Bidevind Startet 22.Februar.2016 Del på Facebook Startet 22.Februar.2016 (redigert) Hei ! Hvilke seilbåter møter disse krav? -Rask og morsom å seile -Enkel å få på henger -Heve/senkekjøl -Overnattingsmuligheter (2 til 4 pers) -Under 400' ny, komplett med henger og evt. motor -Gjerne selvslående fokk kombinert med gennaker Ett eksempel kan være Heol 7.4, men den koster 400' brukt Noen ideer? Redigert 22.Februar.2016 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Dragonfly 25 tilfredstiller alle krav unntatt ett. Den er dobbelt så dyr som indikert. Til gjengjeld seiler den dobbelt så fort som andre 25 fotere. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Hei og takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Så nye Dufour Dakkar 24 på messen i Bergen i helgen. Vekket min interesse! Flott utførelse. Sannsynligvis høy gøy-faktor. Pris 319' uten henger. Men ingen overnatting dessverre... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Seascape 18 burde koste under 400K (har ikke sjekket pris). Seascape 24 ser jo rå ut, men den får du neppe under 400K. Pogo2 eller 3 er raske, morsome båter, men utfordrende å seile og ikke spesielt billige heller.. Vanskelig å få både i pose og sekk :-) Bjorkski Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Fabola Campus 7.4 ,,, naturligvis Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Framtia Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 her er en tilsalgs: http://www.blocket.se/vi/Fabola_Campus_7_4_visningsbat_63785069.htm?ca=15&w=3&last=1 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Grønnskollingen Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 (redigert) First Class 8 Swallow boats Baycruiser 23. Ikke la det noe tradisjonelle utseendet lure deg. Karbonmast, storseil med feit roach og mulighet for å seile uten ballast (totalvekt 750kg). Kan seiles som en planende jolle eller som en cruiser. På grunn av lett rigg og lett skrog vil nok denne være den enkleste å ta med seg på biltur av de som er nevnt hittil Edit: Jeg ser at med dagens kurser vil en ny Baycruiser sprekke budsjettet ditt. Harde tider gitt. Redigert 22.Februar.2016 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Takk for tilbakemeldinger alle sammen. Nå har jeg noe å se nærmere på. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Har eid en Fabola Campus et par seosonger for en del år siden, og alt er enkelt, ja rent minimalistisk, ser ut til å være "value for money", men etter mitt syn er alt litt underdimensjonert. Da tenker jeg både på det rent strukturelle såvel som alt av tauverk osv Holder akkurat, men ingenting av marginer noe sted. Dette kan ha endret seg på senere modeller, men ha det i tankene når/hvis du vurderer dette merket. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Krimart Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 (redigert) I dette segmentet er det mye å velge i. Du har Elan sine E1 og S1 : http://www.elan-yachts.com/elan/e1.html Beneteau Firs 20 (eller 25 hvis du har råd): http://www.beneteau.com/Sailing-Yachts/First/First-20 Etap bygger synkefrie båter, noe som også gir god isolasjon, kjekt for off-season i norge: http://www.etapyachting.com/ Vet ikke helt pris på disse i Norge, men er vel i det øvre prissjiktet.... Vil du ha en rimeligere men rask en-typebåt med kun spartansk innredningen (men som det GÅR an å sove i) er Bavarias B-one et alternativ: http://www.lundebaat.no/batmodeller/b-one.html Polen er kjent for verft som lager rimelige, raske små båter med senkekjøl, her er en liste (om enn litt gammel): http://www.cruisersforum.com/forums/f47/what-is-a-reliable-affordable-trailerable-20-25-boat-50656-3.html Redigert 23.Februar.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Tusen takk! Her "drysser det på" med interessante alternativ. Har også funnet Maxus 22 og 24 fra Dynamic Yachts Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Seascape 24. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Grønnskollingen Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Jeg har nok en annen oppfatning av hva som er lett å ta med seg på henger enn resten av gjengen . Har eid en First 25.7 og kan underskrive på at den båten ikke er hengervennlig... Kanskje du kan utdype hva du selv legger i "enkel å få på henger", Bidevind? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 "Enkel å få på henger" betyr at opp/nedrigging og av/på henger bør la seg gjøre av en person på (la oss si) 30 minutter. Slik at den jobben ikke blir av en slik karakter at man gruer seg og lar vær å dra ut pga det. Ser vel for meg at en 22 til 24 foter blir passende og større båt kan bli for tungt. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Men én person til rigging vil jeg tro at båter særlig over 20 fot blir for store å rigge innen rimelig tid: - Større vekt på riggen er tyngre å håndtere. Du vil antageligvis trenge en form for maste-jigg om du skal gjøre det alene. - Riggspenning må settes nøyere når størrelsen/belastningen øker - der ryker tidsbudsjettet. De minste båtene nevnt her har dyneema vant med hurtigspenning festet til en karbonmast som kan håndteres av én person... - Når båtene blir større blir vannballast mindre og mindre effektiv. Med en gang man begynner med jern/bly stiger vekten voldsomt. Å vinsje opp en båt som veier 1100 kilo er ganske mye tyngre enn 750... Min first 25.7 (24,5 fot) veide 2100 kilo (!) Har veldig sansen for de små portable seilbåtene, men som du sier er risikoen for å gå lei stor om båten som "kan alt" blir for kompleks å sette i stand før hver tur. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 For å illustrere poenget mitt: https://www.youtube.com/watch?v=JYh-B1xbJ4U&feature=youtu.be Legg merke til at forstaget fjernes og at masten senkes ved hjelp av fokkefallet og at karbonmasten lett kan håndteres av én person. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Beneteau First 21.7 er et godt alternativ. Den er enkel å ha på henger og kjøre med. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.