MajorAndy Startet 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2016 Jeg har tænkt over kompleksiteten i en moderne (motor)båd og kunne tænke mig at høre jeres meninger: Som "almindeligt menneske" kan man jo eje en del ting: Huse, biler, fly, både mm mm. Alle ting kræver viden om opbygning og vedligeholdelse. Men mine overvejelser går på om en moderne motorbåd er noget af det mest komplicerede man kan eje. Tænk over det: En stor båd skal kunne det samme som et hus: Her er varmesystem, el-netværk (220 OG 12v), WC, afløb, septktank, vandværk, nogle gange generator, lys, ventilation og alt hvad der også er i et hus. En båd har også samme kompleksitet som en bil: Motor (nogle gange TO af dem), styretøj, kørelys, motorstyring, brændstofsystem, sprinkler, vinduesvisker mm mm Og en båd har samme grad af instrumentering som et fly: GPS, plotter, autopilot, fly-by-wire mmm. Desuden skal motoren (eller motorerne) serviceres næsten med samme frekvens og samme grundighed som en flymotor, fordi konsekvenserne ved et nedbrud næsten kan have samme grad af fare. Og så har en båd oven i købet den ulempe, at alle disse ting skal kunne fungere i et barske, saltholdigt, tærende, fugtigt og bevægeligt miljø, der er dybe skadeligt for alle komponenterne. Så er det sådan, at det sæt af kompetencer man skal have for at kunne vedligeholde en båd (hvis man altså gør det selv) er noget af de mest alsidige og komplekse, man kan tænke sig? Man skal være snedker, glasfiber-arbejder, elektriker, elektronik-kyndig, mekaniker på en og samme gang. Jeg klager ikke. Faktisk synes jeg at netop dette er en del af udfordringerne med at have båd: At man udfordres dagligt og at det er krævende at lære. Men det er også det samme, der nogle gange (for mig) har været lige over grænsen for hvad jeg synes er sjovt. Hvad tænker I? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 enda verre når man må bale med rev, bus, lik, fokk og slikt Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Team Colibri Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Morsom post MA. Med tanke på hvor mange poster det er på dette og liknende forum er det mye som tyder på at du har rett. Samtidig opplever jeg personlig at både min kone og mine barn er mer komplisert å "eie" enn båten. Dette kan dog ha noe med mitt personlige kunnskapsnivå å gjøre. Båt har jeg hatt i 30 år, kone og barn noget kortere..... Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Bonus Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Herlig framstilling, Major Andy! Om jeg da tar med at vi bor i en nyere leilighet, det meste er tatt inn i fellesutgiftene, vi har alle aviser elektronisk, det er bare å dra ned rullgardinene i leiligheten, låse døra og gå ned i båten. Så, for å følge resonnementet ditt; vi har plassert mer eller mindre alle utfordringene våre i båten ... Men, nettopp der ligger vel forklaringen på hvorfor vi trives med det. Med leiligheten eller med bilen vil inngrep i teknologien ofte føles som kjedelig vedlikehold og reparasjoner. Inngrep i den komplekse båtteknologien, selv vedlikehold og reparasjoner, er vel bare gøy! (sier jeg til meg selv hver dag ...) Var det ikke en som sa en gang at du skal bare eie tre ting, eier du mer, er det tingene som eier deg. Eller, som en gammel Thorn reklame; "I only own these three things, the rest I rent from Thorn" Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Hver gang jeg kjenner en begynnende trang til å fylle opp båten med duppeditter kommer snikende, leser jeg denne en gang til: Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Båtlivet kan vel være akkurat så komplisert eller enkelt som man legger opp til. På samme måte som med en fritidsbolig kan du gjøre det meste selv hvis du tilegner deg nødvendig kunnskap, men jo større og jo mer luksuriøst det skal være, jo mere bør man kanskje sette bort til profesjonelle. Ellers går vel rekreasjonstiden bort til arbeidstid :-) Takk og lov for dette eminente forum!