Jump to content

aqad41a, demontere oljekjøler med båten på vannet?

båtfyren

Recommended Posts

Som et led I preventivt vedlikehold og bli kjent med motoren har jeg skrudd ut varmeveksler og dynamo. Jeg kunne tenkt meg å ta ut oljekjøler også men er usikker på om det kommer vann inn. Har ikke stengeventil.

Kan jeg ta ut oljekjøler mens jeg ligger på vannet ?

Hvordan kan jeg lettets få ut disse 4 kant boltene som sitter i enden av oljekjøler og varmeveksler, hvilken funksjon har disse ?

Hvor er Zink anodene på motoren ?

Jeg har en AQAD41a.

Lazyjack.

:-) ok, jeg ser at min formulering er ikke tydelig. Det jeg I gunnen mener er.

1: hvordan kan jeg finne ut om den ligger under vannlinja ? Jeg har prøvd å måle meg frem men blir usikker.

2: Om jeg løsner oljekjøler, vil jeg svømme I olje ?

3: Den firkanta bolten på oljekjøler, hva er den til ?

De firkantede boltene er holdere for zinkene. Løsnes med 13mm fastnøkkel. Tøm motor for olje før du fjerner kjøleren. Løsne kjøevannsinntaket fra motor og heng det opp hvis mulig (så det henger høyere enn der det er festet på inntaket fra drevet). Så lenge ikke hele drevet er under vann bør det gå bra. Uansett er det ikke farlig å prøve. Det er ikke mye trykk på de slangen så det er lite vann som vil komme inn.

Byttet for noen år siden alle kjøleslanger på en VP AQ200 (V8 m/drev) med båten på vann uten å få så alt for mye vann inn... Ble vel ikke mere vannsøl enn det som var i slangene allerede.

Redigert av MIMA II (see edit history)

MIMA II,

Så de firkant boltene er til Zink. De sitter som f.... , kan jeg bare dra til ?

Skrur jeg bare inn en slik rund Zink I midten ? Det er hull I denne Zink anoden, vil det ikke lekke vann ?

Ok, skal tømme for olje først selv om jeg håpte å tømme når olja var varm slik at jeg kunne få ut mer dritt. Får mellom lagre på en kanne og helle tilbake.

Takk, for hjelpen.

Ja de sitter som regel bra... du må nesten prøve deg frem, jeg har ødeagt mang en zinkholder opp i gjennom.... De er av messing og tåler lite. Fest på en 13mm fastnøkkel og bruk en hammer til å slå på fastnøkkelen. Jeg hadde planer om å lage mitt eget verktøy for bytte av zinker, men nå har jeg motor uten zink..... Etter som jeg husker er firkanten tilsvarende en 1/2" pipe, så min ide var å bruke baksiden av en kraftig pipe, sveise fast passende muttere på en bolt, og bruke det som mellomstykke mellom to piper.... hvis du skjønner hva jeg mener...  :worry:  :smiley:

Når du får ut zink holderen er det bare å fjerne gammel sink og monter ny, det er både hann og hunn gjenger på sinken så den kan monteres begge veier. Pass på at det ikke ligger i gjen noen deler i kjøleren.

Her finner du Operator's manual til din motor. Skriv inn TAMD41A i Product Designation (Application).

Pass på når du løsner/skrur fast sinkholder i endelokket på varmeveksler så ikke det følger med rundt. Da kan du deformere/rive av skillevegger i enden av varmeveksler og denne er "kaputt". Sitter den hardt, bør du ta av lokket for å være sikker. Festet med en skrue i senter.

Om du lager deg en blindplugg som passer i sjøvannsslangen kan du ta av slangen fra transom der denne går inn på sjøvannspumpe (eller -filteret alt etter hvordan det er hos deg). Sikre blindpluggen med en slangeklemme, og du er fri til å gjøre arbeid på sjøvannssystemet selv om båten ligger på vannet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...