Jump to content

Bensinforbruk på eldre 40HK yamaha 2-t, 14 fots skjærgårdsjeep?

Snusmumrikken

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har ikke fått kjørt båten så mye, så jeg har søkt på nettet, ser de sier alt ifra 15-20L på WOTpr time. Jeg kommer nok til å kjøre endel, men 90% av tiden på marsjfart. (Som er 5-7 knop lavere enn top fart, rundt 25 knuter. ^^

Skal på intervju idag hos Dyreparken, skal også søke flere steder. Trenger penger til båtplass og bensin for sommeren, blir ikke mye moro med båt uten bensin. ^^

Jeg pleier somregel ikke å kjøre langt, isåfall så er det jo på marsjfart pga bensinforbruk.

Hvor mye bør jeg legge av til bensinpenger? Jeg tenker at 3000-ish burde være plenty for bensinpenger dersom jeg fyller på bensinstasjon, burde jeg legge til mer? Er jo tross alt kun en 40HK, selv om den er godt voksen. ^^

(Har søkt om båtplass på Auglandsbukta Kr.sand, er en bensinstasjon rett i nærheten, så null problem å få fylt der)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

1 liter pr nautisk mil høres mye ut på 40hk/14 fot ja.  Min Wesling 16 brukte med 60hk ca 25 liter på en time, kjørte da 30 nautiske mil.   En 40hk bør jo da bruke ca 2/3 av dette.  Og det blir vel rundt 18 liter...?

Man kan også regne ut forbruket teoretisk, og det stemmer ganske bra. man regner gram bensin pr hk man tar ut av motoren , og ganger opp.  

Båten har også endel å si , en lettdrevet båt krever færre hk for å holde en fornuftig fart. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takker! Det høres mer naturlig ut med 18 knop pr L.

Når jeg skal kjøre marsj så kjører jeg til båten kommer i plan, og tar det litt tilbake, slikt den holder akkurat seg i plan.

Så rundt 20knop-ish er det vel utifra hukommelsen. :hmm: 

Er usikker på marsjfart ettersom jeg ikke har fått kjøre mange turene enda, blir mer testing til sommeren. Jeg kommer til å kjøre mest økonomisk da jeg ikke er en fart-freak på vannet, kunne ikke brydd meg mindre. Men er greit å vite man har noen ekstra knop å gå på dersom man trenger det. (Eller det er drittvært og man vil komme fort hjem. :giggle:)​

Jeg kjører med et par venner og noe greier, ikke noe spesielt, blir kun kjøring i godt vær på sommeren da jeg bruker kun båt til fornøyelse, Jeg fisker fra brygge/annen båt om jeg skal fiske.

Motoren er en lite kjørt 93 mod. Vært inne på det meste av servicer iflg gml-gml eier. Gml eier demonterte den kun for stamma, som han endte opp med å ikke bruke, så vi kjøpte den billig. Gikk over motoren og satte den sammen igjen.

Redigert av Christian.T (see edit history)

ikke sikkert at "akkurat i plan" er den mest økonomiske farta - kan godt være at båten går lettere i vannet med litt mer fart slik at den får mer løft. Du bør prøve deg fram litt der.  Med litt trening så hlører du på motoren når den går lett og uanstrengt.  

skal sjekke om jeg har noen gamle "yamaha kjørefakta" på en eller annen pc - der har yamaha/yamarin testet fart og forbruk på div kombinasjoner.    Vil tippe den gjør rett over 30 knop på topp, avhengig av propell. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Blir nok å prøve seg fram til best fart/forbruk etter hvert ja.

​Jeg har nå original propellen til Yamaha 40 HK mener jeg. 13x11?

Jeg har en 14xUkjent på en Mercury (som også passer min Yamaha, men blir for stor i stigningen) som er i stål, skal prøve å få byttet/solgt den for å så skaffe meg en grei stålpropell til min båt/motor kombo. (Disse tallene er ifra hodet, skal ut i morgen så kan jeg sjekke opp begge propellene. :)

Om du hadde muligheten til å finne fram det hadde det vært helt kanon Ivar! :)

​EDIT: Nå på min Yamaha 40/yamarin 4300 har jeg en 10x13 alu propell.

Får ikke redigert..

Stålproppen er 10 1/2 x 15 Stiletto. Står også 12315 som ID?

Stiletto Triad II Stainless Steel. Fant ut det meste om den også. ^^

Edge vil ikke la meg kopiere-lime inn. Skal få funnet det fram når jeg er med egen rigg.

EDIT2: Kanskje prøvd å få byttet den ja, mot en lik bare 2 stigninger lavere for eksempel

Båt m motor veier vel 365KG om jeg ikke husker helt feil?

Jeg ville ha trodd at et forbruk på rundt 0,6/0,7 liter per nm på marsjfart burde være et greit utgangspunkt. Få båten raskt opp i plan og reduser turtallet ned 700/1000 og hold båten i god plan (mer enn akkurat for da får du problemer med å holde båten i plan første bølgen). Og ikke minst fyll med bensin kjøpt på en bensinstasjon, ikke marina, på søndag ettermiddag/mandag morgen og bruk fordelskort som det finnes mange av!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det enkleste er å slakke av, vente til man bli innhentet av dønningen bak, og så gi akkurat nok gass til at man holder seg på "top of the world". Det funker som bare f.... rart at ingen har kommet på det før. Det er ihvertfall første gang ideen er luftet på båtplassen, såvidt jeg vet.

