Jump to content

Overhale Volvo Penta md6a


Albinisten

Recommended Posts

Har skrudd løs motor og venter på kranløft for så og frakte motor hjem i kjeller på bukk. Planen er og reparere/overhale den. Men til dette kommer jeg til og trenge en del tips, råd og vink. For to-tre sesonger siden gikk motor, men stoppa på høstparten og stått siden det. Svinghjulet står i dag fast, får bevega det ca. to mm hver vei...

Dette betyr vel at stempler har satt seg? Er det noe jeg kan gjøre før jeg eventuelt skrur av toppen og starter full demontering? Jeg er helt grønn på motor så må ha det inn med teskje, hvertfall i starten!

 

Skaffe nye deler er vel nødvendigvis ikke så lett heller tipper jeg, så om noen har noen tips på den fronten er jeg takknemlig!

Link to post

Hei

 

Eg har hatt lik båt og lik motor.

 

Med mindre du er svært glad i sjølvplaging er det like greit å kvitta seg med motoren fyrst som sist.

Motoren er vel ca. 35 år, og har vel i så fall levd lengre enn den er bygd for.

 

Kva modell er båt og motor? Er det Albin gir? Vridbar propell og ikkje frikopling?

 

Det er ikkje meininga å ta motet frå deg, og eg ynskjer uansett lykke til.

 

Me hadde mange flotte turar i vår Vega.

 

 

Ask

 

Link to post

Alt kan repareres. Men det er ikke sikkert alt er økonomisk lønnsomt å reparere. Men uansett er det veldig lærerikt, og man får en mye større forståelse for støymaskinen under dørken. Plukk den i atomer, bruk kamera flittig. Les gjerne en bok om dieselmotorer, og studer tegninger og manualer. Det verste som kan skje med dette er jo at du ender opp med å gjøre slik som andre anbefaler - og finner en ny. Men da har du lært en masse om motorer på veien - og vet kanskje noe mer om hva du faktisk vil ha og skal se etter.

Link to post

Jepp, det er vel omtrent sånn vi tenker også, at det verste som skjer er at vi ikke får liv i den, men lært det grunnleggende om motor mekking!

 

Er det riktig mener du og demontere den fullstendig? Er det sånn at når en gjør en jobb som dette så bytter en samtidig absolutt alt slitedeler til nytt? Nye stempler, stempelringer, alt av pakninger, dyser, filtere, pumper osv.?

Link to post

Nå skal ikke jeg uttale meg som noen motorekspert, for det er jeg ikke. Men jeg ville demontert først, og så sett hvordan ting ser ut. Dette er vel i utgangspunktet en ganske slitesterk motor, men det er vel et overveldende flertall av dem som har gått saltvannskjølt. Og da irrer kjølekanalene i filler; med det resultat at den får vann inn i motoren. Dette kan også (teoretisk i hvert fall) sveises opp, men koster sansynligvis MYE mer enn det smaker. Jeg ville ikke bestilt noen deler i det hele tatt før jeg hadde sett hvordan den så ut inni.

 

(Når du har den i deler så går det sikkert å overtale noen mer kyndige her på båtplassen til å komme å ta en titt mot en kopp kaffe og et kakestykke..)

Redigert av EiSvIn (see edit history)
Link to post

Jeg har skrudd litt og byttet endel deler på en MD5a siste året.

 

http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/nb-NO

Her ligger det meste av deler med sprengskisser og tegninger. Ganske lett å finne frem i. Fremdeles tilgode at de ikke har del inne. Alt her er nødvendigvis orginaldeler.

Om det er kostnadseffektivt? Neppe. Men utgangspunktet mitt var litt det samme som ditt (bare at min motor faktisk gikk). Nå har jeg lært en hel masse samt at jeg har en motor som i alle fall for øyeblikket går godt og som jeg sist men ikke minst kjenner godt nok til at jeg ikke vil få dønn panikk om den får hikke når vi er ute på tur.

Tror dog tipset om å åpne og titte før du bestiller alt for mye deler kan være lurt.

 

Gi gass og kos deg!

Link to post

Det værste som kan skje er vel at du bruker en god bunke tusen lapper på å overhale motoren og så står den fast igjen fordi det er rustet hull i en kjølekanal som du ikke får sjekket.
Eller det ruster igjennom kort tid etter du har byttet alle slitedelene innvendig.

Du bør være sikker på hva du gjør hvis de velger å bruke mye penger på en 20-30 år saltvannkjølt motor.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Hei

 

Eg hadde båten saman med ein kamerat.

Motoren var både salvasskjølt og saltvassmørt. Dvs. at då me kjøpte båten lak det vatn inn i olja.

Det kom frå saltvasspumpa, og lak langs akslingen inn i motoren.

Dreneringshola under pumpa var tette av originalmaling.

Denne jobbem satte me bort til ein lokal mr fixit.

Me skifta olja sjølv, og det tok 6-7 oljeskift før alt vatnet var borte.

 

Gear og propellanlegg var Albin, og det var mykje trøbbel med giret.

Kompisen, og ein kompis av han, skrudde mykje på dette.

Det hendte òg at propellblada vrei seg feil i høve til kvarandre.

Me endte opp med å låsa propellen i ein fast stilling forover.

Manøvrering inn og ut av hamn blei gjort med segl eller påhengsmotor.

 

Me knakk òg ei propellvinga, men fekk tak i brukte frå England.

 

Dette var alt eg kom på i farten.

 

Ask

Link to post

Da har vi vært en siste og dyp tur i tankeboksen og har nå kommet frem til nettopp det skeptikerne av hele prosjektet har sagt hele tiden. Har tatt et raskt overblikk over hva diverse deler vi antageligvis må og bør bytte og ser at det ville blitt kostbart. Innser at selv om vi totaloverhaler nå så er blokka uansett 35-40 år gammel og nye kostnader vil trolig komme på løpende bånd. Da blir det og løfte motorern ut og erstatte rommet med septik og batteribank og gå for 15 hk påhengsmotor med elektrisk start og wire til gasshendel i cockpit, tror vi blir fornøyd med det og!

 

Det betyr at om noen trenger en md6a til delemotor så finnes det en her for en rimelig penge... : )

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...