Eureka Startet 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2016 (redigert) Etter rydding i huset, fant jeg en gammel glassfiber fiskestang og snelle. Snelle: Shakespeare noris 2153 Stang: ukjent Vil det tåle bruk eller er det best som artig klenodium? Ut i fra hvem som har eid det, så er det fra før 1977 Redigert 11.Februar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luke Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Jeg brukte en slik stang i tyve år. Kan ikke si det om moderne kvaliteter. Snellen kjenner jeg ikke, men min erfaring er at mange gamle sneller holder en meget høy kvalitet. Ta min ABU Cardinal 77 fra 1978. Uslitelig! Selvfølgelig skal du bruke dette utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Min Tjøstheim fiskestang er 60 år gammel nå. Den er god som ny. Det eneste jeg har gjort med den er å skifte et par av ringene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Min er også 60 år og fremdeles i bruk. Men den har ikke samme forholdet mellom spenst og egenvekt som moderne stenger. Jeg har også en av de første haspelsnellemodellene som kom i handelen i Norge. Det er en Mitchel snelle fra 1955. Den er fremdeles fult brukbar og en av mine favoritter. For jeg fikk den kastewt jeg sluk med fiskebolleboks. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eureka Svart 11.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 (redigert) Artig å høre. Merkingen på stanga: Bruksanvisning til snella er i orden: Leita litt til og fant denne: Enten var kvaliteten bedre før, ellers så har jeg litt å lære om å ta vare på det jeg eier. -kanskje en kombinasjon :) Har dere en formening om hvor gammelt dette er? Fant også noen ubrukte fluer fra Mustad. Koster 2.10kr. Redigert 11.Februar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Akkurat haspelsneller har jeg brukt mye gjennom en del år nå, inklusive en del "arvegods" som vel gjør at jeg har prøvd mye utstyr fra ca 60-70 tallet og oppover. Med hånden på hjertet så må jeg si at utviklingen har gjort store fremskritt på disse snellene. Kjøper du en Shimano haspelsnelle, trenger ikke å være veldig dyr heller, så vil du få en helt annen, positivt sett, fiskeopplevelse. Men levetiden tror jeg er uovertruffen på en del eldre utstyr. ------ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 (redigert) Ja, det har skjedd mye utvikling. Siden jeg har en del nyere utstyr, så kommer nok dette til å bli pakket pent ned, og kanskje en dag bli hengt opp på en vegg, sammen med noen gamle treski fra tidlig 1900-tallet og en "ludviksekk". Først får jeg slite ut det jeg har :) Vintage vs moderne Redigert 11.Februar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Snellene ser ut som dei kjem rett frå butikken, så desse må du ta vare på;-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Klart du må ta vare på de, og ikke minst bruke de.. Har selv en Ambassadør fra 1982, funker like bra i dag, og har bedre og jevnere bremser en de andre dorge/multiplikator snellene jeg har.. Har også en Cardinal haspelsnelle fra slutten 70 tallet, der virker det som utviklingen har vært bedre. De nye haspelsnellen virker bedre i balanse en den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Her får du i hovudsak etter prisen. Ikkje rekn med ei ny billigsnelle har noko lang levetid. Kvaliteten på dei gamle var gjennomgåande langt betre, men so var dei og mykje dyrare. Stengene er derimot blitt mykje betre, men det er fordi glasfiberen/polyesteren er skifta ut med langt betre materialar. Men til fiske frå båt er vel ikkje nett det avgjerande. Dei gamle er fullt brukandes. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 (redigert) På det siste bildet har jeg lagt frem stanga og snelle jeg kjøpte i fjor. Tror det kom på 3500 kr... Dyrt nok for meg. Vekt er nok en viktig faktor i dag. Dessuten ser jeg at metalloverflatene har oksidert/ belegg på den nye snella. Finnes ikke spor av det på den gamle... Men så var det det med vedlikehold... Stor bedring i balansen mellom ny og gammel. Dessuten har den gamle stange kork håndtak.. Redigert 11.Februar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jørpis1970 Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Hei, har du denne flotte stanga ennå ? Vil du eventuelt vurdere å selge den ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Ja, jeg har alt fortsatt. Har ikke tenkt så mye over at det skal selges. Har både plass til å ha det liggende og det har en viss affeksjonsverdi mtp hvem som eide det før. Og så liker jeg tanken på at det er gammelt og det ligger litt ansvar å ta vare på det. Men klart, tilbys det tusenlapper så det monner, så er alt til salgs. :) Sitér dette innlegget Link to post