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Min båt er enkel og lite vedlikeholdskrevende. Jeg bruker den mange ganger I uka, fikser det som må fikses og tar en lett årlig service med filter og olje etc. Og tar den på land med noen års mellomrom for nye anoder og litt renspyling. Båtliv trenger ikke være så komplisert... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Hvis man svarer ja på spørsmålet, blir det desto mer tankevekkende at nettopp båten og bruken av den var det teknologiske fortrinn som var basis for den store utvikling man hadde i de nordiske land for omkring 1000 år siden, som gjorde at England var under dansk konge (om enn for en kort periode), biskopen i Bergen hadde Grønland som en del av sitt bispedømme, og at det å ta en tur til Jerusalem kanskje var like hyppig forekommende i befolkningen som i dag. Og alt sammen kunne la seg ordne ved å ha tilgang til noe ordentlig trevirke, og en del tauverk. Og med det utstyret vi har i dag, bruker vi likevel langtidsvarselet på yr for å vurdere når vi skal krysse Oslofjorden (litt satt på spissen, da). Da blir det er vanskelig å hevde at menneskeheten beveger seg fremover, på en måte. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Tankevekkende innlegg, MajorAndy. En moderne båt av i dag er temmelig komplisert. Du nevner en del systemer, men med tre motorer om bord, 3 forskjellige varmeanlegg, 2 transformatorer, 3 spenninger, hvitevarer, navigasjon, kommunikasjon etc etc. blir det svært mye. Jeg har selv bakgrunn som elektroingeniør og skipselektriker, men har senere - ved å studere tegninger om bord på Dreamer - ofte tenkt at dette er like komplisert som på en stor båt. Det er volumet som er forskjellig. Og ikke nok med det: Dette tekniske vidunder skal du utforske kysten med, på kjente og ukjente steder. Navigere etter kart, lykter, radar og GPS, kanskje i uvær og dårlig sikt. Klart det er en utfordring som appellerer til mange! Og det er vel det som er litt av sjarmen med båtlivet: Å få alt utstyret til å fungere som det skal, slik at man kan kose seg på turen i stedet for å bekymre seg over tekniske problemer. Og ikke minst: Navigere slik at hele familien kommer seg trygt både frem og tilbake! Det er snart sommer. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Det er mye som skal fungere sammen i båter ja... Derfor er ett av mine ordtak om båt: "Alt virker ombord, men Ikke samtidig" Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Tom Rør Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Godt skrevet MA. Båten er det som gir oss mest hodebry, men samtidig det som gir oss mest glede i en travel hverdag Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 -hehe, gode betraktninger her.. Fy søren å mye enklere det er å snøre på seg et par fjellsko, luffe innover skogen, og slenge mark og dupp uti et rolig fiskevann... Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Bortsett fra og vedlikeholde et parforhold er nok en båt noe av de mest kompliserte å holde i god stand Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Det er mye som skal fungere sammen i båter ja... Derfor er ett av mine ordtak om båt: "Alt virker ombord, men Ikke samtidig" akkurat som på en Landrover Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Har lagt merke til at trenden på en måte har gått to veier i dag, og nå tenker jeg på langturseilbåter, egentlig uten at jeg kan så mye om det :-) Den ene er den "moderne" hvor man har aggregat, efoy (eller tilsvarende), solceller og diverse batteriteknologier så man kan seile jorda rundt med fryseboks, air condition og gud vet hva og all komfort uten å ha den minste bekymring. Sikkert utrolig avansert, velidg fint, og kanskje også utrolig dyrt og ikke minst både dyrt og vanskelig om/når det begynner å svikte. Og så har man vel alltid den andre muligheten. Fjerne og redusere mest mulig strømforbruk. Fjerne og forenkle tekniske løsninger. En trenger jo ikke å ende opp i en trebåt med en bøtte som både skal være lensepumpe og toalett.. Om man tar en seilbåt på 35-40 fot og har en strategi så