magnesetre Startet 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2016 Når dere skal legge til med bøye i hekken og tau til land, hvordan gjør dere det når dere er alene i båten og det ikke er noen på land til å ta imot tau? Skjønner ikke hvordan jeg skal få til det. Takk for svar, hilsen Magne. Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Du kan f.eks bruke en slik: https://www.maritim.no/robship-hook-moor-2m-teleskop-batshake#.Vs1rd3QrKDc Fest tauet akterut i bøye med god slakk. Gå sakte med baugen mot land. Hopp i land med tamp eller bruk båtshake som vist i link. Stram opp fortøyninger og sjenk ankerdram Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 jeg har to stk av disse ombord, har ikke funnet noe jeg synes fungerer bedre. https://www.maritim.no/handy-duck-fortoyningskrok-32mm#.Vs1wL_nhDy8 I tillegg kan det være kjekt å ha en liten paraplydregg med line tilgjengelig. Den kan kastes inn på land og vil ofte gi feste inntil man får fortøyd. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Faxen Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Har du bøye bak, så lag et tau permanent til brygga. Du bruker en talje på bøya, trer tauet gjennom denne og inn til brygga. Da er det bare å huke seg fast,og dra seg inn. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ms Fortuna Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Handy Ducken er fin Framtia, bruker den mye selv, men vær obs på at i endel havner med stående bøyer man skal huke seg på så er ringen rett og slett for tykk for Handy Duck kroken. Opplevde dette flere ganger i sommer, bla. på nye Verdens Ende. Ha alltid en plan B med denne geniale kroken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Jeg har min egen måte når jeg skal alene inn til en flytebrygge der det er fortøyningsringer på bryggen og bøye for akterfortøyning. Jeg har et langt tau (flytetau) med en karabinkrok i enden. Når jeg går inn hekter jeg kroken i akterfortøyingsbøyen, siger langsomt inn, og i det jeg når bryggen hopper jeg i land med en 2 - 3m lang tamp (allerede festet i båten). Denne har også karabinkrok som jeg hekter fast i ringen på bryggen. Så er det raskt ombord igjen for å stramme inn akter. Deretter er det i fred og ro å tilpasse fortøyningen i land slik jeg vil ha det med to tamper. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Handy Ducken er fin Framtia, bruker den mye selv, men vær obs på at i endel havner med stående bøyer man skal huke seg på så er ringen rett og slett for tykk for Handy Duck kroken De blå bøyene i Tanumstrand Sverige har slikt tykt gods. Der klarte ikke min grove karabinkrok å "gape over" ringen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
aileenll Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Det avhenger av båt, og vind og utstyr der du skal fortøye! Har du f. Eks en daycruser eller gammel type "reserbåt", kan være litt tungvindt å forflytte seg fort fra styrepossisjon, til hekk og bau. Mens du fester tauet i bøya, driver båten rundt og blir vanskelig å styre mot land. Med en slik båt må en utnytte vinden, fortøye først mot vinden, så utnytte vinden til å drive ned til det andre festet. Båtshake, padlåre.o.l. Er gode hjelpemidler. Med større båt, er det og lurt å utnytte vinden, og lange fortøyningsliner. Fortøy først i lo, med lang line, så du får manøvreringsrom til å manøvre fartøyet til neste fortøyningspunkt. Side vind er mest utfordrende. Men om du fortøyer i bøya først, med en relativt lang line. Linen festes i båtens lo side midtskibs. Nå kan du bruke motorkraft til å styre båten til landfestet, gå i land og sette baufortøyningen for så å flytte akterfortøyningen fra midtskibs til akter. Stramm opp og ta en dram!:ar! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
magnesetre Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Det jeg er redd for er at båten skal gli unna brygga før jeg kommer meg fram i baugen. Kan det være et tips å sette baugen i brygga og la båten stå i gir, eller betegnes det som risikosport? Hilsen Magne. Sitér dette innlegget Link to post
