Jump to content

Beneteau first 29 ?

toremann87

Recommended Posts

Hei

Trenger litt hjelp om å kjøpe seilbåt

Har veldig lyst til å starte å seile og har sett på båter i ca 1 år og har prøvd å sette meg inn i seiling teoretisk. Men problemet er at jeg ikke helt greier å bestemme meg for hva båt jeg skal gå for.

Vært inntressert i alt fra Hobiecat 16, FC 8 til Maxi Fenix som jeg har sette meg ut som fine båter for hvordan seiling jeg kan tenke meg å drive med. (er veldig klar over at det er veldig forskjellige båter)

Fant nylig ut om Beneteau First 29 og tror den kan passe meg veldig bra. Eller om noen andre båter har også vært litt interessert i Nessy 94

har et budsjett fra 50-250.000

Så mine spørsmål om Benetau First 29

Finnes det mange av den i Norge ?

Stor sjanse for at noen blir lagt ut for salgs i år?

Bra båt ?

Tenkte jeg skulle svare på denne selv om jeg ikke har førstehåndkunnskap om båten.

bilde

Jeg har ikke hørt noe negativt om First 29. Ser ut som at den har en fin layout under dekk. Skroget minner meg om typiske IOR cruiser/racere fra 80-90 tallet. Hvis man smører på med alle fordommene sine vil jeg anta at den er en lettseilt båt med kystnær sjøverdighet.  Vet det ligger en i marinaen min og har sett flere i Oslofjorden, så helt obskur er den nok ikke. Ser at den har blitt levert med vippekjøl. Om den har samme mekanisme som first 25.7, som jeg har erfaring med, ville jeg ha undersøkt heisemekanismen for slitasje før eventuelt kjøp.

Lykke til!

Hei, jeg har hatt seilbåt i mange år, og husker at jeg likte denne båten for mange år siden. Jeg kjenner ikke noe til denne typen, men en ting som jeg synes er bra, er at toalettet er plassert bak ved trappen.

Ofte på båter fra den tiden er toalettet framme ved forpiggen hvor det blir lavt under taket og trangt. Bak ved trappen er det også mer tilgjengelig, spesielt når man er ute å seiler.

Ser du tenker litt på Maxi Fenix,

Disse finnes der svært mange av, og det bør være mulig å plukke et godt eksemplar med nyere motor og seil til en grei pris i løpet av våren/ forsommeren.

Fenix har gode seileegenskaper, og når der finnes mange av en båt er det alltid lett å finne råd/tips.

Sjekk feks Tortuga her på baatplassen,  de vet mye om det som er verdt å vite om Fenix vil jeg tro.

Har du sett på de ulike entypene? For eksempel Express, J/24 og IF (og om du vil gå for full pupp; x-79 eller x-99)? Å eie en båt med et levende og entusiastisk miljø er veldig nyttig når man er fersk i gamet og kan ikke anbefales nok. Mange båter på markedet som ofte er godt vedlikeholdte. Ikke er de vanskelig å selge heller hvis du får lyst på noe annet i fremtiden.

Som Eureka skriver har du et hav av muligheter med 250 båtpenger

Express:

bilde

X-79

bilde

X-99

bilde

Og min personlige favoritt: IF

bilde

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)

Liker Beneteau båtene veldig godt.  First 32 ser også fine ut, men tror en ca 26 fot kan bli litt lite.

Derfor synes jeg express, X79 og J/24 går litt ut men X-99 så bra ut. 

Så det var en Nessy 94 til salgs for noen uker siden og ble forelska av bildene jeg så, men den ble solgt før jeg rak å se den.

Planen var egentlig å kjøpe en liten seilbåt som jeg kunne ha på henger men det ser ut som den lokale seilforeniningen har tenkt å kjøpe 2 stk J 70 båter så lurer litt på om jeg heller skal prøve å benytte meg av de, om foreningen kjøper.

Minus jeg ser er om jeg eier en "stor" 30 fot seilbåt er at jeg sliter med å forsvare turer til utlandet for å eventuelt leie en seilbåt.

Hei

Min onkel kjøpte en First 29 ny i 1986. Den var etter datidens standard meget romslig og hadde en fin og fornuftig "planløsning". Vi seilte 6 stykker i den fra Kiel til Oslo en sommer på slutten av 80-tallet. Såvidt jeg husker hadde den helt ok seilegenskaper sammenlignet med tilsvarende båter på den tiden.

Dessverre ble min onkel syk og båten ble ikke vedlikeholdt. Den pådro seg store plastpestskader i tillegg til generellt forfall. Han hadde også en grunnstøting hvor kjølens innfesting ble skadet.

Båten ble solgt høsten 2011 som rep-objekt

• 4 måneder senere...

Hei igjen 

Etter et mislykket båtkjøp i våres og litt andre utfordringer  er jeg nå på jakt etter båt igjen,

Har funnet en Omega 30 som jeg tror vil passe meg bra :) 

Er det noe jeg bør sjekke nøye før jeg bestemer meg, skal få heisa den opp til neste uke for inspeksjon.

Det jeg er skeptisk på er at det er en ny 1GM10 uten ferskvanskjøling. 

noen som vet hvor man kan få tak i et ferskavannskjølesystem ? (ikke Martec)

eksosanlegget lekker litt vann. Hvor kan man kjøpe nytt ? reparere med eksosbandasje/pasta ?

Hei igjen 

Etter et mislykket båtkjøp i våres og litt andre utfordringer  er jeg nå på jakt etter båt igjen,

Har funnet en Omega 30 som jeg tror vil passe meg bra :) 

Er det noe jeg bør sjekke nøye før jeg bestemer meg, skal få heisa den opp til neste uke for inspeksjon.

Det jeg er skeptisk på er at det er en ny 1GM10 uten ferskvanskjøling. 

noen som vet hvor man kan få tak i et ferskavannskjølesystem ? (ikke Martec)

eksosanlegget lekker litt vann. Hvor kan man kjøpe nytt ? reparere med eksosbandasje/pasta ?

Du får ikke ferskvannkjøling til den motoren da må man gå opp til en 2gm. Den motoren lages fortsatt i dag, men uten fersvannkjøling.

Martec har muligens et kit som passer om du virkelig vil innstallere det.

Redigert av Capitan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...