kan en vel relativt enkelt forenkle og fjerne vedlikeholdsdrivende "systemer" uten å miste veldig mye komfort. Mye kan vel fjernes bare ved å gjøre "riktige" valg? ----------- En seilbåt med en dieselmotor uten elektronikk eller turbo som kan kødde det til. Ja kanskje en motor man til og med kan sveive i gang i nøden? En reflexbrenner eller tilsvarende varmekilde som ikke krever strøm for å virke. Kan varmekilden også være den samme som en bruker til matlaging? Med do og vannløsning som ikke krever strøm (fotpumper, håndpumper). (Mindre sårbar ved feil også, går el-pumpa i et trykksystem så er alt nede..). Dassløsning uten strøm, minst mulig beveglige deler og rør, feks manuell falldass eller en eller annen biodass som i praksis er en beholder med lufting og ei bøtte. Ikke mye som kan gå galt der.. Hvor avansert strømanlegg trenger man egentlig? Hva med forenkle fremfor å gjøre det mer og mer avansert? Rigging: Forenkle og forsterke, gjøre mer idiotsikkert fremfor å gjøre mer avansert, mange muligheter. Navigasjon kan gjøres enkelt på mange måter uten å ende opp med passer, paralellforskyver og papirkart. En iPad/brett er relativt mye enklere enn multiinstrumenter koblet opp til alle mulige løsninger i hele båten, og hva og hvor mye trenger man egentlig? Sikkerhet er helt utømmelig, her kan man fylle på til båten synker, eller man kan gjøre det enkelt og godt nok. Generelt velge enkle, solide og idiotsikre løsninger fremfor avanserte, sårbare og krevende løsninger. Egentlig kan jeg ikke se at det skal være vanskelig å velge bort kompleksisteten uten å miste noe vesentlig ved å være i båt. Og med gode valg ser jeg heller ikke at man trenger å miste vesentlig komfort. Det handler vel egentlig ikke hva man "må ha", men hvilke krav man stiller. For å bli litt filosofisk, hva handler båtlivet om? Er det å være sammen med andre mennesker eller interaksjon mellom enkeltmennesker og gjenstander? Kanskje begge deler? Men hva er viktigst, eller er det ikke viktig? Er det like ok å være samlet rundt en parafinlykt/stearinlys med varme fra en lite avansert ovn som å sitte samlet i led belyst båt med varme fra en vifteovn som drives med strøm fra en converter som er koblet til en avansert batteribank som fylles vha en Efoy som må etterfylles med tresprit og drikke drinker med isbiter fra isbitmaskinen som .... osv. Om man tenker seg om litt. Hvis man skal gå en tur i fjellet/marka og ligge ute noen netter så får man med seg alt man trenger i en sekk. Telt, liggeunderlag, sovepose, kokeapparat, mat, navigasjonsutstyr, mat, klær, alt sammen. Alt utover det er luksus. I praksis kan en turgåer med sekk gå ombord i en båt som er ribbet for alt unntatt styring og fremdrift og god tur. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Det hjelper med chief utdannelse og mange år i utenriksfart, MEN får fortsatt grå hår av store og små problemer ombord. Pr.dd er det heldigvis bare ekkoloddet som fusker. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Har lagt merke til at trenden på en måte har gått to veier i dag, og nå tenker jeg på langturseilbåter, egentlig uten at jeg kan så mye om det :-) Den ene er den "moderne" hvor man har aggregat, efoy (eller tilsvarende), solceller og diverse batteriteknologier så man kan seile jorda rundt med fryseboks, air condition og gud vet hva og all komfort uten å ha den minste bekymring. Sikkert utrolig avansert, velidg fint, og kanskje også utrolig dyrt og ikke minst både dyrt og vanskelig om/når det begynner å svikte. Og så har man vel alltid den andre muligheten. Fjerne og redusere mest mulig strømforbruk. Fjerne og forenkle tekniske løsninger. En trenger jo ikke å ende opp i en trebåt med en bøtte som både skal være lensepumpe og toalett.. Om man tar en seilbåt på 35-40 fot og har en strategi så kan en vel relativt enkelt forenkle og fjerne vedlikeholdsdrivende "systemer" uten å miste veldig mye komfort. Mye kan vel fjernes bare ved å gjøre "riktige" valg? ----------- En seilbåt med en dieselmotor uten elektronikk eller