Jump to content

Navionics eller C-map?


Autofil

Recommended Posts

Hei :)

 

Har handlet meg en Lowrance Elite 5 HDI plotter og lurer i den forbindelse på hvilke kart jeg bør handle.

Denne modellen støtter både C-map og Navionics, noen her som har erfaringer å dele med meg?

 

Skal også sies at denne plotteren ble valgt fordi jeg fikk en ekstremt god pris på den. Er også litt usikker på om vi faktisk kommer til å beholde den båten vi har nå eller om vi går for en som er litt større. Hadde opprinnelig sett meg ut 7400-serien til Garmin men nå ble det en rimelig plotter frem til vi bestemmer oss for om det blir båtskifte.

Link to post

Kanskje ikke et problem for en seilbåt, men personlig foretrekker jeg at kart og plotter fungerer såpass bra sammen med tanke på hastighet at den viser hvor jeg er, ikke bare hvor jeg var. Elite HDI og C-map havner fort i den siste kategorien. Å si at den er lynrask med Navionics er å ta i, men det er i hvertfall bedre enn med C-map. Jeg har en Elite 5 HDI og en Elite 4 HDI, samt Navionics og C-map.

 

Uansett hvilket kart du måtte ende opp med, så husk å oppdatere softwaren i Eliten. Den ble merkbart kjappere med den siste oppdateringen.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

MIn erfaring med Navionics på strekningen Nord-Møre til Salten er at det er mye feil i kartene. Mange staker som er oppgradert til lykter/blink for mange år tilbake er ikke kommet inn i Navionics-kartene (ja, jeg har oppdatert brikken min). De samme lyktene vises korrekt på Seapilot-appen som jeg bruker på padda og likedan på Gule Siders sjøkart på nett. Mitt inntrykk er at Navionics ikke baserer seg på det offisielle kartgrunnlaget fra Karverket, men driver og jukser til endringene på egen hånd. Med større eller mindre hell.

 

I tillegg synes jeg at C-map presenterer kartene på en bedre måte. Kartene er blant annet tydeligere på de grunne områdene, noe jeg synes er viktig. Jeg ville gått for C-map om jeg hadde mulighet til å velge.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Kanskje ikke et problem for en seilbåt, men personlig foretrekker jeg at kart og plotter fungerer såpass bra sammen med tanke på hastighet at den viser hvor jeg er, ikke bare hvor jeg var. Elite HDI og C-map havner fort i den siste kategorien. Å si at den er lynrask med Navionics er å ta i, men det er i hvertfall bedre enn med C-map. Jeg har en Elite 5 HDI og en Elite 4 HDI, samt Navionics og C-map.

 

Uansett hvilket kart du måtte ende opp med, så husk å oppdatere softwaren i Eliten. Den ble merkbart kjappere med den siste oppdateringen.

Mulig dumt spørsmål, men hvordan oppdatere software?

Har en Elite 7 og hvis det finnes oppdateringer er det alltid interessant.

Til GPS for bil er det bare og plugge i PC med USB, samme for plotter?

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post

Skal være bedre nå, men har en gamle kart hver obs. og oppgrader til nye kart.

""Svensk stunt mot Navionics Det svenske forsikringsselskapet Alandia gjorde i fjor høst en test av elektroniske sjøkart fra flere leverandører. Resultatet ble kjent gjennom en betalt annonsekampanje i Sverige og i en pressemelding. Her ble det advart mot Navionics sine kart. 2014""

https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=24617

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Bare å følge linken Antin la ut. :)

Elite HDI/CHIRP skal ha den samme softwareoppdateringen. De tar maks 32GB minnekort, men bruk gjerne et mindre ett. Oppdateringen lagres på minnekortet, minnekortet settes i Eliten, og så slår du på. Den skal da kjøre oppdateringen av seg selv, du vil se en statusbar som fylles opp.

 

Med HDS-serien kan du starte oppdateringen via menyen i HDSen, men Eliten må altså kjøre oppdateringen via automatikken. Formater minnekortet til FAT32 hvis du ikke har gjort det fra før.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Litt tynn dokumentasjon, finner du igjen de tilfellene du snakker om? kunne vært interessant å se på mitt Naviaonics-kart. Hvordan kan du si at det ikke er en brukerfeil?

