Jump to content

18volts solcellepanel.

thomas73

Recommended Posts

Skulle jeg anbefale noe, ville det bli en regulator fra Victron (forhandler farco.no som er bruker her på forumet). Jeg har en Blue Solar MPPT 75/15 som jeg er svært godt fornøyd med.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det denne http://solarlab.se/solpanel/tracer-10a-2.html som gjelder da ?

Vi har en EP Solar-regulator, men vi har en litt større regulator (2215, tror jeg det er). Disse er ekte MPPT. Jeg kjøpte vår på eBay i fjor vår, og ga mellom 800,- til 850 ,- kr for regulator og eksternt display. Pakka lå ute hos eBay-selgeren til rundt 1000,-, men jeg brukte "Best offer" og kom med et skambud jeg regnet med at selger skulle avslå.

Noen timer senere fikk jeg en mail med aksept, og selger lurte på hvilket beløp jeg ville ha på deklarasjonen utenpå pakka. Da jeg foreslo rundt 30 US$ mente de at det var en påfallende pris pga de norske tollgrensene. Jeg stod på mitt, og de sa det var greit, men håpet jeg ikke ville gi dem dårlig score hos eBay hvis pakka ble stoppet i tollen. Jeg lovet å være snill med feedbacken uansett, pakka ble sendt og sannelig sklei den gjennom tollen ubemerket. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Så vidt jeg har forstått er det der en kobler til alle forbrukere feks. ved et hyttearrangement det solcellepanelet er eneste ladekilden. Jeg bruker ikke den utgangen i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk Lars?

Hva er den(+/-) Load-koblingen til egentlig?

Som Lars skriver så kan du koble forbrukerne dine til "Load". Jeg regner med at regulatoren er intelligent nok til at den kutter all last som går til "Load" hvis batterispenningen dropper under et gitt nivå. Det er en beskyttelsesmekanisme for å unngå dyputlading av batteribanken din.

Jeg bruker heller ikke den utgangen i min båt. Vil ikke endre på all eksisterende kabling ombord. Hvis jeg hadde designet og strukket på nytt så kanskje...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...