Jump to content

Turbo overhaling? VP KAD-serien K26 Turbo

Jori

Recommended Posts

Til dere som kan en del om turbo. Jeg har kjøpt en turbo for å ha i back-up. Turboen ser ut til å ha levd ett ok liv. Den er ment å ha som reserve. Men har ett spørsmål:

- På begge sider når jeg kjenner på skovlene er de tette og fine sideveis. Dette er jo positivt.

- På begge sider er det en liten slakk når man drar de inn og ut, er dette normalt? Slakken er minimal, men nok til at det kommer en klang (naturlig nok)

Hvis dere anbefaler meg å overhale den, er det da nok med kitet som inneholder lagre og pakninger?

Som alltid takknemlig for gode svar. (Turbo har jeg aldri overhalet selv (ennå), så greit å få med seg erfaringer fra de som kan det?

Hei

Nå er ikke jeg noe turbo ekspert, men har jobbet med det på bil ved noen anledninger.

Slak i aksel skal ikke forekomme opp og ned, men det er større toleranser for slak ut og inn.

Hva toleransene skal være vet jeg ikke, men det høre ut som du kun har slak den "riktige" veien.

Når det gjelder å overhale en turbo, med lager og tetninger er vel ikke det anbefalt uten spesialutstyr. Akselen er balansert og ny balansering må foretas etter bytte av deler.

De gangene jeg har gjort noe med turbo'r har jeg byttet CHRA, det er hele delen som snurrer, da gjengbruker du eksos og inntak's "husene" .

Bare å dele turboen og du fikler da ikke med delene som har små toleranser.

Har kjøpt på ebay, men det er mye kina-CHRA som ikke nødvendigvis er av beste kvalitet. Siste jeg kjøpte var av merket Melett, et britisk kvalitetsmerke. Men godt mulig det selges orginalt også til din turbo.

Lignende tråd her https://baatplassen.no/i/topic/115918-kad-300-turbo-overhaling/

Tekniske spec: http://www.turbomaster.info/eng/turbos/technical_data/3k_K26/

Det kan være litt radial slakk i turboen, dette tas opp av oljetrykket når motor går.

Her for KKK K26 turbo;

Maximum end (axial) play: 0.16 mm
Maximum radial play: 0.42 mm

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei

Nå er ikke jeg noe turbo ekspert, men har jobbet med det på bil ved noen anledninger.

Slak i aksel skal ikke forekomme opp og ned, men det er større toleranser for slak ut og inn.

Hva toleransene skal være vet jeg ikke, men det høre ut som du kun har slak den "riktige" veien.

Det er nok nok omvendt, ifølge spec. her http://www.turbomaster.info/eng/turbos/technical_data/3k_K26/

Slakk aksialt (inn og ut) er kun 0,16 mm mens tillatt slakk radialt (opp og ned) er 0,42 mm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jepp, sånn går det når man går utifra hukommelsen :wink: 

Går vell sikkert an å levere den inn til ett turbo verksted for å sjekke tilstand siden det kun skal være en reserve.

Koster sikkert ikke så mange kronene får å bare snurre litt i balanserings maskinen.

Anbefaler uansett å bytte CHRA hvis du skal gjøre noe selv, å bytte tetninger og lagre i garasjen tror jeg vil gi begrenset levetid.

Teerex, takker :) Ser ut som jeg da må gjøre en overhaling av denne turboen, blir slakk feil vei dessverre. Så det ble referert til ett firma der som ikke hadde avskrekkende priser, like greit å sende turbo dit, mao ikke heller denne gangen blir jeg lære å overhale turbo :smiley: . Er mye bra deler i den turboen min, så kan ikke bli så veldig dyrt, ville jeg tro.

Jepp, sånn går det når man går utifra hukommelsen :wink:

Går vell sikkert an å levere den inn til ett turbo verksted for å sjekke tilstand siden det kun skal være en reserve.

Koster sikkert ikke så mange kronene får å bare snurre litt i balanserings maskinen.

Anbefaler uansett å bytte CHRA hvis du skal gjøre noe selv, å bytte tetninger og lagre i garasjen tror jeg vil gi begrenset levetid.

Ja poenget er egentlig å ha med den og ett pakningssett. Har to turboer som nå har passert 1000 timer i båten, så skulle det skje noe, kan jeg bare sette inn denne, så vil ikke ferien være ødelagt.

Neste spørsmål, veldig skadelig å kjøre med en som har axial klaring større en 0.16mm? Rent slik praktisk sett på det ville jeg nesten trodd radial var verre, da det kan føre til at bladene tar borti huset til slutt?

Skal få tak i ett mikrometer å måle slakken, men virker som det er større en 0.16mm.

Problemet er vell som Teerex er inne på at, slak utover gjør at bladene fort kan ta borti huset da det er små toleranser.

Slakken opp og nedblir kompansert av oljetrykket som gjør at akselen holder seg sentralt i lageret.

Siden en turbo snurrer med 100 000 omdreininger blir skadene fort stor hvis det skjer noe.

