Jump to content

Første langtur med båten 3uker-Dalslandkanal + svenskekysten

Gtir_man

Recommended Posts

Hei hopp...

Vi er 2 båter som planlegger langtur til sommeren uke 29-31, planen er å gå Dalslandkanal fra Nossemark og ned til Gøteborg så opp til strømstad og over til skien. 

Ønsker tips til turen, jeg regner med at flere her inne har enten tatt turen i kanalen og området mellom Gøteborg og Strømstad.. 

Hva må en ikke gå glipp av i kanalen ?

Fine steder og overnatte i kanalen ? 

Hvor overnatte langs kysten ? ( her regner jeg med mange har gode forslag ) 

Har laget en rute i Garmin Homeport på pc og med en ca gangtid på 2 timer om dagen ( noen med 1 og noen med 4 ) så beregner vi ca 18 dager på turen. Dette er selvfølgelig gitt at vi finner et greit sted og ankre opp, hvis ikke rusler vi videre.. bare fra Gøteborg og opp går det jo 5-6 dager. Tanken med gangtid på 2 timer ca er til fordel for barna, har med oss 2 på 13 og en på 6år. Men vi rusler heller 4 timer og får overnatting extra på et flott sted ;)

Noen som har noen gode innspill ? 

Foreløpig beregnet i Garmin homeport :

541Nm

60,4 Timer gangtid

9 knt snittfart.

600 Liter diesel

Ja, her kommer nok mange forslag. Her er mine:

Når I kommer ud af kanalen, så stop i Gøteborg. Enten i Lilla Bommen eller lidt udenfor i fx Långedrag og tag trikken ind. Det vil sikkert gøre godt med lidt "storby" og shopping efter en uges tid på kanalen. 

Hvis I vil bruge lidt tid i Gøteborgs skærgård, så er Källö-Knippla, Vrångö og Björkö blandt mine favoritter. Jeg synes også Marstrand hører med. Her er også en del at se på for børnene med fæstningstur mm. Lig evt. i naturhavnen "Utkäftan" syd for Marstrand og tag en letbåd ind til byen, så undgår i det største kaos :-)

Længere nordpå er der både Käringön og Gullholmen som oplagte stop. Begge steder er populære og det er godt at være i god tid her! Også naturhavnen Bassholmen ligger i dette område.

Smögen og Kungshamn er også populære. Og er vejret godt, så er Hällö udenfor Smögen et dejligt sted.

Nord for Soten-kanalen ligger endnu en populær naturhavn, som jeg ikke har været på men som jeg mener hedder Dannemark. Her skulle bl.a. være en god sandstrand til børnene.

Fjällbacka-skærgården byder også på mange muligheder, men her hører min viden op, for længere har jeg ikke været.

Det var lige lidt tips fra hoften - kom bare tilbage med spørgsmål!

Vi skal ikke inn i Halden kanalen. Planen er lastebil fra Halden til Nossemark.

Og flere av trådene her på forumet er lest, ligger mange linker i disse trådene men 90% fungerer ikke (side lagt ned )

Og info på dalslandkanal er lest, prater også ned di på båtmessan i Gøteborg sist helg ;-)

Men syns det å høre ting fra andre som har tatt turen er verdifull, steder som må besøkes, steder en bare kan droppe ;-)

Båtfrakt den veien fungerer helt ok. Men gi beskjed om hvor mange personer dere er, så de evt kan stille opp med ekstra bil for alle. Vi var to da jeg tok turen, så vi satt på med lastebilen. Ellers er kanalturen veldig avhengig av været. Vi hadde to bra dager og flere dager med regn. Da ble det kjedelig både for meg og sønnen og etappene ble lengre, slik at vi kom til Liseberg fortere. Gøtakanal kan du ta i en etappe. Lite å se på bare kuer og enger på turen ned til Gøteborg. Kjører du rolig og pent er det nok en tur på 6-8 timer (husker ikke helt), men mange kjører på en del (vet ikke om det er lov). Det er også morsomt men veeeldig dyrt å ligge ved Lilla Bommen. Utrolig til liv i den havnen så ett par døgn der etter fredens tid på Dalsland Kanal var egentlig velkomment for meg. Da ligger du også midt i sentrum så kjerring og unger kan bare gå på handletur og far kan nyte bryggepils :). Dagen på Liseberg blir gøy men slitsom, mye køer i fellesferien på alt man skal prøve :)