Jørpis1970 Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Hei, igjen ja jeg forstår at det har en affeksjonsverdi for deg. Kan du kansje komme pris forslag hva du er villig til å selge kun stanga for ? Jeg kommer iallefall til å ta vare på den, jeg kommer fra området hvor den er produsert :) Håper henger i snøret ;) Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Etter rydding i huset, fant jeg en gammel glassfiber fiskestang og snelle. Snelle: Shakespeare noris 2153 Stang: ukjent Vil det tåle bruk eller er det best som artig klenodium? Ut i fra hvem som har eid det, så er det fra før 1977 Du sitter på gull her ! Fiskestengene til Brødrene Tjøstheim fra Tau ble produsert etter en spesiell patentert metode, og er i dag samlerobjekter. Jeg har en selv, og den tar jeg vare på som gull. Det var svære greier på 70-80 tallet, men konkurranse fra de store produsentene ble for hard etterhver, så i dag lager man antennepisker til forsvaret i den gamle fiskestangfabrikken på Tau. Er det Comrod det heter nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 -at jeg sitter på gull er nok ikke det Jørpis1970 setter pris på at du sier :) Hva hvor mye er fiskestanggullprisen på for tiden? Gullprisen er jo ellers god ;) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Jeg har fremdeles en "Lucky Master" fra Brødrene Tjøstheim med et litt slitt futteral. Den kjøpte jeg for konfirmasjonspenger i 1955 sammen med en Mitchell haspelsnelle. Begge deler har vært i bruk til det siste. Haspelutstyr var ganske nytt den gangen. Før det kastet jeg sluk med boks. Bildet viser "Lucky Master" sammen med en Vangen fluestang fra 1968 (var det ypperste på den tiden men er "ubrukelig" nå), en mer moderne tørrfluestang (den tynne) og min fars fluestang fra 1920-årene. Den siste fikk nye surringer av meg på midten av 1950-tallet. Er det kanskje noe gull her også? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Steingrim66 Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Eureka skrev On 11.2.2016 at 17.08: Artig å høre. Merkingen på stanga: Bruksanvisning til snella er i orden: Leita litt til og fant denne: Hei ser at innlegget er for et par år sia men har du bruksanvisningen fortsatt? er ute etter en kopi Mvh. Jarle Lindberg Enten var kvaliteten bedre før, ellers så har jeg litt å lære om å ta vare på det jeg eier. -kanskje en kombinasjon :) Har dere en formening om hvor gammelt dette er? Fant også noen ubrukte fluer fra Mustad. Koster 2.10kr. Sitér dette innlegget Link to post
Steingrim66 Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Hei, ser at innlegget er for et par år sia men har du bruksanvisningen fortsatt? er ute etter en kopi Mvh. Jarle Lindberg Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 (redigert) Bruksanvisningene til begge snellene? Joda, har alt fortsatt, men jeg er ikke tilbake i Ålesund, hvor dette ligger, før i siste halvdel av september. Da kan jeg scanne eller ta nærbilder og sende deg. Men send meg en IM her på forumet, så blir det lettere å huske på å gjøre det. ? Redigert 16.August.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Mulig det allerede står et sted i denne tråden men da jeg kjøpte min Tjøstheimstang på 70-tallet fikk jeg beskjed om at det var livstidsgsranti på stanga. Jeg har senere lurt på om det gjaldt mitt liv eller stangas ??? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Lazyjack skrev for 1 time siden: Mulig det allerede står et sted i denne tråden men da jeg kjøpte min Tjøstheimstang på 70-tallet fikk jeg beskjed om at det var livstidsgsranti på stanga. Jeg har senere lurt på om det gjaldt mitt liv eller stangas ??? Det samme fikk jeg beskjed om da jeg kjøpte min Ambassadør... Tror nok de står inne for det, vist de eksisterer da..? ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Livstid? Det er vel 21 år det da ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 På en annen side, man levde jo færre år før i tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.