Skjer skaden på eksos siden, er det vell stort sett turboen som blir ødelagt. Men skjer det noe på innsug side, vil jeg tro det kan gå hardt utover motoren din.

Såvidt jeg fikk sjekket tidligere så er K26 turboen balansert separat, dvs. at kompressorhjul og turbinhjul er balansert hver for seg.

Så om man demonterer den så trenger den ikke balanseres om man ikke bytter ut alt for mye da.

Antar det uansett er smart å merke hvor kompressorhjulet står på turboakslingen før man løsner det.

Det ligger en del videoer på youtube om slikt.

Vet ikke om det leveres komplett CHRA til K26.

Jeg kjøpte nylig et rep-kit til min K26 så tenkte å demontere den.

Ikke for at det er mye slakk (den er gått bare ca 300 timer) men for å rengjøre bl.a eksoshus (turbinhus) for rust og sot.

http://www.ebay.com/itm/221641807272?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Har sett på splittegninger nå. Enig med deg Teerex, det burde gå an å demontere den. Tror jeg skal prøve det samme. Gi gjerne info underveis Teerex, så kan jeg kopiere. For min del så er det vel egentlig strengt tatt kun det axiale lageret jeg må bytte og det følger med i slike byttekit ser jeg.

"The KKK turbo internal components are balanced separately, hence why the shaft nut is not ground down (that is done when the whole assembly is balanced as a unit)"

http://rennlist.com/forums/944-turbo-and-turbo-s-forum/368615-k26-7-rebuild.html

Her en ny K26 balansert turboaksel med turbinhjul, passer til mange turbovarianter ifølge listen (men ikke min som har nr. 5326-970-6705).

http://www.turborebuild.co.uk/webshop/prod_3464855-KKK-Turbocharger-Turbine-Shaft-and-Wheel-K26-Turbo-53261205001.html

Ser at CHRA finnes til min K26 her faktisk, men koster jo en smule http://www.invasionautoproducts.com/96vmmak26tu5.html

CHRA 53267100004 (5326-710-0004) $948.74

Dette rep.kitet var jo enda mere komplett med pakninger, men koster noe mere http://www.ebay.com/itm/Turbo-Rebuild-Kits-for-Marine-Agriculture-with-KKK-K26-Turbo-53267110001-/161672724190

Nå har jeg lest noen VP manualer jeg har, hvor de beskriver overhaling av Turbo. De nevner ikke at den må balanseres opp igjen etter overhaling, men veldig nøye med moment på diverse mutrer og skruer + 60 grader ekstra etter moment oppnådd. Tror jeg skal prøve ett slik overhalingssett så ser jeg hvor dette ender.

Litt oppdatering etter måling i dag:

- Axial er 0,10mm ergo innenfor

- Radial på innsugsiden er mellom 0.45-0.50 ergo grenseland, litt utenfor

- Radial på eksossiden er 0.20mm ergo godt innenfor.

Hva sier dere om dette? Hva er tallene når turboen er ny?

På innsugsiden er det jo kjempeklaring til vegger, selv med 0.50 i glapp.

På eksossiden lurer jeg på om glapp på 0.45 er det samme som at det går borti veggene, der er det små toleranser.

Selv på en ny turbo er det nok noe klaring, da oljefilmen og "snurrebass-effekten" skal holde akslingen stabilt i lagrene sine.

Finner ikke noe data på sparket om det, men om du har bare 0,20 på ene siden så er det nok ganske nært ny vil jeg tro.

Men ville nok ha byttet lagrene om du har 0,50.

Her er rene doktoravhandlingen om turboens opplagring, men kanskje ikke så nyttig for hvermannsen http://www.techlab.cz/en/TCHbearings.pdf

Her et skrekk-eksempel, sjekk fra 3:00 og utover  :giggle:

For de som er på facebook er det mye interessant og bilder her https://www.facebook.com/airtuneturbo/?fref=ts

De tilbyr bl.a. oppgradert turbo til Volvo Penta for bedre bunndrag og effekt (men KAD trenger vel ikke det da).

bilde

bilde

Liten oppdatering.

Jeg har i dag overhalet turboen. Gikk overraskende greit, tok vel ca. 4 timer, med rengjøring av deler også. Har målt ny radial glapp til 0.35, så en forbedring på 0.15 ble oppnådd. Nå er denne målingen kun gjort på deler satt sammen og smurt inn med olje, vet ikke om det vil bli noe tightere når oljefilmen har fått fordelt seg som den skal ved bruk? Men da har vi brukerne her hvertfall ett mål å forholde seg til etter en overhaling. Aksialt brydde jeg meg ikke om å måle, da den for hånd virket helt tight.

Oljetrykket når motor går lager jo en oljefilm som tar opp klaringen.

Siden turboen skal være i perfekt balanse og roterer temmelig raskt kreves det ikke så trange klaringer som f.eks. i veiv og rådelagre i selve motoren der alt beveger seg opp og ned, fram og tilbake.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...