Tidi Startet 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2016 Har kjøpt meg et Bep VSR som jeg har tenkt å bytte ut med mitt gamle Bosch skillerele. Har 25 amp lader som lader både start og forbruk. Det jeg lurer på er om det vil bli noe form for konflikt i Bep releet, dersom laderen kjører lading direkte inn på begge bankene. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Det kan jeg aldri tenke meg. Utgangene på laderen er vel skilt med dioder internt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tidi Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Rener med at det er skille i laderen ja, Det er en mobitronic lader. Lurte litt på om det måtte kobles slik at laderen kun ladet en bank og releet fordelete ladestrømmen. Når jeg lader begge direkte, vil vel releet ligge inne hele tiden - men det betyr kanskje ikke noe.... Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 21.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2016 Da er releet montert, men jeg lurer fremdeles på en liten ting: Er det normalt at releet ligger innkoblet i flere dager etter at jeg har slått av lader? Så at det var slukket i dag etter å ha vært innkoblet siden fredag,og målte startbatteri til 12,7 V. Er det slik at dersom startbatteriet har over 12.8v og forbruk under 12,8, så ligger forbruk å trekker fra start - helt til også start kommer under 12,8? Har koblet startbatteriet på den røde terminalen på releet, slik tegningen fra produsenten anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2016 Stemmer at det funker sånn ja. Releet bruker uansett ikke mye strøm når det ligger inne, så noe stort problem er det ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tidi Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Takk skal du ha Index:-) Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Som nevnt over har jeg montert BEP Vsr. Reelet ligger inne når jeg har landstrømslader og når motor går. Har jeg ikke da i praksis koblet sammen forbruk og startbatteriene hele tiden? Kan det være sunt? startbatteriet og forbruksbanken er ikke like og forbrukeren trekker vel i prinsippet fra begge bankene når releet er "inne".... Eller er det en "enveisventil" i releet som kun putter strøm inn på de respektive bankene og ikke ut? Mulig litt dårlig forklart...., men spørsmålet er egentlig om jeg belaster begge bankene ved feks start, så lenge releet ligger inne. mvh Tidi Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 .., men spørsmålet er egentlig om jeg belaster begge bankene ved feks start, så lenge releet ligger inne. mvh Tidi Jeg skal også montere et slikt innkjøpt BEP rele og jeg har tenkt at det er slik som du besktriver, men dette gjenstår å se, jeg har også teknt at det er helt greit at startbatteriet er med og bidrar til noe forbruks-strøm til det kommer ned til 12.8 volt , dette blir uansett ikke mye. Jeg er ialfall fast bestemt på å fjerne en Volvo batteriseparator som lager spenningsfall ut til en av bankene og dermed sørger for dårlig lading Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Når du har ligget på lading fungerer det sånn ja. Men noe problem er det ikke. Det er heller ikke noe problem at bankene er sammenkoplet når spenningen er over 12,8 volt. Og når den går under så skilles de jo. Det er ingen enveisventil, releet bare kopler sammen og skiller avhengig av spenning. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 (redigert) Tidi, skrev den 16 Mar 2016 - 19:45: .., men spørsmålet er egentlig om jeg belaster begge bankene ved feks start, så lenge releet ligger inne. mvh Tidi Så lenge releet ligger inne så er det å betrakte som en vanlig bryter som kobler batteriene sammen. Men ved oppstart ligger ikke releet inne for det kobler jo ut når spenningen faller til under ca 13 volt , og over 13 volt har du ikke når motoren står stille. Det kan hende du har det ei kort stund etter stopp av motor eller hvis landstrømlader står på. Likevel, i samme sekund som du dreier nøkkel til start så faller spenningen og releet kobler ut. Du skal ha veldig store og friske batterier om spenningen skal være over 13 volt når starteren går. Det er jo en av tankene med et slikt rele at forbruksbatteriene ikke skal være med på spenningsfallet til startbatteriene når start foretas. Da slipper du at kartplotter, kjøleskap, dieselvarmer og alt annet elektronikk ikke slår seg av eller feiler pga spenningsfallet som ellers kunne oppstått når alle batteri er koblet sammen. Og når releet er innkoblet så produserer dynamoen som regel mer strøm enn du bruker og overskuddet går da til batteriene som er mest nedtappet. Det er det batteriene som bestemmer og ikke releet fordi det er mindre motstand i et tomt batteri enn et toppladet så det ordner seg selv. Ja, der var index før meg Redigert 16.Mars.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Den er grei - ble beroliget mvh Tidi Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.