Jump to content

Svakheter med Oceanis 411

fs

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer kjøp av Oceanis 411.

Noen som har erfaring med den grunne kjølen? 1.7m virker i minste laget for en så stor båt, selv med bulb.

Hvordan er rigg mht håndterbarhet for liten familie med barn? Stort forseil i.e.

Hvordan går båten i noe sjø, mht slag etc?

Ev svakheter å se etter? Kjølinnfesting, røstjern innerliner rorlager eller annet?

Ev teakdekk er vel også skrudd på denne?

Mvh

Ship ahoy!

Ja, det stemmer at vi har en B411 (bygd i 1998). Har akkurat bikket 9.000 nm siden august 2014, så kan vel oppsummere litt av erfaringene nå :-)

Det sies å være bygd rundt 1500 av B411. En av Beneteaus mest suksessfulle design. Ddt finnes omtrent en i hver havn. Etterkommeren B423, som det også eksisterer en bråte av, har nærmest identisk skrog. Så vidt jeg kjenner til, er det ingen kjente tilfeller av stukturelle feil som har ført til havari på B411. Ingen kjente kjølproblemer heller.

Det fins en aktiv Facebookgruppe med over 200 medlemmer, der en kan få svar på det aller meste om båten (søk etter Beneteau 411 på Facebook).

Standardkjølen er 170 cm, men det finnes faktisk en "shoal draft"-versjon som bare stikker 150 cm,og en dypere som er 2 meter. Alle kjølene er i jern. Vi er veldig glad for at båten ikke stikker dypere enn 170 cm, for i Karibia er det veldig langgrunt mange plasser.

B411 er som standard med mastheadrigg og tradisjonelt storseil, men det finnes selvsagt mange løsninger. Z-Spar har levert riggen. Alle fall er trekt til cockpit.

Når det gjelder slag i sjø, er den relativt flatbunnet, så om du går for motor i motsjø smeller det så man skulle tro båten faller fra hverandre (men det gjør den ikke)

Så til svakhetene:

Strekkfiskene på B411 og på B423 har en tendens til å sette seg. Dette må du sjekke. Vi har mange strekkfisker som sitter permanent nå, og vi snakket for noen måneder siden med en B423-eier som hadde samme problemet. Han måtte sette vekk jobben til en rigger som kappet de med vinkelsliper og monterte nye. Sjekk at de går rundt om du skal på visning.

Røstjern virker solide, og vi har ikke hørt om noen problemer med de.

Teakdekk er nevnt. De fleste B411 er levert med teakdekk, og nå begynner levetiden å nå slutten. Idiotisk nok har Beneteau valgt å skru dekket fast med hundrevis av skruer. Se for deg en massiv jobb om du skal bytte det. Vårt lekker ikke, så vi beholder det så lenge vi kan.

Et annet kjent problem er teaklisten rundt dekk, som begynner å lekke. Her har Beneteau igjen valgt en rar løsning med noe sikaflexgreier som går i oppløsning ettersom årene går. Da drypper det inn når båten krenger i sjø. Ikke et stort problem, men det kan være irriterende om man er uheldig og får en båt med lekkasje.

Vi skiftet rorlageret på Gran Canaria. Vi satt vekk jobben, og det tok en drøy dag. Kan sikkert gjøres selv om man vet hvordan det gjøres. Du kjenner om roret er løst om du rigler på det til vanns eller på land. Det skal ikke ha noe slark. Rorhylsen er forøvrig et helstøypt epoxyrør under dekk, med hele kvadranten under et deksel i cockpitdørken. Så om roret skulle ramle ut, er i det minste hullet over vannlinjen :-)

De originale Lewmarlukene bør muligens byttes nå.

Ut over det oppleves båten som trygg og romslig, med mange gode løsninger. Vi liker pidestallen i cockpit som er stor og solid, så man kan støtte beina til den. Det er også mulig å felle inn kartplotter og instrumenter i det store panelet ved styreposisjon.

Badeplattformen på B411 er også i en klasse for seg.

