index Startet 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2016 Mitt Sønnak Nautilus startbatteri ser ut til å ha gitt opp ånden nå, etter kun 3 års bruk. Fikk ikke start på båten I dag morges I 4 minus, og det er ikke første gang. Så jeg mistenker at det e rpå tide å finne noe nytt. Men hva? I alle fall ikke Nautilus, forbruksbatteriene sviktet ette r5 år og nå startbatteriet etter 3. Jeg trenger minimum 700CCA, gjerne mer. Har lurt litt på dette:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Vedlikeholdsfritt-batteri-2000018834/ på 810CCA. Noen erfaringer med dette, eller forslag til andre alternativer? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ballard Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Du fikk ikke start på båten, skriver du. Men hvilken motortype har du, det er det som er viktig når det gjelder valg av startbatteri.. Sjøl har jeg også Sønnak Nautilus 110 ah. til start. Det fungerer utmerket fremdeles, til tross for at det er 13 år. Men min motor starter veldig lett uansett temp.( Yanmar 165 HK ) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Har en 70hk Ford FSD. Som krever godt batteri for å starte. Dette er mitt fjerde Nautilus batteri, og det blir garantert ikke flere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Jeg har samme batteri som du referer til som løst reservebatteri i Hulda. Det greier å trekke i gang GM 6,2 liter V8. Men ikke mer enn at det funker. Hva som imponerer meg er at jeg ladet det opp i mai 2015. Parkerte batteriet ned i et rom under dørken, og glemte at jeg hadde det. Der har det ligget og sett sjøtemperatur inntil for to dager siden. Hentet det opp på dørken, og det målte 12,63 V. Hadde det på lading ett døgn. Lastet det med en lampe i noen minutter for å 'ta vekk toppspenningen'. Etter lasten målte det litt over 12,8 V. Det forrige batterisettet i Hulda ble byttet etter 10 år. De var ikke helt defekte, men et par av cellene begynte å dabbe av. Og da er jeg redd for overlading og gassing. Altså, ut med dem. Dette var også batterier fra Biltema, meget godt fornøyd også med dem. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Hvor mange CCA krever GM'en din, Hulda? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Makiki 4 Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Jeg har hatt rød Optima i 5 år og er meget fornøyd. Se http://www.gylling.no/batterier.php?do=view&id=5. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Det går veldig greit med CCA 1000, da pisker selvstarteren rundt som en villmann. Men den starter med CCA 700 også. Nå skal det sies at GM'en starter meget lett, bare 'halvannet snurr' etter gløding, og den brummer i vei. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 (redigert) Forden også starter lett så lenge den får rett turtall på starteren. Litt lav spenning så er det ikke sjans engang. Tror den er oppgitt til minimum 660 CCA, så alt over det burde være OK. Forden har ikke gløding. Hva har Optima av CCA? Redigert 15.Februar.2016 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Har lurt litt på dette:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Vedlikeholdsfritt-batteri-2000018834/ på 810CCA. Noen erfaringer med dette, eller forslag til andre alternativer? Har bare godt å si om di batteriene Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Flott, Gei! Hvilken motor har du brukt dette til? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
engestol Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Jeg hadde nok også gått for optima :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Er fristet. Men de koster jo skjorta da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Jeg hadde nok også gått for optima :) +1. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 (redigert) Flott, Gei! Hvilken motor har du brukt dette til? Reserve batteri til ford 68 livbåtmotor,hadde stått i ein ford eskort td og var på 62 ah 600 cca Må legge til at eg fikk aha opplevelse med sølvbatteriet og høy cca Redigert 15.Februar.2016 av Geir Hel (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 OK! Jeg må I så fall ha varianten på 100Ah og 810CCA for å ha litt å gå på. Har hatt slike batterier I to biler der de har fungert ypperlig. Men begge var med bensinmotor, og båtmotoren krever god futt for å starte! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 (redigert) 100Ah og 810cca hørest perfekt ut di har også ett år lenger garanti enn di andre startbatteriene til biltema Redigert 15.Februar.2016 av Geir Hel (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
eivindch Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Jeg har Optima Red Top. Motoren starter nesten før jeg får vridd på nøkkelen. Jeg har selvfølgelig noe begrenset erfaring med det da det foreløpig bare har sittet i båten i 19 år. Men jeg er i alle fall så fornøyd at jeg spanderte et slikt batteri til vinterbilen også. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 (redigert) Har samme batteri i 100Ah, som røsker i gang en Ad41 på 2-3 sekunder. 4 års Garanti. Kjøp så stort du har plass til. Mitt ble kjøpt før sesongen i fjor. Redigert 15.Februar.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Både Optima Red Top og Sønnak Nautilus er to kjempebra batterier fra kjente leverandører og som postene over her viser så spriker erfaringene veldig. Det er vanskelig å si for et utenforstående akkurat hva som knekker et batteri, mens et helt likt overlever under "tilsynelatende tilsvarende" omgivelser. Både Sønnak og Optima "krever" en spenningsregulerende lader og det er et velkjent problem at laderegulatorer som originalt sitter på dynamoen ikke er av beste kvalitet. Både for lav og for høy ladespenning tar fort knekken på at batteri, så du kan jo måle dette. Man får både rimelige og dyre laderegulatorer til å sette mellom dynamo og batteribank, men en temperaturregulerende er nok ikke dumt i det landet vi bor i. Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
index Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Jeg har 14,1 volt inn på batteri fra dynamo, ikke ideelt men heller ikke så galt. Jeg tviler på om ne ny regulator ville gjort så stor nytte hos meg, båten blir stort sett brukt til og fra hytta og det er ca 10 minutt hver vei. Jeg har en "smart" Biltema lader som jeg kopler til I hjemmehavna innimellom når batteriet trenger å toppes opp. Nå skal det sies at laderen ikke er imponerende smart da, mer sånn "Biltemasmart";-) At Sønnak Nautilus er kjempebra batterier er jeg overhode ikke enig I! Billige ja, men på ingen måte bra verken til start eller forbruk! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.