turbo som kan kødde det til. Ja kanskje en motor man til og med kan sveive i gang i nøden? En reflexbrenner eller tilsvarende varmekilde som ikke krever strøm for å virke. Kan varmekilden også være den samme som en bruker til matlaging? Med do og vannløsning som ikke krever strøm (fotpumper, håndpumper). (Mindre sårbar ved feil også, går el-pumpa i et trykksystem så er alt nede..). Dassløsning uten strøm, minst mulig beveglige deler og rør, feks manuell falldass eller en eller annen biodass som i praksis er en beholder med lufting og ei bøtte. Ikke mye som kan gå galt der.. Hvor avansert strømanlegg trenger man egentlig? Hva med forenkle fremfor å gjøre det mer og mer avansert? Rigging: Forenkle og forsterke, gjøre mer idiotsikkert fremfor å gjøre mer avansert, mange muligheter. Navigasjon kan gjøres enkelt på mange måter uten å ende opp med passer, paralellforskyver og papirkart. En iPad/brett er relativt mye enklere enn multiinstrumenter koblet opp til alle mulige løsninger i hele båten, og hva og hvor mye trenger man egentlig? Sikkerhet er helt utømmelig, her kan man fylle på til båten synker, eller man kan gjøre det enkelt og godt nok. Generelt velge enkle, solide og idiotsikre løsninger fremfor avanserte, sårbare og krevende løsninger. Egentlig kan jeg ikke se at det skal være vanskelig å velge bort kompleksisteten uten å miste noe vesentlig ved å være i båt. Og med gode valg ser jeg heller ikke at man trenger å miste vesentlig komfort. Det handler vel egentlig ikke hva man "må ha", men hvilke krav man stiller. For å bli litt filosofisk, hva handler båtlivet om? Er det å være sammen med andre mennesker eller interaksjon mellom enkeltmennesker og gjenstander? Kanskje begge deler? Men hva er viktigst, eller er det ikke viktig? Er det like ok å være samlet rundt en parafinlykt/stearinlys med varme fra en lite avansert ovn som å sitte samlet i led belyst båt med varme fra en vifteovn som drives med strøm fra en converter som er koblet til en avansert batteribank som fylles vha en Efoy som må etterfylles med tresprit og drikke drinker med isbiter fra isbitmaskinen som .... osv. Om man tenker seg om litt. Hvis man skal gå en tur i fjellet/marka og ligge ute noen netter så får man med seg alt man trenger i en sekk. Telt, liggeunderlag, sovepose, kokeapparat, mat, navigasjonsutstyr, mat, klær, alt sammen. Alt utover det er luksus. I praksis kan en turgåer med sekk gå ombord i en båt som er ribbet for alt unntatt styring og fremdrift og god tur. jeg vokste opp i båt, konverterte til fjellet i mange, kanskje altfor mange år,............. er tilbake i mitt antageligvis rette element. Og siden min kunnskap om elektrisk, elektronikk er mangelfull , ferdes jeg på sjøen slik Pinkvin beskriver, Kan reise på tur uten strøm om nødvendig, motoren har sveiv, jeg har reserve lanterner med AAA batterier- vann pumpes manuelt, det samme med WC- tror faktisk jeg lærte en god del med å klare seg fint med enkle ting etter flere hundre døgn i delt Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Den tekniske kompleksiteten i en moderne turbåt er en av de tingene som tiltaler meg med båtlivet. Med en forholdsvis solid teknisk og praktisk interesse blir livet som kontorist litt snaut, og det er derfor godt å finne noen utfordringer ombord i båten. Men samtidig er er det selvfølgelig greit om i alle fall det meste ombord virker som det skal. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jens_P Svart 20.