AndersReve Startet 21.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2016 Mange drevne folk her, med masse erfaring. Jeg har sett meg ut en prisgunstig hjemmebygget 30-fots plattgatter både pga muligheten for godt fiske fra akterdekk, men også behagelig overfart fra styrhus og muligheter for overnatting. Utseende kan jeg gjøre lite med, og det betyr ikke så mye for meg. Derimot må det virke. Jeg har betenkeligheter med motor og skrog, og hvor tett overbygget er. I tillegg til det, hva andre ting må jeg tenke på? Og sjekke? Tusen takk for alle tips. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=56599396&ref=favorites&favoriteListId=6035048 Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2016 Hei Anders, Med det utgangspunktet synes jeg dette er en båt du bør sjekke ut - historikken virker jo plausibel og god. Motoren skal jeg ikke si noe om. Du bør sjekke skroget for råte, spesielt; Hvordan ser overgangen overbygg/ skrog ut - er det store råteskader her? Henger akterspeilet godt på?- her vil enkelte plattgattere ha en tendens til å "slippe" - også pga råte. Hvordan er båten i overgang kjøl/ skrogbunn. Vanskelig å fikse. Du skal spørre selger om hvor mye båte lenser når den ligger på sjø - og hvor lang tid det tar etter sjøsetting (hvis den ligger på land om vinteren) før den flyter uten kontinuerlig lensing. 2 gode og fungerende lensepumper på 2 separate batterier er nødvendig på vår trebåt.. Hvis du selv ikke er trebåtvant - da er en trebåtkyndig et "must" når du ser båten. På land. Prisen virker ikke helt gal hvis det er en god båt. Er den ikke god, så kjøper du deg bare utgifter og bry. La oss få en rapport når du har sett den! Sitér dette innlegget Link to post
AndersReve Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Takk for gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
AndersReve Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Båten ser OK ut i forhold til forventninger. Selgere hadde massevis av ovner/frostvakter og en defukter på inne i båten, og allikevel slo den innestengte fuktlukten mot meg. Det er ikke bra. Motor startet og gikk veldig fint. Er litt usikker på hva jeg vil. Selger forlanger 40.000,- Annonsen er fra forrige salg/forrige eier ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Fa med deg ein som har god peiling på trebåtar! Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 (redigert) Dette et ikke noe "røverkjøp". Her kjøper du deg en masse arbeid! Hva er behovet ditt? Hold deg unna om dette ikke ga noe godt intrykk, lukt etc. Ikke stress med å få deg en billig båt, utover nå dukker det opp masse på finn. Dette er også en båt som blir vanskelig å selge vidre igjen. Kjøp deg noe i plast. Redigert 26.Februar.2016 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Skal du ha fiskebåt med overnattingsmulighet har jeg et mye bedre tilbud til deg hvis du er i nærheten av Østfold. Jeg synes prisen på denne båten er latterlig dyr! Har selv hatt tresnekke som var strøken til den prisen! Styr unna! Hele skroget er malt. Du har liten mulighet til å kontrollere for råte. Det er til de grader hjemmesnekret overbygg. Hvis selger sier at det er tett ljuger han! Det er svært langt mellom trebåter som faktisk er tette! Har tilgang til en sjark på 32 fot for 5000,-. Da har du 30 000 - 35 000 å kjøpe nytt akterdekk for. Styrhus og kabin har aluminium overbygg. Uansett synes jeg prosjektet du viser her er bare å styre unna til den prisen! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Ikke kjøp den båten om du ikke er trebåtbygger med eget verksted. Og det er du ikke, for da hadde du ikke postet spørsmålet. Men du skal ha kred for observasjonen om luften inne i båten. Den forteller usminket om skjulte feil og fremtidige problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Båten hadde visstnok tett overbygg. Likevel lukter den innestengt fukt. Kanskje ventilasjon inn/ut ikke er tilfredsstillende? Båten er overmalt - alltid et dårlig tegn med trebåt som er malt i nyere tid: skjuler råte. Holder med Hulda over, har du ikke reparasjonsfasiliteter og kompetanse så ligg unna. Selv med dette vil det koste mye mer enn det smaker, og du ender opp med St. Hansbålet. Sitér dette innlegget Link to post
AndersReve Svart 27.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Enig med dere alle. En ekstra observasjon jeg gjorde meg var at alle vindu var limt igjen/fuget både på innside og utside av vindusramme, og u-sofa under disse vinduene var helt nybygget. Den var i tillegg kledd med nye panelbord langs skroget i denne delen av båten. Når jeg i tillegg må ha større båtplass så, nei dette ble for mye. Skulle noen av dere sitte på en båt, så si fra. Jeg søker stort sett det meste, men jeg vil ha fiskebåt (aller helst med mulighet for å varme seg litt eller sette seg nedpå en stund, slik at sesongen kan forlenges). Det er også ekstra gøy om båten kan overnattes i. Jeg må ha et selvlensende akterdekk/dekk. Det er fint om den kan flytte på seg i litt mer enn snekkefart. Feks å klare å marsje i 15 knop ville redusert reisetiden min til "fiskebankene" med 30 min hver vei sammenlignet med dagens løsning. Det gjør at jeg kan nå nye steder, og at jeg kan gå ut noen timer etter jobb i stedet for å måtte sette av hele lørdagen. Jeg har små barn som er med, derfor høye fribord. Utseende er ikke viktig, og jeg er nevedyktig til å fikse småfeil, men ingen prosjekter er aktuelle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.