Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Og med tanke på slag som en hurtiggående båt blir utsatt for når man kjører fort i bølger, er det kanskje ikke så rart at ting går i stykker. Og det kan jo som kjent være veldig dyrt. Jeg er oppvokst ved kysten og synes båt er kjempespennende, og kikker etter båt nå, men jeg spør meg jo om jeg er riktig klok når jeg tenker på å binde opp så stor andel av min kapital på slikt Om det i realiteten var mulig å velge mellom soliditet og kompleksistet (les, mye utstyr/dill) så er jeg selv av typen som hadde lagt pengene i soliditet, og heller selv supplert med det jeg mente var nødvendig utstyr. Har en kompis som har en Tobias, ikke en rask båt, ikke en avansert båt, ikke en båt med mye utstyr. Men solid, trygg og den virker hele tiden, år etter år. Men så er ikke Tobias spesielt billige båter heller... Vil tro det er lettere å selge en "billig båt" som er toppa med mye fancy utstyr enn en solid og enkel båt uten. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 uansett utstyr om bord, er det absolutt ingen verdens ting som kan erstatte følelsen når du heiser seilet, slår av motoren og den eneste lyden fra båten er vannet som slår mot skroget. Et total stillet som er ubetalelig. Har ikke engang vibrasjon på mobilen, siden jeg på dette tidspunktet kobler ut verden og lever det gode liv. jeg begynte å lide litt av 3 fotsyken, men så leste jeg boka som handler om at verdens beste båt, er den du har nå Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 det er ingen grunn til ikke å bytte, husk, den nye vil jo også være verdens beste båt (og slike muligheter kan man ikke la gå fra seg...) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Seilars Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Det finnes en krem som hjelper mot 3 fots syken. Den smøres jevnt over hele skroget hver vår, og når den jobben er gjort er de fleste symptomene borte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Jeg ser i hvert fall ikke på Hulda som videre komplisert. Og noe bør man ha for å trimme 'de små grå'. Særlig etter at jeg har blitt pensjonist. Jeg hadde daua om jeg skulle sittet i stresslessen og glodd på et duste-tv. Eller lest en bok om en eller annen som er ute og seiler. Når jeg ikke ville hatt muligheten til å kunne gjøre det selv. Og så er det dyrt å ha båt, alternativet for meg er dyrere- jeg ville dødd, og NAV ville spart penger. Bare det siste er nok til at jeg kommer til å seile i mange år til. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Nå er det vel slik at det er de som frekventerer dette forumet som er nerder når det gjelder båt. Når jeg ser meg rundt i båthavna så er det ganske åpenbart at den store majoriteten av båter er en åpen båt, eller båt med dekk og vindskjerm, med påhengsmotor. Ellers har de ingenting. Ingen plotter, ikkeno' ekkolodd, ingen selvstyring, ikkeno' kompass. En kompis av meg kjøpte ny båt for en stund siden. En sånn kombisjark med innenbords diesel og overnattingsmulighet. Fikk en hyggelig pris. Da salget var i boks, dro selgeren ham over til avdelingen for ankervinsjer, thrustere, plottere og annet stæsj. Men nei. Det eneste han skulle ha i båten var en heftig propankomfyr da han måtte ha mat for å ha et godt båtliv. Jeg begynner å se tankegangen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Akkurat der har du Hulda i et nøtteskall 'Mulligan'. Har med Admrialen som er en kunstner innen matveien. Det eneste jeg trenger. Trenger ikke engang gass. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 det er ingen grunn til ikke å bytte, husk, den nye vil jo også være verdens beste båt (og slike muligheter kan man ikke la gå fra seg...) Tror at det er bedre å ha en verdens beste båt der jeg kjenner alle feil og mangler, enn en verdens beste båt med like mange men fullstendig ukjente feil og mangler ... Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 noen ganger blir jeg litt svett av kunnskapen til svært mange her på BP dere kobler på duppedingster, kjekt å ha utstyr, AIS, Radar, solceller, vindinstrumenter osv osv.Enkelte innlegg faller jeg av etter 2 linjer Det som slår meg litt ,( uten å bekymre meg) er det slik at båtene blir mer og mer lik teknologien vi har i nye biler ? at mesteparten er dekket av plastdeksel, og skjult i båtens skrog slik at det om noen år det er kun drivstoff, vann og frostvæske vi kan/eller har lov til å fikse fikse selv Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Nå er det vel slik at det er de som frekventerer dette forumet som er nerder når det gjelder båt. Når jeg ser meg rundt i båthavna så er det ganske åpenbart at den store majoriteten av båter er en åpen båt, eller båt med dekk og vindskjerm, med påhengsmotor. Ellers har de ingenting. Ingen plotter, ikkeno' ekkolodd, ingen selvstyring, ikkeno' kompass. En kompis av meg kjøpte ny båt for en stund siden. En sånn kombisjark med innenbords diesel og overnattingsmulighet. Fikk en hyggelig pris. Da salget var i boks, dro selgeren ham over til avdelingen for ankervinsjer, thrustere, plottere og annet stæsj. Men nei. Det eneste han skulle ha i båten var en heftig propankomfyr da han måtte ha mat for å ha et godt båtliv. Jeg begynner å se tankegangen. ser at du bruker benevnelsen nerder om de som frekventerer dette forumet, noe som gjorde meg litt glad, da følelsen over å være stokk dum avtok en hel del Takk Mulligan, da drar jeg med hevet hode , og skal faktisk sette inn nytt forbruksbatteri helt alene, uten å trenge spørre noen her på forumet på forumet om råd Redigert 28.Februar.2016 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Ånei, det kan du ikke.. Det må være en lang forutgående tråd om batterier, ladere, millivolt, power management, osv. Forbruksbatteriet er det viktigste i båten. Forbruksbatteriet trumfer solskinnsdager, frisk seilas og kaldt øl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.