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2016 Moderne ferie- og tur-båter med all sin teknikk er komplisert. Kravet til i første rekke komfort, men også miljø bidrar til dette. Båtene fylles med komplisert og tildels sårbar teknikk som skal fungere i tidvis fuktig miljø. Mengden av tekniske innretninger om bord ser ut til å være proporsjonal med båtenes størrelse og omvendt proporsjonal med båtens alder. Båt er noe de fleste av oss benytter i fritid i en relativt kort periode om sommeren. Det skal ikke så store driftsavbruddet før store deler av en sesong er "ødelagt". Så kravet til kontroll og vedlikehold er relativt stort for å opprettholde et behagelig båtliv. Kan man leve et båtliv der krav til energikrevende komfort og god plass ikke er stort, så forenkles båtlivet vesentlig. Spørsmålet blir om man betrakter vedlikehold som en vesentlig del av båthobbyen eller som et onde. Ikke alle synes det er ferie og avkobling å krabbe rundt i båten og lete etter feil. Den som ikke er praktisk anlagt blir ofte hjelpeløs dersom noe skjer. Må man kjøpe de fleste tjenestene til vedlikehold og reparasjoner blir det å eie båt kostbart. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chilli Solbris Svart 20.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2016 Min "moderne" trawler gir meg mange grå hår, men enda flere smilerynker! Gleden over at "den virker i dag også!" er veldig god! Forundringen oger og irritasjonen fordi det plutselig ikke virker gjør at lysten på eet eklere kommer krypende! Helt til jeg har funnet feilen og reparert det! Siden jeg bor ombord synes jeg det er veldig greit med en liten fryseboks og en virksom dusj! Setter skikkelig pris på komforten og utsikten til møkkaværet på utsiden og gleder meg over å kunne pusle i kjelleren når været ikke frister til å være ute. Kan nok leve ed det tekniske noen år til. Men tror nok at jeg på et tidspunkt gjør som MA og downsizer.... Men ikke før om noen år. Mange håper jeg! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Seilars Svart 20.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2016 For at en hobby skal være vellykket må den være tidkrevende. Sånn sett er det å ha båt en av de mest vellykkede hobbyene jeg har hatt. Dessuten har jeg lært mye av å være litt kjip. Velger å tro at flertallet på båtplassen kjenner seg igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2016 Jeg har to båter som begge krever en del. Det er blitt hobby og meningsfylt arbeid i pensjonisttilværelsen. Det er alltid noe på gang. Dersom ingenting svikter, finner jeg alltids på noe . . . Som kontorarbeider er det fin avkobling å kunne gjøre praktiske ting på fritiden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Håkon Ingvaldsen hadde dette innlegget på FB gruppa Long distance sailors. Syns det sier litt :-): Det har jo vært noen Spennede debatter her i det siste. Noen ønsker å gå for det minimalistiske, noen er nostalgiske, og noen ønsker meste av komforten man har hjemme... Her er eksempel på utstyr som er på mange norske båter i Karibien:Stekeovn, varmeapparat, kartplotter, AIS sender, jolle, kjøleskap, solcellepanel, airconditionen, vifter, TV, fryser, Watermaker, TV antenne, WIFI forsterker, septiktank, PC, vindinstrumenter, 4G antenne, radar, Tricolor, generator, baugpropell, ankervinsj, varmtvann, elektriske vinsjer, solceller, trykkvann, autopilot, slepegenerator, Spinnaker, innenbordsmotor, påhengsmotor, iPad, vindmølle, kikkert, reservekanner, foldepropell, vaskemaskin, sjekkstag, elektrisk toalett, oppvaskmaskin, stereoanlegg, forbruksbatterier (LifePO4??), Gassgrill, babystag, stormfokk, sprayhood, myggnetting, drivanker, nødflåte, dusj inne, AIS Sart, LED lys, BIMNI topp, WIFI router, Nødpeilesender... Og sikkert mye mye mer, finnes av utstyr på moderne turbåter. Litt å holde orden på, og en del er kanskje unødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 For egen del synes jeg ikke båt og vedlikehold er noe komplisert, er det noe som dukker opp så finner jeg hjelp her inne og selvsagt i båthavner omkring. Sitér dette innlegget Link to post
R_Arendal Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Og med tanke på slag som en hurtiggående båt blir utsatt for når man kjører fort i bølger, er det kanskje ikke så rart at ting går i stykker. Og det kan jo som kjent være veldig dyrt. Jeg er oppvokst ved kysten og synes båt er kjempespennende, og kikker etter båt nå, men jeg spør meg jo om jeg er riktig klok når jeg tenker på å binde opp så stor andel av min kapital på slikt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.