Jump to content

Hvordan legge til og fortøye alene

magnesetre

Recommended Posts

jeg har to stk av disse ombord, har ikke funnet noe jeg synes fungerer bedre.

https://www.maritim.no/handy-duck-fortoyningskrok-32mm#.Vs1wL_nhDy8

I tillegg kan det være kjekt å ha en liten paraplydregg med line tilgjengelig. Den kan kastes inn på land og vil ofte gi feste inntil man får fortøyd.  

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har min egen måte når jeg skal alene inn til en flytebrygge der det er fortøyningsringer på bryggen og bøye for akterfortøyning. Jeg har et langt tau (flytetau) med en karabinkrok i enden. Når jeg går inn hekter jeg kroken i akterfortøyingsbøyen, siger langsomt inn, og i det jeg når bryggen hopper jeg i land med en 2 - 3m lang tamp (allerede festet i båten). Denne har også karabinkrok som jeg hekter fast i ringen på bryggen. Så er det raskt ombord igjen for å stramme inn akter. Deretter er det i fred og ro å tilpasse fortøyningen i land slik jeg vil ha det med to tamper.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Handy Ducken er fin Framtia, bruker den mye selv, men vær obs på at i endel havner med stående

bøyer man skal huke seg på så er ringen rett og slett for tykk for Handy Duck kroken

De blå bøyene i Tanumstrand Sverige har slikt tykt gods. Der klarte ikke min grove karabinkrok å "gape over" ringen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det avhenger av båt, og vind og utstyr der du skal fortøye! Har du f. Eks en daycruser eller gammel type "reserbåt", kan være litt tungvindt å forflytte seg fort fra styrepossisjon, til hekk og bau. Mens du fester tauet i bøya, driver båten rundt og blir vanskelig å styre mot land. Med en slik båt må en utnytte vinden, fortøye først mot vinden, så utnytte vinden til å drive ned til det andre festet. Båtshake, padlåre.o.l. Er gode hjelpemidler. Med større båt, er det og lurt å utnytte vinden, og lange fortøyningsliner. Fortøy først i lo, med lang line, så du får manøvreringsrom til å manøvre fartøyet til neste fortøyningspunkt. Side vind er mest utfordrende. Men om du fortøyer i bøya først, med en relativt lang line. Linen festes i båtens lo side midtskibs. Nå kan du bruke motorkraft til å styre båten til landfestet, gå i land og sette baufortøyningen for så å flytte akterfortøyningen fra midtskibs til akter. Stramm opp og ta en dram!:ar!

Aileen ll

Det er svært men ikke umuligt - men det afhænger meget af vinden. Her er det, jeg har gjort når jeg skulle lægge til alene med bøje og alene i båden (33 fods Forbina og 39 fods Nord West)

Du skal bruge en bøjekrog. Gør alt klart med fortøjninger, fendre mm i god tid. Så sejler du mod bøjen og hullet i bådrækken. Inden du kommer til bøjen sætter du i fri, går ud på agterdækket og fanger bøjen med krogen. Husk at binde den anden ende af linen fast i båden...og sørg for at linen er lang nok!

Herefter glider du stille ind mod kajen, tager fra og springer i land med en line (den i vindretningen). Herefter ned på agterdækket og stramme linen op og herefter op igen og gøre helt fast og justere efter behov.

Har du bovpropel, så kan en fjernbetjening være en stor hjælp, for så kan du justere bådens stævn mens du står på agterdækket eller forstavnen.

Red: Nogle gange har jeg "snydt". Hvis vinden er svag eller kommer forfra (fra kajen) har jeg sejlet ind, gjort fast i land og herefter søsat gummibåden og sejlet ud til bøjen med krogen. Dette har jeg fx gjort flere gange i Gullholmen havn. 

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Handy Duck finns i flere størrelser, brukte min både på verdens ende og Tanumstrand i sommer. Så kjøpe enten den store eller en av hver dekker det meste av bøyer.

Handy Ducken er fin Framtia, bruker den mye selv, men vær obs på at i endel havner med stående

bøyer man skal huke seg på så er ringen rett og slett for tykk for Handy Duck kroken.

Opplevde dette flere ganger i sommer, bla. på nye Verdens Ende. Ha alltid en plan B med denne geniale kroken.

