Jump to content

Trekke kabel fra plotter til targabøyle

1932ford

Recommended Posts

Hei, skal trekke kabel fra plotter til targabøyle på min 2006 fairline phantom 40. Har prøvd med el stakefjær av beste type (stiv) fra både targa og styreposisjon. Har og prøvd med støvsuger uten suksess. Fjæren stopper et sted ute under targabøylen.

Det jeg ser er at trekkerøret som er støpt inn targabøylen er av en annen type en den som kommer nedenfra, så er nok der de to rørene møtes at fjæra stopper. Har sett etter steder hvor jeg kan åpne opp og se hvor disse rørene møter hverandre men uten hell (med argusøyne).

Hadde dette vært mulig, kunne jeg fått fått tak i fjæren her og sendt den videre til neste rør. Trekkerøret som ligger i targabøylen har et par ekstra kabler en de som kommer fra plotteren, så de er nok og sendt inn der trekkerørene møtest ( altså der jeg tror stakefjæren stopper opp.

Er der noen der ute som har forslag til en som har prøvd det meste ?

Redigert av 1932ford (see edit history)

Er det ei tom røyr du prøver å koma gjennom eller ligg det kablar i den frå før?

Viss det er kablar I røyra, kan du kjenna på dei forskjellige om dei er "lause"

Det trengs sikkert to personar, ein i kvar ende for å gjera dette.

Finn du ein eller fleire som lar seg bevega relativt lett i  lengderetning, så kan denne løysast i ein ende og brukast til å trekka i fjøra.

Deretter kan du trekka tilbake begge kablane, og gjerne eit ekstra tau viss det er plass..

Men, det må vurderast nøye undervegs om det er klaring og ikkje stoppar opp.

Edit: der var det ein før meg.. :-)

Redigert av Havlengt (see edit history)

I min Princess är kabelkanaler och kabeldragning en utmaning men man lär sig med åren var det finns möjligheter.

En Endoscope-kamera från CO har hjälpt mig flera gånger. Likaledes spegel och en vanlig minikamera som man sticker in någonstans och fotograferar massa bilder i en halvcirkel åt det håll man vill utforska.

Inspektionsluckor är ju inte vackra men ibland kan man hitta dolda ställen att sätta dom.

En lampa instucken från det ena hållet och sedan kika eller fotografera in från andra hållet kan ge Dig möjlighet att se om det finns möjlighet att dra in en ny flexi-slang.

Det har hittills alltid löst sig så att man kommer igenom där man vill!  Good luck!

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Dersom det ene røret er tykkere enn det andre, så kan det jo hende at det tynneste er inni det tykkeste, der de møtes...

Kan jo høres ut som om det er noen ledninger som går ut av trekkrøret, til et eller annet utstyr, og derfor mindre behov for dimensjon.

Sjøl dytta jeg inn nye trekkrør targaen på Grandezzaen. Brukte sånne hvite elektrikkerrør for husbruk. Det var enklere enn å legge nye kabler i det gamle.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hei, det med å trekke med de kablene som er i dag har jeg tenkt på men når disse ikkje rikker seg med den krafta som brukes så tar jeg ikkje sjansen på det. Det er 32 mm trekkerør fra plotter og noe større fra targa, så ja mulig det ene røret er tredd inn i det andre. Lys, endoscope camera fra alle retninger er og prøvd. Greieste var om jeg hadde dumpa borti noen med samme båt som hadde trødd skoa av seg på dette før.

En ting er sikkert, hodet på de som har laga dette har ikkje tenkt mer en her og nå.

Har prøvd fairline men dårlig med svar der nå, sikkert pga de har slitt økonomisk og i disse dager jobber med de nye eierene som overtar.

Takker for alle svar, kommer tilbake nå jeg finner en løsning på dette. :-)

Redigert av 1932ford (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...