Jump to content

Resonans/ viberasjon med Yanmar 6lya, uvanlig ?

Andreas Isaksen

Recommended Posts

Er det vanlig med litt viberasjon/resonans i master, med Yanmar 6lya? Er spesielt rundt 2000 rpm, men er på flere områder også. Det har vært sånn siden jeg kjøpte den, båten er brukt. Man ser også på motoren at den står å rister en del spesielt på enkelte turtall. Vil tro denne bør rettes opp ? Har vært i kontakt med forhandler, men er noe ventetid. Har ikke gjort dette selv før.

Det vil ofte være noe resonans og/eller litt vibrasjon ved enkelte turtall på en slik installasjon. Det kalles kritisk turtall, og det enkle rådet er å unngå lengre tids kjøring på akkurat det turtallet. Men det kan også ha sammenheng med feil oppretting av motor eller annet, så en grundigere sjekk kan være lurt. Personlig synes jeg det høres ut som du har mer enn hva som er normalt. Det er vanligst med vibrasjoner på de laveste turtallene. 

Alle båtene jeg har hatt har på en eller anne måte hatt sånne "ikkebrukmegpådetteturtallet" turtall :-)  Resonans i båten, på den ene var det girvaier som vibrerte rundt 1600 rpm.

Dette har vært V6 bensinmotor på skibsplast 655, V8 Mercuriser Diesel (7,3 liter) i Skarpnes 9100, VP KAD44 i Joda310, KAD32 i Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Alle båtene jeg har hatt har på en eller anne måte hatt sånne "ikkebrukmegpådetteturtallet" turtall :-) Resonans i båten, på den ene var det girvaier som vibrerte rundt 1600 rpm.

Dette har vært V6 bensinmotor på skibsplast 655, V8 Mercuriser Diesel (7,3 liter) i Skarpnes 9100, VP KAD44 i Joda310, KAD32 i Bavaria32sport

Er førte båten min som er av litt størrelse, så er ukjent med hva som er vanlig med disse.;) Men har ene juksamaskin hengene på masta bak, og denne står bare å dirrer ved marsjfart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...