Jump to content

Bruk av Sikaflex 291i i lav temperatur

furhan

Recommended Posts

Jeg skal sette inn ny kompositt skroggjennomføring for septiken i båten min. Har fått anbefalt Sikaflex 291i som tettemiddel/lim, men ser på tuben at det står brukstemperatur mellom +5 og godt opp på sommertemperatur.

Nå er det +5 på dagen her, men kaldere om natten. Må jeg vente til natt temperaturen er over +5 med å sette inn gjennomføringen eller kan det gjøres nå (er frost på natta).

Er redd det ikke skal bli skikkelig tett.

Hans Petter

Ser at jeg også må kappe gjengepartiet i gjennomføringen når for å få ventilen lavt nok til å treffe slangen. Ser det er en neddreid kant på enden av gjengepartiet, men antar det bare er gjort for å kunne entre gjengene enklere? Vil det være problematisk å kappa av et par cm av dette gjengepartiet?

Satte inn et bilde jeg fant i bildearkivet her på baatplassen. Det viser ihvertfall hvordan et tilsvarende gjengepartiet ser ut før det evt. kappes litt.

bilde

Hans Petter

Ser at jeg også må kappe gjengepartiet i gjennomføringen når for å få ventilen lavt nok til å treffe slangen. Ser det er en neddreid kant på enden av gjengepartiet, men antar det bare er gjort for å kunne entre gjengene enklere? Vil det være problematisk å kappa av et par cm av dette gjengepartiet?

Satte inn et bilde jeg fant i bildearkivet her på baatplassen. Det viser ihvertfall hvordan et tilsvarende gjengepartiet ser ut før det evt. kappes litt.

bilde

Det har jeg og lurt på...

Det er jo bare å prøve. Ny skroggjennomføring koster ikke all verden.

Sjekk selvfølgelig at den entrer skikkelig, flere ganger, før du monterer med tettemiddel.

Tror det da er lurt å ikke legge tettemiddel på den ytterste delen av gjengepartiet, så du kjenner at de entrer godt.

Skr på mutteren før du kapper og bruk den som anlegg til sagen. Når du skrur den av skulle gjengene ordne seg slik at det blir greit å entre. Uten fugemasse ytterst som tidligere skrevet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...