magnesetre Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 (redigert) Båten er en cabincruiser på 28 fot. Styrer dårlig i lave hastigheter. Hilsen Magne Redigert 24.Februar.2016 av magnesetre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Jeg setter baugen i brygga og går på tomgang forover. Så lenge forholdene er slik at jeg ikke skader bryggen. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Stopp opp i rom sjø, legg klar line på bau og akter. Fest enden av linene til båten! Gå så rolig til land, sett motor i fri, gå i land med tauenden og gjør fast. Har sett folk stå på dollbordet, mens de styrer mot land, for å komme fort på Bauen! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Dreamer Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Stram opp fortøyninger og sjenk ankerdram Glem ikke de viktige tingene! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 (redigert) Det er svært men ikke umuligt - men det afhænger meget af vinden. Her er det, jeg har gjort når jeg skulle lægge til alene med bøje og alene i båden (33 fods Forbina og 39 fods Nord West) Du skal bruge en bøjekrog. Gør alt klart med fortøjninger, fendre mm i god tid. Så sejler du mod bøjen og hullet i bådrækken. Inden du kommer til bøjen sætter du i fri, går ud på agterdækket og fanger bøjen med krogen. Husk at binde den anden ende af linen fast i båden...og sørg for at linen er lang nok! Herefter glider du stille ind mod kajen, tager fra og springer i land med en line (den i vindretningen). Herefter ned på agterdækket og stramme linen op og herefter op igen og gøre helt fast og justere efter behov. Har du bovpropel, så kan en fjernbetjening være en stor hjælp, for så kan du justere bådens stævn mens du står på agterdækket eller forstavnen. Red: Nogle gange har jeg "snydt". Hvis vinden er svag eller kommer forfra (fra kajen) har jeg sejlet ind, gjort fast i land og herefter søsat gummibåden og sejlet ud til bøjen med krogen. Dette har jeg fx gjort flere gange i Gullholmen havn. Redigert 24.Februar.2016 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Hvis det er llitt trangt mellom båtene anbefaler jeg å ta en sving innom først. Spør noen på land om de kan ta imot baugen din. De fleste er glad for å bli spurt, og spesielt hvis de er redde for båten sin. Sitér dette innlegget Mons Link to post
MajorAndy Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Faktisk er det en fordel at lægge til i et hul mellem to både - så længe der er godt fendret af. Det er meget nemmere at holde styr på afdriften end hvis man går ind på en plads, hvor der er tomt på begge sider. Det er lidt kontraintuitivt, men det gør det faktisk lettere at der er lidt trangt mellem nabobådene. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 (redigert) Handy Duck finns i flere størrelser, brukte min både på verdens ende og Tanumstrand i sommer. Så kjøpe enten den store eller en av hver dekker det meste av bøyer. Handy Ducken er fin Framtia, bruker den mye selv, men vær obs på at i endel havner med stående bøyer man skal huke seg på så er ringen rett og slett for tykk for Handy Duck kroken. Opplevde dette flere ganger i sommer, bla. på nye Verdens Ende. Ha alltid en plan B med denne geniale kroken. Redigert 24.Februar.2016 av Prolimit (see edit history) Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Bidevind Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Du kan f.eks bruke en slik: https://www.maritim.no/robship-hook-moor-2m-teleskop-batshake#.Vs1rd3QrKDc ... Husk da å smøre den før hver sesong slik at du ikke ender opp slik: Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 (redigert) Har bare prøvd det en gang selv med min Nidelv 24, på Kalvön i Sverige sommeren 2014! Men det gikk knirkefritt. Styrte sakte inn med baugen, rakk å gå bakover og slenge en tamp gjennom bøya, fram og sette motoren i fri og deretter ut langs dollbordet for å gripe fatt i brygga. Fortøyde fast foran og deretter gikk jeg akter og strammet. Gikk faktisk overraskende greit, men kanskje jeg bare hadde nybegynnerflaks? Vet ikke om jeg gjorde helt 100% korrekt heller, men båten lå trygt og godt! Dette var jo før amputasjonen min, så hvordan det kommer til å gå nå er en helt annen sak. Jeg får finne en plass nå som det ikke er så mange andre båter på sjøen og tørrtrene litt for meg selv... I fjor fikk jeg også en slik Handy Duck av noen gode båtvenner som syntes jeg trengte en liten oppmuntring. Den har jeg brukt flittig, Men har ikke prøvd å fortøye i bøye med den. Redigert 24.Februar.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
