Bårdp Startet 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2016 Som overskriften sier. Hvilken av Biltemas motorolje passer best til min Volvo D6 350. Kjøpte båten i høst og nå skal jeg ta mitt første oljeskift på den. Båt og motor er fra 2007 og motoren kjørt kun 540t. En annen ting hvor får en kjøpt oljefilter til en fornuftig pris? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 (redigert) I manualen spesifiseres det SAE 15W/40 og spesifikasjoner ihht. VDS-2 (eller helst 3). Denne Biltema oljen er SAE 15W/40 og tilfredstiller VDS-3: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-2000031301/ Redigert 12.Februar.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 "Oljefiltrene på Volvo Pentas D-motorer. Disse er stående (eksempelvis Yanmar har liggende) med en ventil som stenges automatisk når motoren stoppes. Dette for å hindre at oljen ikke renner tilbake og filteret står tomt. Fordelen med denne funksjonen er at motoren bygger opp oljetrykket umiddelbart etter at du starter igjen. Bruker man uoriginalt filter uten stengeventil, går det noen sekunder før trykket har bygget seg opp hver gang du starter motoren, og over tid kan dette gi følgeskader." Så skal du kjøpe uorginalt filter sjekk om det er med ventil. Har de siste årene bestilt filtere i utlandet, orginalt og uorginalt, men jeg har ikke D6 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Og så blir det gjerne ett sabla svin når enn skal skifte oljefilter om ikkje det er ventil i filteret. Hør med Lekang Maskin, dei har greie priser på filter. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Ok da får jeg vel gå til den lokale Volvo forhandleren og høre hva han skal ha for filter. Syn ikke den biltemaolja leveres i støtte dunker en 4l det går sikkert en hel masse på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Ver og klar over du lett får kjøpt merkevarer i 20 l dunkar til ein heilt anna pris enn desse smådunkane. Proffane i anlegsbransjen kjøper helst slike og kanskje enno større. Då blir prisskilnaden mykje minder. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Oljevolum, og også krav til viskositet og kvalitet, finner du i instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Ok da får jeg vel gå til den lokale Volvo forhandleren og høre hva han skal ha for filter. Syn ikke den biltemaolja leveres i støtte dunker en 4l det går sikkert en hel masse på denne motoren. Hos Volvobutikken koster en 20 liters dunk 990kr. En 5 liters kanne koster 398kr. Da er det olje ihht. spec i instruksjonsboken. SAE 15W/40 - VDS-3. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.