Båtfrakt den veien fungerer helt ok. Men gi beskjed om hvor mange personer dere er, så de evt kan stille opp med ekstra bil for alle. Vi var to da jeg tok turen, så vi satt på med lastebilen. Ellers er kanalturen veldig avhengig av været. Vi hadde to bra dager og flere dager med regn. Da ble det kjedelig både for meg og sønnen og etappene ble lengre, slik at vi kom til Liseberg fortere. Gøtakanal kan du ta i en etappe. Lite å se på bare kuer og enger på turen ned til Gøteborg. Kjører du rolig og pent er det nok en tur på 6-8 timer (husker ikke helt), men mange kjører på en del (vet ikke om det er lov). Det er også morsomt men veeeldig dyrt å ligge ved Lilla Bommen. Utrolig til liv i den havnen så ett par døgn der etter fredens tid på Dalsland Kanal var egentlig velkomment for meg. Da ligger du også midt i sentrum så kjerring og unger kan bare gå på handletur og far kan nyte bryggepils :). Dagen på Liseberg blir gøy men slitsom, mye køer i fellesferien på alt man skal prøve :)

Takk for info :-)

Nei Gøtakanal holder jeg meg unna ;-) hva er veeeeldig dyrt ? Og hvorfor er det dyrt ?

I vårt forrige båtliv med "hengerbåt" tilbrakte vi mye tid i de nordlige innsjøene i Dalslands-vassdraget. Hvis dere er heldige med været så ta dere god tid og let opp idyllene utenfor den merkede leia. NB! Utkikk på fordekket kan være nyttig her! Det er mange idylliske områder innimellom øyene og "fjordene" på østsiden av Foxen. Hvis tiden tillater det, kan det også anbefales å sluse opp fra innsjøen Lelång, via Gustavsfors, og ta et par dager i de sydlige delene av Vâstre Silen. Innsjøen Lelång er stort sett bare en transportstrekning ned til Bengsfors, som er en koselig liten by. 

Jeg håper virkelig dere får oppleve dette området i skikkelig godvær! 

Takk for info :-)

Nei Gøtakanal holder jeg meg unna ;-) hva er veeeeldig dyrt ? Og hvorfor er det dyrt ?

ca 500,- døgnet, (For 3 år siden) Sikkert mer nå + at du må betale for dusj ved siden av. Dyrt fordi det er midt i sentrum av Gøteborg og utrolig populært, så skal ha flaks også for å få plass. Men var bra sted yrende liv og masse hyggelige båtgjester der.

Donsö er fint og specielt. Ikke mindst fordi den er helt bilfri - men masser af golfbiler... Jeg ville dog stadig vælge Vrångö. Mindre, flottere natur, de bedste strande i miles omkreds og ligesom på Donsö færge til Saltholmen og derfra trikken til centrum. Men Donsö har bedre indkøbsmuligheder og benzin og diesel til meget lavere priser end længere nordpå.

vi får 50nm ekstra på å helt opp i kanalen, og inn på den ene avstikkeren, der har vi blitt anbefalt å ta turen. fineste stedene sier de.. så er det sikkert fort en del nm på skjærgården oppover der jeg har tegnet ruten innom mange viker for å ligge litt innaskjærs ;) 

Det er jo ikke absolutt rute, men en oversikt over lengda +++ ... Vil legge opp en ny rute når tips om steder og dra innom kommer, vi vil jo ha med oss de fineste stedene på turen så det kan jo fort skje at den blir lengre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...