Lars H. Svart 13.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 Artig tips. Men jeg tror de lengste teaklistene mine trenger skruefeste i hver ende da de er litt buet og står i spenn. Ellers har jeg i stedet for skruer inn i glassfiberen, der hullet blir større og større hver gang listene skal av, poppet inn popmuttere slik at jeg kan bruke maskinskruer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jakob T Svart 13.Februar.2016 Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 Er lange lister på Nord Westen,er festa med ein skrue heilt framme.Dei lengste listene er bua.Ein annen fordel er at dei ligger noen mm fra gelcoat,så da slipper man fuktighet. Det er vel skruehull som er problemet med treverket.Med borrelås er det bare å vippe det av Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 "Penetrerende" limtyper vil uansett ikke trenge inn i "fete", eksotiske treslag som teak, mahogny osv. Ved et ferskt brudd i tre er det ikke limets penetrerende egenskaper man ser etter ved en reparasjon. Hovedstyrken i en liming av tre skjer elektromekanisk (på molekylbasis), ikke mekanisk til ru overflate. Derfor er det greit å få det limt rimelig kjapt før overflaten i bruddet brytes ned av lys og oksidering (selv dekker jeg alltid til flatene som skal limes med mørk plast for å unngå lys, spesielt UV-lys, hvis jeg ikke får limt samme dag som treet ble bearbeidet for liming på overflaten). Ved å bruke en lim med passende egenskaper vil polare molekylene i limen innrette seg etter molekylene i treet og man får en sterk limfuge. Limer man tre og bruker riktig lim, press, temperatur og herdetid vil det ikke komme et nytt brudd på samme plass, et eventuelt nytt brudd vil gå langs parallelle fibre til det opprinnelige bruddet. I dette tilfellet forstår jeg det slik at det er ønskelig med en minst mulig synlig fuge. Det er fint mulig å bruke tvinger på et sikt brudd, må bare bruke flere. Både til direkte press, men også for å holde lista på plass i bruddet slik at ikke flisa sklir ut sidelengs på grunn av skrått brudd. Klart Araldit kan brukes, men ønskes en usynlig fuge finnes bedre alternativ. Hvis du ender opp med Araldit Lars, er det lurt å varme opp limen litt på forhånd slik at den blir tynnere. Da kan du få presset ut nok lim fra fugen til at du kan få en grei fuge. Gleder oss til å se resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Nå begynner det å bli for "vitenskapelig" for meg. Men jeg har i hvert fall funnet frem både lim og den lille "flisen" som skal limes fast. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Og så var "flisen" limt på plass og skal få stå i ro og herde et par døgn i romtemperatur. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.