Maika Startet 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2016 Mange seilbåter har kompass på pidestallen foran rattet. Påvirkning fra metall korrigeres jo for med kompensatorene, men dersom "stavene" i rattet er av metall, så vil vel disse påvirke rattet ulikt avhengig av dreining på rattet. Er kanskje metallet i slike ratt ikke-magnetiske? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Flere rustfrie legeringer er ikke magnetiske, hvordan er det med rattet ditt? Vil nesten tro båtprodusenten har tenkt på dette. Har ikke sjekket mitt eget ratt, er nesten så jeg må rote fram en magnet og finne ut av det Hadde vært mer bekymret om du hadde montert store høyttalere i cocpit, enkelte har ganske så kraftige magneter og vil ved feil plassering kunne påvirke kompasset. Ikke så mye som skal til, kompasset snurrer godt når jeg går tett forbi med Leathermanen i beltet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Styringen min er Ultraflex-kabel/-snekke, noe som gjør at det ikke er "vanlig" seilbåtratt jeg har (anderledes kon), men motorbåt-type. (Båten er en one-off, bygget av en av Norges katamaran-pionérer.) Jeg tror ikke rattet er rustfritt, det ser nesten galvanisert ut, men det er nok bare stålet som har blitt misfarget med årene. Det gamle kompasset som satt på båten var hengt opp ett stykke unna rattet, men dette har tatt kvelden og jeg har lyst til å ha et nytt montert nærmere rattet. Jeg får ta med meg et vanlig turkompass på båten og teste litt. (Jeg har forøvrig på sikt tenkt å bytte ut hele styreløsningen til hydraulisk, noe som også vil gi meg mulighet til større/vanlig ratt. Siden jeg har to ror og ikke mulighet for en fast forbindelse mellom disse, så må jeg kjøpe en høykvalitets-løsning som lekker minst mulig olje gjennom pakningene i sylinderene. Kombinert med nytt ratt, autopilot og rorfølere blir prisen voksen, så det får vente litt:) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Hvorvidt eikene i rattet påvirker kompasset er jo såre enkelt å finne ut av; Kikk på kompassnåla og snurr på rattet. Hvis nåla står stille, eller vrir seg en halv grad eller så har dette kun akademisk interesse. Jeg vil forøvrig tro at rattet ditt er av en ikke-magnetiserbar (det er neppe magnetisk...) type stål. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Popeye70 Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Jeg ville vært mer bekymret for magnetlås på sandaler, klokkeremmer eller andre ting man tar med på kroppen enn om rattet påvirker kompasset. Har med selvsyn sett magnetlås på sandaler påvirke kompasset vesentlig når vedkommende som hadde de på seg plasserte beina på benken ikke alt for langt fra kompasset. Redigert 2.Mars.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Maika Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Hvorvidt eikene i rattet påvirker kompasset er jo såre enkelt å finne ut av; Kikk på kompassnåla og snurr på rattet. Hvis nåla står stille, eller vrir seg en halv grad eller så har dette kun akademisk interesse. Jeg vil forøvrig tro at rattet ditt er av en ikke-magnetiserbar (det er neppe magnetisk...) type stål. Ja, jeg skal teste med et lommekompass siden jeg ikke har kjøpt nytt kompass ennå, men det er jo ikke sikkert at det vil oppføre seg tilsvarene et jeg evt kjøper. Og typen kompass jeg kjøper er avhengig av om det blir påvirket (dersom det blir det skal jeg kjøpe en annen type som kan monteres på skrå flate), så litt Catch 22. Får se om jeg får lånt meg noe jeg kan teste med. (Jeg har lest at det fins ratt med eiker som kan påvirke kompass, men det er nok ikke så vanlig) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Lite utslag på eikene med lommekompass:) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Gi blaffen. Er utslaget mindre enn et par grader, så greier du uansett ikke å styre så nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Sorry, dårlig formulert av meg: "Lite" som i "ikke merkbart", så kompass skal monteres:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.