Jeg tør vel nesten påstå at denne metoden er vel kjent? I gamle dager da man hadde mindre motorer og/eller for mye vekt i båten og man ikke fikk båten i plan var jo dette nettop måten å få båten i plan allikevel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I veldig runde tall tror jeg du kan regne en liter per nm i marsjfart på en gammel 40 2-takt. Det vil si 25 liter per time i 25 knop. Forbruket avhenger veldig av kjørestil, og det som koster mye er akselerasjon. Hvis du skal opp og ned av plan ofte blir det dyrt.

Du skal slite hardt med å få en 40hk totakter til å bruke 25 liter i timen!

Regn med 0,4 til 0,45 liter pr. HK pr. time.

Så på full pinne vil en 40HK totakt bruke 16-18 liter i timen.

Hvis man drar av gassen litt så tar man ikke ut 40hk lengre og forbruket går ned. Man er også mest sansynlig nede på 0,4 liter pr. hk pr. time også.

Si at man tar ut 25 av de tilgjengelige 40hk. Da blir det 0,4* 25 = 10 liter i timen på marsjfart. Kjører man litt hardere så blir det 12-14 lliter i timen.

OK. Når motoren er fra -93, er godt vedlikeholdt og du skal kjøre som du sier, var nok mitt første overslag litt i overkant. Håper du kan kjøre mye for de penger du tjener på ditt sommerjobb, men ikke tro på de aller laveste gjettningerne folk har. En helt ny 40hk 4-takt eller 2-takt med insprøyting tar ca 0,5 liter/h på fullt og 0,4 liter/h på marsj, det vil si 15 liter/h på fullt eller knapt 10 liter/h hvis du vil marsje på 25 knop. Å tro at en gammel 2-takt med forgasser kommer i nærheten av dette gjør en bare skuffet.

Turteller har jeg lyst til å skaffe meg, men er ikke først på lista, må få funnet en grei måte å feste putene, fikse sidelanterner og sinka anode på motoren må monteres. Småting. ^^

Hadde en billig turteller fra Biltema funket kun til testinga? Ligge løst et sted mens vi tester? 

Jeg skal få polert den Triad II propellen når det blir bedre vær ute og legge den ut på finn elns. Stålpropell på en 40HK er kanskje ikke nødvendig, men får jeg byttet så er det jo ingen ting å tape på det.

Ang bensinforbruk pr time så er jo det for mange variabler til å få funnet et fasitsvar, men er greit å ha et "Ca" svar. 

I begynnelsen blir det endel kjøring kun for å kjøre da jeg vil gjøre meg kjent i området rundt meg osv. (På marsjfart seff) 

Bare for å friske opp minnet av nærområdet. :)

en biltema sak er gjerne tilpasset bilbruk 4 syl 4takt.  Fins jo også båt turtellere fra feks maritim, men virker som at de er knot å få til på disse motorene 

tror alle yamaha turtellere før ca midten av 2000 tallet vil kunne brukes 

OK. Når motoren er fra -93, er godt vedlikeholdt og du skal kjøre som du sier, var nok mitt første overslag litt i overkant. Håper du kan kjøre mye for de penger du tjener på ditt sommerjobb, men ikke tro på de aller laveste gjettningerne folk har. En helt ny 40hk 4-takt eller 2-takt med insprøyting tar ca 0,5 liter/h på fullt og 0,4 liter/h på marsj, det vil si 15 liter/h på fullt eller knapt 10 liter/h hvis du vil marsje på 25 knop. Å tro at en gammel 2-takt med forgasser kommer i nærheten av dette gjør en bare skuffet.

Hei!

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/yamaha-50-hk

Samme blokk som min motor, bare den er en 50HK. 

Dette er med en Uttern 5000 AC. En båt som veier nesten 200KG mer enn min båt, uten motor på dem begge. Samtidig som den er 500x205 mot mine 430x180. (265 mot 460). Første tall er 2 personer, andre er 4. Motor veier ca 75KG.

5500 RPM 2- 21.6L pr time/ 4- 22.2L pr time.

5000 RPM 2- 18.6L pr time/4- 18.0L pr time.

4500 RPM 2- 14.4L pr time/4- 13.2L pr time.

Så kan du kutte ut ca 20% pga HK forskjellen. Da vil min trekke rundt 17-18L pr time på WOT. Kanskje nærmere 17L pga jeg har en mye lettere båt. Vi ungdommer veier generelt mindre enn eldre personer også kanskje.

Så tenkte jeg kunne finne litt "hard fakta" til det folk har sagt. 

Ser fartforskjellen på 5500 og 4500 var ca 7 knop. (20 versus 27 knop) Vet ikke om jeg kan sammenligne med min direkte? Altså ca 30 Knop mot 23 Knop med et par personer i.Da vil jeg kunne bruke så lite som ca 11-12L elns Pr time.

Høres dette helt feil ut?

Fikk også snakket med et verksted som fører Yamaha, han hadde gitt beskjed til noen andre verksted i kjeden så skulle jeg ringe inn på fredag. De hadde nok mest sannsynlig turteller som passet min motor. Så blir jo greit det dersom jeg skal teste propeller.

Hva er den stålproppelen verdt? Er det mulig å få byttet noe slikt mot en annen propell? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...