Jump to content

Oljelekkasje fra D9-500 motor :(

bergetun

Recommended Posts

Hei, 

Nå i helgen brukte jeg båten skikkelig for første gang etter fikk tatt full service på motorene, sent i høst. Da oppdaget til min store fortvilelse at det nå lekker olje fra styrbord motor. Oljen ser ut til å komme fra høytrykks-røret/slangen som går fra blokk til turbo. Dette røret/slangen (Art : 3883439 ) er et kombinert flexislange og metall-rør. Oljen pipler fra overgangen mellom flexi og rør (Der rør er presset på slange)

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746900-25-8460.aspx

Det lekker ca en dråpe i minuttet når motoren går, men har blitt litt mindre etter jeg tømte av 6 liter(!!!) olje som var for mye på motoren etter service. 

ER det noen som har vært borti dette problemet før?

Jeg har ikke vært borti problemet tidligere på denne motoren. Men problemet er vel ikke større enn på plukke av item 6 og ta det til et hydraulikkverksted og få satt på en ny klemme der det lekker. Den største utfordringen er kanskje demont/montering av røret. En liter i minuttet er mer enn hva som er akseptabelt av oljesøl. GM'en min produserer et par drypp i timen, og jeg irriterer meg grønn. Men ikke grønnere enn at jeg ikke tar aksjon riktig ennå :-)

Det skal et 'gigantisk' trykk til å få en slik klemkobling til å lekke om den er korrekt klemt. Vær obs på at det kanskje er et lite hull/lekkasje i selve slangen i overgangen til klemkoblingen som muligens brått kan resultere i en mye større lekkasje. Eller at slangen plopper av festet uten forvarsel. Du bør absolutt fikse det.

Redigert av Hulda (see edit history)

6 liter? Lå nivået over maxmerket, og ligger det nå på max etter at du har tappet 6 liter? Husk nivået skal ligge mellom min og max og mange sverger på at det bør ligge nærmere min enn max.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nå kjenner jeg hverken båt eller motor, men er det noen mulighet for å lage en luke ett eller annet sted slik at man kan komme til SB side av motoren?

(For øvrig så synes jeg det er helt vanvittig at båter designes slik at motor må ut for å komme til "yttersiden" av dem.... )

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ta kontakt med kåre helgesen.Han holder til i håkonshella.Når bjordal og madsen må melde pass,så er det stortsett han de ringer til.Sier han at motoren må ut,så må den nok det,men det kan jo være at han har en løsning som gjør at du slipper det :thumbsup:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Lekkasjen er selvfølgelig på SB motor (og SB side av motor) og derfor komplett umulig å komme til.

Ingenting er umulig, det tar bare noe lenger tid, sier jeg som har bytta starter, bypasfilter og impeller på yttersida av stb motor på min Ph43. Er ikke noe enklere det, garantert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Som REM skriver, det brukar visa sig att det går på ett eller annat sätt.

Man lär sig och lite specialverktyg tillverkar man efterhand.

Möblemanget på SB sida går att plocka ut på några timmar - åtminstone i min båt. Och sedan blir det ju lite enklare att komma till.

Och demonterar man lite på motorns bak-kant plus avgas röret där så kan man krypa in en bit från det hållet.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...