RSL Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Er det ingen andre båter der, kan du feste en akterfortøyning til bøya og legge deg longside mens du fester tampen foran. Er det andre båter som ligger der allerede uten at det er forlk ombord, kan du feste deg til bøya bak og legge deg longside med en av de andre båtene. Så går du ombord i den andre båten og har god tid til å feste egen trosse foran. Så kan du løsne fortøyningen til den andre båten til slutt. Er det snakk om svaberg og ingen bøye, så skal det helst ikke blåse for mye. Da er en Jolle også et godt hjelpemiddel. Legg jolla longside med skuta og ha allerede en laaaang fortøyning festet foran på skuta. Kvelien på fortøyningen legger du på dollbordet eller oppi jolla. Slipp dreggen langt ute og kjør fremover. Når du har stoppet feks 4 meter fra land, feste du akterfortøyningen og går over i jolla. (ikke stress... det ender bare med at du tryner uti) Ro jolla inn til land, fest fortøyningen med bergbolt, fast bolt, rundt et tre eller hva du måtte finne (dette skal du har sjekket og planlagt før du starter prosedyren). Når fortøyningen er festet i land, kan du ro tilbake til skuta og gjøre de justeringene du trenger. Slakke ut litt bak så du kommer nærmere land om du ønsker det og stramme inn fortøyningen foran til du er fornøyd. Så skal du vurdere om du kanskje vil ha en fortøyning til fremme eller ikke. Som sagt... ikke stress... Her er planlegging og is i magen det viktigste. Uten jolle, får man håpe det er badetemperatur. Det å kaste en liten dregg opp på land som er foreslått over her, funker også greit i de fleste tilfeller. Biltema har noen dregger som veier 0,7 kg. En slik festet til en tynn lett line, er lett å kaste i land. Dette er selvfølgelig ikke fortøyningen, men det er nok til at du kan trekke deg intill land under kontrollerte former og kan gå i land med skikkelig førtøyning. RSL (Venter på enda mer vår... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Harpoon Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Sånn Sitér dette innlegget Link to post
magnesetre Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Her var det mange gode tips. Får prøve og feile ved første anledning. Takk for deres svar. Hilsen Magne Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Hadde en slik båtshake med mekanisme på som min far kjøpte på slutten av 80-tallet. Opplevde som over nevnt at noen bøyer har for tykt gods og at det var litt styr med tau som går ut dobbelt så fort fordi det skal igjennom og tilbake. Bruker i dag en bøyeekrok i syrefast som Biltemas artikkelnummer 25107. Har man feste tau foran og bak(med krok) og lagt ut fendre så går det ofte greit, men jeg skjønner utfordringen med cabincruiser som driver fort av. Hyggelig med de som gidder å løfte på rumpa å hjelpe de som ankommer. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Når jeg har lagt til alene med båten min har jeg brukt å legge to spring klare midtskips, gå inn til kaia og hoppe i land med begge springene i hver si hånd. Fortøyer baug eller hekk først alt etter hvilken del vinden er mest ivrig på å flytte. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Legge til longside på brygge går greit selv om det blåser i feil retning. Som grawis skriver, fest tauene og fendere før du går inn. Trekk tauene med til badeplattform. I det båten treffer brygga hopp på land med en tamp i hver hand. Longside berg gjøres på samme måte. Går greit så lenge det er faste punkter på land. Litt værre om jeg må banke de ned. Baug mot land og anker bak og du er alene. Da blir det vankeligere, spesielt om det blåser fra siden. Her kan det gå galt og jeg har falt i vannet en gang. Planende båter uten ror og kjøl driver som en dupp og vil ikke stå i ro. Jeg monterer i år ny baupropell med fjernkontroll. Fjernkontrollen skal også styre anker vinsjen. Mottaker blir plassert i cocpit slik at fjernkontroll når fra baugen. Så får vi se om det blir enklere! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.