Jump to content

montere nye / fjerne gamle dekaler

is_620

Recommended Posts

fikk nye dekaler til båten i posten idag

dermed følgende spørsmål

- hvordan lettest fjerne de gamle

- skal de nye på før eller etter polering

-  2 av de er ganske lange , er det noen trix for at det ikke skal bli skeivt og buklete,

starte på midten  , være 2 stykker  ?? osv

+ tilleggs spørsmål , skroget er 2 farget , øverste halvdel ble lakkert mange strøk med Biltemas 2-komp lakk i fjor

trenger lakken polering , hvis  ja går det å rubbe, og  pusse opp mer glans.

( er egentlig ikke så farlig og nøye - er en gammel båt, men når man først er i gang så er det gøy å holde på !

De gamle tar du av med varmluftpistol. Bare pass på at det ikke blir for varmt. Skal gå enkelt dette da det gamle limet blir mykt. Er det vanlig lim på de nye? Noen dekaler skal jo påføres med såpevann og nal. Da er det enkelt å justere underveis.

Jeg ville bare avfettet før man legger på. Polere gjør man jo oppe på dekalene når de er montert.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Jeg gjorde dette på vår båt for 3-4 år siden, og benyttet både varmluftpistol og skarpe kniv blad, f.eks. bladene til en stanley kniv e.l, men dette var dekaler som dro på årene og var blitt sprøe, så de sprakk og røyk i små biter. Noe som medførte mye tidkrevende arbeid.

Jeg hadde mest glede av en dekal fjerner fra Biltema, montert på en turtallsregulert drill. Denne var meget effektiv og etterlot garantert ingen merker. Men husk meget lavt turtall, så gelcoaten ikke brenner seg..

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Dekorfjerner-2000032675/.

Den nye dekoren monterte jeg etter leverandørens anvisninger. Jeg satte mange blyantmerker for høyden/retningen og dusjet på salovann med sprayflaske, hang opp tapen i riktig høyde med biter av maskeringstape, rev etter hvert av papiret bak og festet tapen mot skroget løst. Ikke stryk på tapen foreløpig.

Deretter finjusterte jeg lange strekk, før jeg presset salovannet ut med en myk skrape.

Dette ble gjort på et fullstendig rengjort og avfettet underlag.

Så tørket dette et par dager, før båten med den nye tapen ble polert og vokset.

En ikke spesielt krevende jobb, bare pass på å være nøye under prosessen, så får du et knall bra resultat.

i mitt tilfelle ble båten minst 10-15 år nyere

Lykke til

Fernanda   

​   

:flag: 

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...