Jump to content

Edit History

Draco2400Styling

Draco2400Styling

Da er det endelig tid for en ny oppdatering! :wink:

 

Lørdag 8 April ble båten tatt på land, endelig. Jeg hadde i utgangspunktet ingen store planer for opptaket, kun vanlig vedlikehold. Men med nærmere inspeksjon var det på tide til å gå litt mer drastisk til verks. 

17948365_1554193944670788_1608553860_o.jpg.41e242975962fbe0e1ae4be77118ccfa.jpg

 

Det hele begynte med at jeg oppdaget en dårlig reparert skade i roret. Roret ble derfor skrudd av og tatt med hjem, hvor vi borret hull for å sjekke omfanget av skaden. Det viste seg at kryssfineren hadde trukket til seg vann og glassfiberen hadde dermed begynt å slippe taket. Roret står nå til tørk og det vurderes om det kanskje er mer fornuftig å lage nytt enn å reparere det gamle.
På bildet under kan en tydelig se at glassfiberen har sluppet taket på kryssfineren. 

17909473_1554213004668882_1398686579_n.jpg.77c110ffb717d49712e073dbcd5ba223.jpg

 

Når roret var fjernet tok jeg en nærmere kikk på cutlesslageret. Jeg har lenge tenkt tanken på å bytte dette, og siden roret allerede var av var det bare til å gripe verktøyet fatt og begynne å løsne klemflensen. 
Jeg har lest at klemflensen kan sette seg fast, men at de kan sitte så godt som denne hadde jeg aldri trodd. Jeg endte opp med å tilbringe nærmere 5 timer nede i kjølsvinet for å skille akslingen fra klemflensen :giggle:
Jeg endte opp med å måtte skjære i stykker gummihylsen som sitter montert bak pakkboksen for å kunne trekke akslingen bak til hylserøret, slik at jeg kunne få plassert en ters på fremsiden av klemflensen og på denne måten få trekt den av. 

Når klemflensen omsider løsnet, ble pakkboksen tatt av fra akslingen og akslingen trukket ut. 

 

Så skulle stevnlageret demonteres. Det var igrunn ingen stor jobb å få det av båten, det var festet med to gjennomgående bolter med mutter og skrudd på hylserøret. 

17974509_1554193908004125_1442194819_n.jpg.5f940bab76d20a75947db5f10f3031d0.jpg

 

Jobben begynte når cutlesslageret skulle ut av selve stevnlageret. Jeg har lest i dette forumet at disse har en tendens til å sitte voldsomt fast, og dette var intet unntak. Gummiforingen (cutlesslageret) løsnet veldig lett, det kunne plukkes ut så det var tydelig at det var på tide med utskiftning. Men selve foringen som satt inni stevnlageret var ikke så enkelt å få ut. Her måtte vi lage et snitt på langs av hele foringen og banke det ut. 

17974011_1554193718004144_1818350101_n.jpg.cf8c2c70701ed275608a8caa82ea3345.jpg

 

Etterhvert begynte den å gi etter :yesnod:

18009202_1554193794670803_231003147_n.jpg.e84f6a7794543efc76dec13d94ca472d.jpg

 

Og til syvende og sist kom den ut, tydelig at dette ikke har vært byttet på en stund, ja :giggle:

17974169_1554193821337467_1262076252_n.jpg.446471ef3d7e53b51e2c1114085d7c80.jpg

 

Så da var halve jobben gjort, nå må hele prosessen reverseres :rolleyes: 
Fortsettelse følger så snart de nye delene ankommer! :yesnod:

 

Draco2400Styling

Draco2400Styling

gDa er det endelig tid for en ny oppdatering! :wink:

 

Lørdag 8 April ble båten tatt på land, endelig. Jeg hadde i utgangspunktet ingen store planer for opptaket, kun vanlig vedlikehold. Men med nærmere inspeksjon var det på tide til å gå litt mer drastisk til verks. 

17948365_1554193944670788_1608553860_o.jpg.41e242975962fbe0e1ae4be77118ccfa.jpg

 

Det hele begynte med at jeg oppdaget en dårlig reparert skade i roret. Roret ble derfor skrudd av og tatt med hjem, hvor vi borret hull for å sjekke omfanget av skaden. Det viste seg at kryssfineren hadde trukket til seg vann og glassfiberen hadde dermed begynt å slippe taket. Roret står nå til tørk og det vurderes om det kanskje er mer fornuftig å lage nytt enn å reparere det gamle.
På bildet under kan en tydelig se at glassfiberen har sluppet taket på kryssfineren. 

17909473_1554213004668882_1398686579_n.jpg.77c110ffb717d49712e073dbcd5ba223.jpg

 

Når roret var fjernet tok jeg en nærmere kikk på cutlesslageret. Jeg har lenge tenkt tanken på å bytte dette, og siden roret allerede var av var det bare til å gripe verktøyet fatt og begynne å løsne klemflensen. 
Jeg har lest at klemflensen kan sette seg fast, men at de kan sitte så godt som denne hadde jeg aldri trodd. Jeg endte opp med å tilbringe nærmere 5 timer nede i kjølsvinet for å skille akslingen fra klemflensen :giggle:
Jeg endte opp med å måtte skjære i stykker gummihylsen som sitter montert bak pakkboksen for å kunne trekke akslingen bak til hylserøret, slik at jeg kunne få plassert en ters på fremsiden av klemflensen og på denne måten få trekt den av. 

Når klemflensen omsider løsnet, ble pakkboksen tatt av fra akslingen og akslingen trukket ut. 

 

Så skulle stevnlageret demonteres. Det var igrunn ingen stor jobb å få det av båten, det var festet med to gjennomgående bolter med mutter og skrudd på hylserøret. 17974509_1554193908004125_1442194819_n.jpg.5f940bab76d20a75947db5f10f3031d0.jpg

 

Jobben begynte når cutlesslageret skulle ut av selve stevnlageret. Jeg har lest i dette forumet at disse har en tendens til å sitte voldsomt fast, og dette var intet unntak. Gummiforingen (cutlesslageret) løsnet veldig lett, det kunne plukkes ut så det var tydelig at det var på tide med utskiftning. Men selve foringen som satt inni stevnlageret var ikke så enkelt å få ut. Her måtte vi lage et snitt på langs av hele foringen og banke det ut. 

17974011_1554193718004144_1818350101_n.jpg.cf8c2c70701ed275608a8caa82ea3345.jpg

 

Etterhvert begynte den å gi etter :yesnod:

18009202_1554193794670803_231003147_n.jpg.e84f6a7794543efc76dec13d94ca472d.jpg

 

Og til syvende og sist kom den ut, tydelig at dette ikke har vært byttet på en stund, ja :giggle:

17974169_1554193821337467_1262076252_n.jpg.446471ef3d7e53b51e2c1114085d7c80.jpg

 

Så da var halve jobben gjort, nå må hele prosessen reverseres :rolleyes: 
Fortsettelse følger så snart de nye delene ankommer! :yesnod:

 



×
×
  • Create New...