Jump to content

Koble ekstra varmtvannstank til eksisterende tank. Erfaringer?

Rune Enur

Recommended Posts

Jeg vil ettermontere en ekstra varmtvannstank ombord for å øke kapasitet på varmtvannet. Begge tankene har 500w kolbe på 220V og kjølevannsløyfe fra motor.

Måten jeg hadde tenkt å gjøre dette på er å koble de sammen. Altså, kaldt vann inn på den gamle og varmtvann fra denne og inn i den nye for så å ta varmtvann fra den nye og ut i båten. Kjølevannsløyfa fra motor er jo ikke noe problem, der gjør jeg bare det samme.

Er det noen som har erfaringer med et lignende oppsett? Jeg ser for meg at dette burde fungere helt fint

Hei

Eg trur det er få som har prøvd dette oppsettet. Eg har ikkje prøvd det, men ser eit par problem. Det fyrste er at det blir større motstand i kjølevassløyfa til motoren.

Det blir òg fleire koplingspunkt, og større fare for lekkasjar.

Dersom du alt har ein varmtvasstank liggande kan det jo vera verdt å prøva?

Dersom du likevel må kjøpa ein tankt, og har plass i båten, kan det kanskje vera betre å kjøpa ein større tank, og demontera den gamle?

Av og til ynskjer me større kapasitet på varmtvatnet. Då blir det heller ein tank med to varmesløyfer, og ein eber som varmar vatn.

Lykke til, og del gjerne erfaringane dine.

Ask

Dette bør være mulig å gjennomføre.

Det er ikke uvanlig å serikoble vv-beredere f.eks. i servicebygg på marinaer/campingplasser. Da er formålet å øke kapasiteten for bruk av varmvann over kort tid. I båt er som regel ikke utfordringen at el-kolben ikke rekker å varme opp vannet etterhvert som det tappes vann når man ligger med landstrøm. Men det man oppnår med en slik løsning er å øke volumet på varmemagasinet, slik at man kan ligge lenger uten landstrøm eller varme fra motor før det blir tomt for varmvann. Dette kan også løses med en stor tank i stedet for to mindre i serie.

Med et slikt oppsett som TS foreslår kan det være tilstrekkelig med el-kolbe på den siste tanken i serien. Dette vil normalt gi tilstrekkelig vv-kapasitet så lenge man ligger med landstrøm.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Alternativt kan det vel settes inn en tilstrekkelig stor vann armer - er den kraftig nok er det vel ferskvann stanken som er begrensningen. En tidligere båtnabo hadde en 7 kw vannvarmer til varmtvannstanken, og mente den varmet opp i samme tempo som det ble tappet, dvs de kunne dusje til ferskvanntanken var tom. Det vites ikke om det stemmer...

Eg hadde to beredere i forrige båt. Kobla kjølevatn frå maskina i paralell med to beredere og defroster. Berre den eine hadde elektrisk varmeelement. Eg grena kaldtvatn inn til beredarane i paralell , og på varmtvatn sida sette eg inn kuleventiler på tilgjengelig plass før slangane vart grena saman til forbruk.

På denne måten hadde vi varmt vatn første døgn frå eine berederen, og neste døgn når me svitja over kranane var det knallvarmt igjenn.

Hadde også ein slags manifoil med kraner på motorens kjølevatn slik at vist eg var utpå vinterdag og ville ha ekstra varmeenergi til defroster, så stengte eg kjølevatn til beredarane, eller kanskje berre til den største berederen.

Skulle eg hatt to beredere igjen så ville eg gjort på samme måte. Med ekstra isolert bereder så er det deilig etter 30timer i uthavn og slå over til bereder 2 og få nesten rykende vatn.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...