Jump to content

Defroster som hanske tørker

PerML

Recommended Posts

Hei folkens.

Ingen er vel glade i fuktige hansker på sjøen.

Eg skal til å montere en defroster med fire utganger. da vil eg bruke en til kupè, en til styreplass. og en på vindu. men har da en til overs. denne såg eg føre meg att eg kunne bruke noen PVC rør og lage til fire holdere til hansker. som eg da kobler på utake til defroster, en plass i båten.

Noen som har laget noe slikt, eller finnest de i handelen? bilde settes pris på. så slipper han å finne opp krutte på nytt :) 

Har laget en rask paint tegnin ( ja ikke mobb tegningen) kansje noen forstår hva eg mener :) 

https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61464/pvc_varmer.pngbilde

God idé. Eg planlegg å mekke eit adapter med to mindre slanger som støvketørker for å setja på eit uttak til webasto. Har ikkje sett slik hverken for støvler eller hansker i handel.

Pvc har begrensinger på varme, men defroster er nok ikkje så varm som dieselvarmer.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Denne kan helt sikkert brukes til støvler og, bare PVC rørene som stikker opp er lange nok, bare å sette støvlene opp ned på rørene :)

tipper att varmen som kjem fra defroster, og gjennom slangene, før denne pvc holderen ikke har den høgeste varmen ja.

God idé. Eg planlegg å mekke eit adapter med to mindre slanger som støvketørker for å setja på eit uttak til webasto. Har ikkje sett slik hverken for støvler eller hansker i handel.

Pvc har begrensinger på varme, men defroster er nok ikkje så varm som dieselvarmer.

Er nå det så lurt? Antar at det er begrenset hvor mye motstand på utlufta Webasto'en tåler før den begynner å trøble. Jeg har et utløp fra luftvarmeren ca. 20 cm over dørken, og setter våte og kalde støvler foran dette. Er litt bekymret for at varmeren kan bli for varm hvis motsatnden blir for stor...

Hei Landy B.

eg har så klart tenkt på dette. og denne vil ikke stå rett på defrosteren, men befinne seg på toalett, og vil da ha ca en meter med fleksibel slange dit, og same dimensjon i røret som fører inn til 4stk  32 mm,

Så i teorien vil luften få nok av plass å rote seg bort i :) og skal ein ha effekt, bør ein så klart lage flere  hull i 32 mm rørene som går opp. slik att luften får komme ut på flere plasser enn kun enden. dette for å øke effekt av tørking

Så har vi jo tre utganger til, som så klart vil fordele luften videre rundt i båten og ut fra defrosteren :) 

så kanskje Sæbø bør vurder to slanger samt to rør, for å spre på varmen :) 

fant forresten disse. virka geniale til ditt prosjekt Sæbø :) 

Redigert av PerML (see edit history)

Eg har (sjølvsagt) gren og fleire uttak på varmesløyfa fra webasto, så eg kjem ikkje til å strupe hoveduttak med en støvletørker. På defroster betyr det ingenting.

Eg kan ikkje bruke plastdeler av avløpskvalitet til dieselvarmer. Lufta kan bli 80 grader. Kjem nok til å bruke vanlige dieselvarmerdeler.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg har (sjølvsagt) gren og fleire uttak på varmesløyfa fra webasto, så eg kjem ikkje til å strupe hoveduttak med en støvletørker. På defroster betyr det ingenting.

Eg kan ikkje bruke plastdeler av avløpskvalitet til dieselvarmer. Lufta kan bli 80 grader. Kjem nok til å bruke vanlige dieselvarmerdeler.

:thumbsup:

Hei Landy B.

eg har så klart tenkt på dette. og denne vil ikke stå rett på defrosteren, men befinne seg på toalett, og vil da ha ca en meter med fleksibel slange dit, og same dimensjon i røret som fører inn til 4stk  32 mm,

Så i teorien vil luften få nok av plass å rote seg bort i :) og skal ein ha effekt, bør ein så klart lage flere  hull i 32 mm rørene som går opp. slik att luften får komme ut på flere plasser enn kun enden. dette for å øke effekt av tørking

Så har vi jo tre utganger til, som så klart vil fordele luften videre rundt i båten og ut fra defrosteren :) 

så kanskje Sæbø bør vurder to slanger samt to rør, for å spre på varmen :) 

fant forresten disse. virka geniale til ditt prosjekt Sæbø :) 

Defrosteren bryr seg ikke om du så stenger alle utløpene, det var Webasto dieselvarmer jeg mente.

Så lenge det bare er luft fra kjølevann så kan du nesten gjøre hva du vil, de andre dysene vil jo uansett lekke litt varme ellers i båten. Selv monterte jeg en dyse i et skap etter samme prinsipp som for eksempel kraftselskaper bruker for sine lastebiler der de tørker arbeidsklær

• 5 år senere...
Timmeeh skrev for 4 timer siden:

Fikk du lagd deg en slik?

når du svarer i gamle tråder er det lurt å sjekke om trådstarter fortsatt er aktiv på forumet. Denne trådstarter har ikke vært inne etter 2016. Så dette spm får du neppe svar på... På PC legger du musa over navnet, så kommer data opp...

image.png.3128ea4c7a16e78fdaa2229544065fac.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Mulig det er bedre å starte nye tråder men det blir jo så mange etterhvert?

Helt flott å bruke tidligere tråder, men du spurte en person som ikke er her..., og da blir det jo ikke fart. Du kan heller følge opp, og spørre åpent når du ser vedkommende ikke har vært innom på flere år.

Code0 skrev 5 minutter siden:

Helt flott å bruke tidligere tråder, men du spurte en person som ikke er her..., og da blir det jo ikke fart. Du kan heller følge opp, og spørre åpent når du ser vedkommende ikke har vært innom på flere år.

Som sagt, takk for tipset. Det blir bra neste gang

om ikke vedkommende svarer, så bringes tråden i lyset igjen og kanskje andre kommer med svar og bilder til inspirasjon. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...