Når en her på forumet sier han fant en grunne som ikke var i plotterkartet, så har jeg ingen grunn til å tru noe annet.

Når Alandia  hadde en test av plottere ble det slaktet.

Klart at  med et system  hvor brukeren melder inn feil i kartet så blir det sikkert bra, med tiden.

 

Sitat fra Navironic . ""det er mer enn en halv million endringer som er gjort av over 100.000 båtfolk"" sitat slutt

Det er vell ikke brukerne som skal kvalitetssikrer kartet??  ikke rart at Alandia sa i fra .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg spør ikke for å forsvare Navionics, men for å forstå hva som ligger bak påstanden om at C-map er bedre enn Navionics - eller om jeg selv burde bytte til C-maps. Er det en myte eller er det noe sannhet i det. Hvis du kunne gitt meg noen konkrete eksempler kunne jeg sjekke selv. 

 

Når det  gjelder feil så har alle plottere og alle kart  (papir- og elektroniske) feil. Når man zoomer ut og inn på elektroniske kart blir det mer eller mindre informasjon tilgjengelig. Men den vanligste feilen er bruker-feil. Største feilen folk gjerne gjør er å tro at de får en eksakt plassering og at de dermed kan "kjøre slalom" mellom grunnene som er merket på kartplotteren - i realiteten bør du ha minst 100 m. feilmargin.)

 

 Det er en kjent sak at av og til "forsvinner" en grunne når du zoomer ut det gjelder både C-mp og Navionics, men det kan være at det er er en spesiell plotter som fungerer bedre med C-map enn Navionics etc. 

 

Alle elektroniske kart i Norge er basert på oppmålingene til Kartverket, det er ikke slik at Navionics reiser rundt og sjekker, Hvis du ikke ønsker å ta inn data fra andre bruker kan du skru det  av (ii alle fall på min plotter). 

 

BTW Alandians test: http://www.dagensbatliv.se/sjokort/navionics-digitala-sjokort-far-rejalt-stryk-av-alandia

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Og jeg forsøker å gi mitt inntrykk av hva en har observert. Ikke lett å finne ut hvem som har  grunnstøtt i ettertid.

ser at "Båtliv " har tonet ned krtikken.

Fra artiklen din.

""Jag vet att Navionics fört samtal med Sjöfartsverket om att köpa S57 underlag från dem. Först ut var svenska företaget Seacross med att använda S57-data i sina navigationssystem. Sedan har Garmin (Bluechart) hakat på. C-Map har troligtvis använt S57 underlag sedan några år tillbaka i sjökort för fritidsbåtsnavigatorer utan att de haft avtal om att använda Sjöfartsverkets kartdata i navigatorer för fritidsbåtar.

Navionics har sagt att de köper S57, men det råder oklarhet i huruvida de sedan lagt in det i sjökorten och över vilka områden som det bytt till S57.""

Det er her forskjellen er hvilke kartdata Navionics bruker kommer ikke fram.

Andre har brukt S57/ENC i flere år.

Det høres ut som Cmap kjører samme proffkarta på kart-plotteren. 

 

Men det hjelper ikke å bruke de beste kartdata, hvis kvalitetssikringen ikke holder mål.

Og på meg virker det slik som en har overlatt mye av det til brukeren.

Mener valget er lett, skal en ha plotter kjøp en som grunnene ikke forsvinner i.

PC kart er greie.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Alle elektroniske kart i Norge er basert på oppmålingene til Kartverket, det er ikke slik at Navionics reiser rundt og sjekker,

Ref mitt innlegg #8 i denne tråden, så har jeg erfart at endringer i kartene som ligger i det offisielle kartgrunnlaget ikke er oppdaterte hos Navionics. Jeg stiller derfor spørsmål om Navionics sine kart faktisk er basert på det offiselle kartgrunnlaget.

 

Jeg mener også å huske at Arkmarin hadde en tråd for noen år tilbake der en lykt ett sted i Roan var plassert feil i kartet. Når han gjorde Navionics oppmerksomme på dette ble lykta plassert riktig ved neste oppdatering, men uten at den feilplasserte lykta ble slettet fra kartet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...