Ellers god kapasitet på kjøleboks (180 l) og vanntanker (550 l).

B411 blir som standard levert med Volvo Penta MD22L (egentlig en grønnmalt Perkins Prima M50). Veldig solid og trofast motor. Vi har ikke hatt noe problemer over hodet med den. Bare skift olje, så går den som en klokke.

Bruktpris på en B411 bør ligge på ca 650.000-700.000 nå, avhengig av utstyr og vedlikehold.

Du kan forøvrig følge oss på ferden og se litt bilder av båten og turen på www.facebook.com/syemma

Her er en filmsnutt av Atlanterhavskrysset i fjor:

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Takk for grundig svar Steinsvik.

Jeg har vært litt til og fra i markedet mht kjøp av en 411. ( Var endog perifert interessert da skuta di lå på Finn for noen år siden)

Vurderte seriøst import i fjor og angrer selvsagt på at ikke jeg fikk realisert noe før NOK falt sammen. ...

Er godt motivert for et kjøp i år, og det er jo endel båter også innenlands. For oss stemmer det meste med denne båttypen, kunne dog tenkt meg litt mer moderne rigg. Les: Mindre forseil. Frykter mye winching for familie i feriemodus.

Har vært innom sidene deres, fantastisk tur, heldiggriser, dere har realisert det vi andre drømmer om.

Det er noen som har montert elektriske genoavinsjer på B411, så det er en mulighet :-)

Ellers tror jeg B411 Celebration har en annen rigg og kjøl. De testet vel nye løsninger på de siste 411-båtene før de gikk over til 423.

Beneteau gjorde mye rett med 411, og utover de feilene som allerede er nevnt, var det en båt som var forut for sin tid da den var ny. Mye båt for pengene. Særlig brukt.

Ja, elektrisk fkser jo biffen... Men strider litt med KISS prinsippet selvsagt. Celebration har litt lenger mast + to meter kjøl, fortsatt masthead. Det gjør nok litt på seilegenskapene, med dette er ikke båten jeg skal seile regatta med.

Du skriver at du er glad for at båten kun stikker 1,7 hvilket selsagt er et stort pluss også i hjemme-farvann. Men fungerer den greit offshore, mht veikhet, rulling etc? Nå har vel du nettopp bevist at båten er godt sjødyktig, forstå meg rett....

Og i tillegg, har du opplevd den som vanskelig ved havnemanøver, avdrift i.e. ? Jeg ser intuitivt båten mer "riktig" proporsjonsmessig med 2m utgaven. (411 ble vel i utgangspunktet designet for chartermarkedet, lett underrigget med god innvendig plass.)

Tja, det ruller en del i medsjø, men jeg har ikke helt sammenligningsgrunnlag å vise til, så om den ruller mer eller mindre enn tilsvarende båter, vet jeg ikke.

Når det gjelder havnemanøver, har ikke B411 baugpropell. Alle som har det, har fått den ettermontert. I forover lystrer den roret svært godt, men om vinden tar tak, må man vite hva man gjør. I bakk drar den til styrbord med det samme pga. propellen, så man lærer seg etter hvert å utnytte dette til sin fordel. Når roret får tak etter ca en båtlengde, styrer den helt fint akterover. Når man lærer båten å kjenne, kan man styre inn nesten hvor som helst uten baugpropell.

411 er nok en typisk charter/cruiserbåt, ja. Særlig firelugarsversjonen blir litt trang. Men tre- og tolugarsversjonene har en overraskende stor lugar i baugen, og resten av båten har ok oppholdsareale og lagerrom. Har ikke sett mange båter i tilsvarende størrelse som har toalettet i forpiggen.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

BO411,  er en flott båt i sjø. skorget er laget for å gå i strømsjø,  i følge GF  som tegnet båten.   Den er solid,  og 1,7m kjøl på denne er helt greit.

Sterk og god rigg. 

Vi hadde skrog nr 110.  i mange år. med 1,7m kjøl. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...