bergetun Startet 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2016 Hei, Nå i helgen brukte jeg båten skikkelig for første gang etter fikk tatt full service på motorene, sent i høst. Da oppdaget til min store fortvilelse at det nå lekker olje fra styrbord motor. Oljen ser ut til å komme fra høytrykks-røret/slangen som går fra blokk til turbo. Dette røret/slangen (Art : 3883439 ) er et kombinert flexislange og metall-rør. Oljen pipler fra overgangen mellom flexi og rør (Der rør er presset på slange) https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746900-25-8460.aspx Det lekker ca en dråpe i minuttet når motoren går, men har blitt litt mindre etter jeg tømte av 6 liter(!!!) olje som var for mye på motoren etter service. ER det noen som har vært borti dette problemet før? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 6liter olje for mye??? Ikke bra.. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 (redigert) ja, ikke bra. Men tviler på at det har en sammenheng., Det som er dumt er at lekkasjen selvfølgelig er på SB side på SB motor, og er UMULIG å komme til :( Redigert 15.Februar.2016 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 (redigert) Er det en mulighet at de som tok servicen har kommet borti røret? Høres utrolig ut at de har fyllt 6 liter for mye. Veivhustrykket vil bli høyere av dette. Hadde tatt en prat med de som utførte service Redigert 15.Februar.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Vil tro at for høyt trykk grunnet for mye olje har ført til at det har begynt å lekke I skjøt mellom slange og rør. Eneste måte å fikse dette er nok å skifte delen. Kan du reklamere på verksted som har utført service? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bergetun Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Sap_2000 jeg tviler på at de har komt borti røret, for det er komplett umulig å komme til dette røret. Får ikke en hånd bak der engang :( Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Jeg kan ikke skylde på verksted/service. Dette har nok vært der før, men i MYE mindre grad. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 (redigert) Jeg har ikke vært borti problemet tidligere på denne motoren. Men problemet er vel ikke større enn på plukke av item 6 og ta det til et hydraulikkverksted og få satt på en ny klemme der det lekker. Den største utfordringen er kanskje demont/montering av røret. En liter i minuttet er mer enn hva som er akseptabelt av oljesøl. GM'en min produserer et par drypp i timen, og jeg irriterer meg grønn. Men ikke grønnere enn at jeg ikke tar aksjon riktig ennå :-) Det skal et 'gigantisk' trykk til å få en slik klemkobling til å lekke om den er korrekt klemt. Vær obs på at det kanskje er et lite hull/lekkasje i selve slangen i overgangen til klemkoblingen som muligens brått kan resultere i en mye større lekkasje. Eller at slangen plopper av festet uten forvarsel. Du bør absolutt fikse det. Redigert 15.Februar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 6 liter? Lå nivået over maxmerket, og ligger det nå på max etter at du har tappet 6 liter? Husk nivået skal ligge mellom min og max og mange sverger på at det bør ligge nærmere min enn max. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bergetun Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Den lå godt over den øverste merket. Nå ligger den mellom min og max . Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Hadde det bare vært på BB motor, så hadde det vært piece of cake å bytte slangen. Lekkasjen er selvfølgelig på SB motor (og SB side av motor) og derfor komplett umulig å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Om det er komplett umulig å komme til så må nok desverre motoren ut. Sånt er det iblant. Jeg ville uansett ikke fortsatt å bruke båten før denne feilen er fikset. Veien til havari er utrolig kort når en slange ryker (Snakker av erfaring desverre)... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Nå kjenner jeg hverken båt eller motor, men er det noen mulighet for å lage en luke ett eller annet sted slik at man kan komme til SB side av motoren? (For øvrig så synes jeg det er helt vanvittig at båter designes slik at motor må ut for å komme til "yttersiden" av dem.... ) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
beauty of aqua Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Ta kontakt med kåre helgesen.Han holder til i håkonshella.Når bjordal og madsen må melde pass,så er det stortsett han de ringer til.Sier han at motoren må ut,så må den nok det,men det kan jo være at han har en løsning som gjør at du slipper det Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
bergetun Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 (redigert) Jeg er nok litt for bastant når jeg sier det er fullstendig umulig å komme til. Fjerner man dørken og demonterer turbo (som ligger over der røret går inn blokken) så kan det sikkert gå å få byttet røret. Redigert 15.Februar.2016 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Tror nok ikke jeg skal bale med det der selv. Har sendt en mail til Nye Norsk Båtsenter og bedt om et pristilbud. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Lekkasjen er selvfølgelig på SB motor (og SB side av motor) og derfor komplett umulig å komme til. Ingenting er umulig, det tar bare noe lenger tid, sier jeg som har bytta starter, bypasfilter og impeller på yttersida av stb motor på min Ph43. Er ikke noe enklere det, garantert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bergetun Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 hehe, ja jeg får satse på at det går :) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Som REM skriver, det brukar visa sig att det går på ett eller annat sätt. Man lär sig och lite specialverktyg tillverkar man efterhand. Möblemanget på SB sida går att plocka ut på några timmar - åtminstone i min båt. Och sedan blir det ju lite enklare att komma till. Och demonterar man lite på motorns bak-kant plus avgas röret där så kan man krypa in en bit från det hållet. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.