Draco2400Styling Startet 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2016 Hei Jeg har en Yanmar 3QM 3 syl 33hk saltvannskjølt motor som jeg vil rense kjølekanalene på. Jeg lurer på hva dere anbefaler av stoffer til å rense kjølekanelene med, jeg har brukt plumbo en gang før men dette blir kanskje litt "hardt" for motoren? Vet at en får kjøpt systemrens i båt butikker men jeg lurer på om det fins andre alternativer. Jeg legger ved et bilde av maskinen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Plumbo høres helt galt ut, dette er vel lut og ikke syre. Jeg har lest at enkelte har brukt sitronsyre med godt resultat, men Systemrens er jo både velprøvd og virkningsfullt. Så hvorfor ikke bare gå rett på systemrensen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Draco2400Styling Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Ja, i ettertid syns jeg plumbo høres litt galt ut, men den virket meget effektivt når jeg prøvde den, mye gammel gugge som kom ut når jeg startet motoren. Systemrens er sikkert det beste ja! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Hei Vil absolutt anbefale Systemrens, har selv gjort det for noen år siden på en slik motor. Ta ut termostatene - skal vær to på denne om jeg ikke husker feil - sett slangen fra kjølevannsinntaket i en stor balje/bøtte eller lignende, kjør godt med ferskvann igjennom før du blander til med Systemrens. Har du tilgang til en liten elektrisk pumpe så anbefaler jeg deg å lage en sløyfe. Slange fra kjølevanninntak (er allerede klar om du har gjort som over) Fra bøtta/balja må du nå sette den inn rett etter impellerhuset, sett så en slange inn på der som vannet går ut til eksos/blandebennet - slangen til høyre i bildet (ser ut som ett håndtak) La pumpen skylle igjennom Systemrens så lenge du kan, gjerne en 30/40 minutter, du vil bli overrasket over hvor fort vannet blir mer og mer møkkete/sort. La det stå i motoren å godgjøre seg en dag eller to. Husk å sette termostat tilbake igjen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Draco2400Styling Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Takk for svar! Jeg har et T stykke på vanninntaket som jeg kan koble meg inn på for å for ferskvannskjøre motoren eller for å kjøre for eksempel systemrens igjennom den. Da blir det til at jeg går til innkjøp av systemrens! Har også hørt at det kan være lurt å ta av eksos bendet og rense dette for å forhindre varmgang, stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Rens av blandebendet er alltid lurt ja! Motoren må bli kvitt vannet for å få god nok kjøling! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Draco2400Styling Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Ok, flott! Da skal jeg ta det av og rense det før sesongen begynner! Noe annet som kan være lurt å gjør med motoren (Yanmar 3 QM) før sesongen begynner? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Bytte olje, filter, både diesel og oljefilter. Sjekke, helst byte impeller - spørs når det er gjort sist - er du ikke sikker, bytt. NB NB Når du har kjørt motoren varm på en tur - arbeidstemperatur, så MÅ den kjøres ned, den må IKKE stoppes umiddelbart, det er oppskriften på problemer med sjøvannskjølte motorer. La den gjerne gå en 5 - 10 min på tomgang før du stopper den når den har god arbeidstemperatur. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Draco2400Styling Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Skal ta filterbytte ja, på både diesel og olje, bytter impeller også så vet jeg at den er ny! Har alltid latt motorene gå seg ned før jeg stopper de, ja. Jeg ferskvannskjører også motoren hvis den skal ligge i opplag lengre en 3-4 dager i strekk slik at det ikke ligger saltvann inni motoren mer enn nødvendig. Kjøpte båten ifjord høst og gleder meg til å prøve den! Var nede i dag og begynte å legge opp nytt elektrisk anlegg da det var ekstremt dårlig, som er vanlig på gamle snekker. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Skal ta filterbytte ja, på både diesel og olje, bytter impeller også så vet jeg at den er ny! Har alltid latt motorene gå seg ned før jeg stopper de, ja. Jeg ferskvannskjører også motoren hvis den skal ligge i opplag lengre en 3-4 dager i strekk slik at det ikke ligger saltvann inni motoren mer enn nødvendig. Kjøpte båten ifjord høst og gleder meg til å prøve den! Var nede i dag og begynte å legge opp nytt elektrisk anlegg da det var ekstremt dårlig, som er vanlig på gamle snekker. Veldig bra, lykke til og en riktig god sesong. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Draco2400Styling Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Takk for det! Ønsker deg en fortsatt fin kveld videre samt en godt båtsesong når den en gang bestemmer seg for å begynne! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.