Redigert av Prolimit (see edit history)

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Har bare prøvd det en gang selv med min Nidelv 24, på Kalvön i Sverige sommeren 2014! Men det gikk knirkefritt. Styrte sakte inn med baugen, rakk å gå bakover og slenge en tamp gjennom bøya, fram og sette motoren i fri og deretter ut langs dollbordet for å gripe fatt i brygga. Fortøyde fast foran og deretter gikk jeg akter og strammet. Gikk faktisk overraskende greit, men kanskje jeg bare hadde nybegynnerflaks? Vet ikke om jeg gjorde helt 100% korrekt heller, men båten lå trygt og godt!

bilde

Dette var jo før amputasjonen min, så hvordan det kommer til å gå nå er en helt annen sak. Jeg får finne en plass nå som det ikke er så mange andre båter på sjøen og tørrtrene litt for meg selv... I fjor fikk jeg også en slik Handy Duck av noen gode båtvenner som syntes jeg trengte en liten oppmuntring. Den har jeg brukt flittig, Men har ikke prøvd å fortøye i bøye med den.

Redigert av Pequod (see edit history)

Er det ingen andre båter der, kan du feste en akterfortøyning til bøya og legge deg longside mens du fester tampen foran. Er det andre båter som ligger der allerede uten at det er forlk ombord, kan du feste deg til bøya bak og legge deg longside med en av de andre båtene. Så går du ombord i den andre båten og har god tid til å feste egen trosse foran. Så kan du løsne fortøyningen til den andre båten til slutt.

Er det snakk om svaberg og ingen bøye, så skal det helst ikke blåse for mye. Da er en Jolle også et godt hjelpemiddel.

Legg jolla longside med skuta og ha allerede en laaaang fortøyning festet foran på skuta. Kvelien på fortøyningen legger du på dollbordet eller oppi jolla.

Slipp dreggen langt ute og kjør fremover. Når du har stoppet feks 4 meter fra land, feste du akterfortøyningen og går over i jolla. (ikke stress... det ender bare med at du tryner uti)

Ro jolla inn til land, fest fortøyningen med bergbolt, fast bolt, rundt et tre eller hva du måtte finne (dette skal du har sjekket og planlagt før du starter prosedyren).

Når fortøyningen er festet i land, kan du ro tilbake til skuta og gjøre de justeringene du trenger. Slakke ut litt bak så du kommer nærmere land om du ønsker det og stramme inn fortøyningen foran til du er fornøyd.

Så skal du vurdere om du kanskje vil ha en fortøyning til fremme eller ikke.

Som sagt... ikke stress... Her er planlegging og is i magen det viktigste.

Uten jolle, får man håpe det er badetemperatur. Det å kaste en liten dregg opp på land som er foreslått over her, funker også greit i de fleste tilfeller.

Biltema har noen dregger som veier 0,7 kg. En slik festet til en tynn lett line, er lett å kaste i land. Dette er selvfølgelig ikke fortøyningen, men det er nok til at du kan trekke deg intill land under kontrollerte former og kan gå i land med skikkelig førtøyning.

RSL

(Venter på enda mer vår... bilde

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hadde en slik båtshake med mekanisme på som min far kjøpte på slutten av 80-tallet. Opplevde som over nevnt at noen bøyer har for tykt gods og at det var litt styr med tau som går ut dobbelt så fort fordi det skal igjennom og tilbake. Bruker i dag en bøyeekrok i syrefast som Biltemas artikkelnummer 25107. Har man feste tau foran og bak(med krok) og lagt ut fendre så går det ofte greit, men jeg skjønner utfordringen med cabincruiser som driver fort av. Hyggelig med de som gidder å løfte på rumpa å hjelpe de som ankommer.

Legge til longside på brygge går greit selv om det blåser i feil retning. Som grawis skriver, fest tauene og fendere før du går inn. Trekk tauene med til badeplattform. I det båten treffer brygga hopp på land med en tamp i hver hand.

Longside berg gjøres på samme måte. Går greit så lenge det er faste punkter på land. Litt værre om jeg må banke de ned.

Baug mot land og anker bak og du er alene. Da blir det vankeligere, spesielt om det blåser fra siden. Her kan det gå galt og jeg har falt i vannet en gang. Planende båter uten ror og kjøl driver som en dupp og vil ikke stå i ro. Jeg monterer i år ny baupropell med fjernkontroll. Fjernkontrollen skal også styre anker vinsjen. Mottaker blir plassert i cocpit slik at fjernkontroll når fra baugen. Så får vi se om det blir enklere!

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...