Jump to content

Hvordan legge til og fortøye alene

magnesetre

Recommended Posts

Jeg vil bare i stilhed pege på, at TS spurgte meget specifikt til hvordan man lægger til, når man skal er alene og skal ligge med bøje i hækken og stævn mod kajen. Det fremgår jo ikke af overskriften - kun af TS' første indlæg. Men det skader jo ikke med mere generelle råd også...

Jeg har båtplass med to bøyer akterut, og baugen mot brygga. No' herk. Særlig siden båten ligger på tvers av framherskende vindretning.

For å forenkle fortøyning har jeg to liner fra bøyene inn i brygga.

Jeg siger inn langs lo line og hekter denne bak senterkryssholt, fisker opp le line og legger den bak senterkryssholt. Nå går ikke båten noen vei.

Så er det bare å bruke motoren for å komme på plass, og knyte fast.

Jeg vil bare i stilhed pege på, at TS spurgte meget specifikt til hvordan man lægger til, når man skal er alene og skal ligge med bøje i hækken og stævn mod kajen. Det fremgår jo ikke af overskriften - kun af TS' første indlæg. Men det skader jo ikke med mere generelle råd også...

Ser jeg har lest oppgaven for dårlig... I min båt foretrekker jeg å gjøre motsatt, få baugen i bøya og hekken mot kaia. Ganske greit hvis en har fortøyning lagt klar fra baug og helt tilbake til cockpit, kjapt å få fortøyning på plass i bøye når bøya er nærmest mulig styrposisjon, for så å bakke seg inn mot land. Eller er det noen spesiell grunn for at baugen skal mot land og hekken mot bøya?

Etter 50 år med agregat og påhenger, kjøpte jeg båt med aksling (30 fot).

Og etter å forsøke å 'lukeparkere' mellom to båter longside med st.b. side og fralandsvind, alene ombord i Kr.sund gav jeg opp!

Montere nå truster akter i tillegg og proporsjonal styring på begge. Feig? Jess, innrømmer gjerne det!

Kostbart? Jess, det også, men det gir kanske et bedre båtliv! (Ligger i trang bås og må bakke inn!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg har to bekymringer med å fortøye med en handy-duck.

• Den er for liten for fortøyningsringen, som noen opplever
  • Etter x antall år blir plasten sprø, uten at du legger merke til det. I en kuling, mens du sitter på puben i havna, ryker den

Jeg har mer sans for en EasyMoor. Den trekker tauet gjennom ringen automatisk. Da er man ikke avhengig av noen plastdeler

https://www.youtube.com/watch?v=CxGfm5L7LcU&feature=youtu.be

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

ja, det føles bedre å henge i tau enn i kompositt, så jeg pleier også å bytte ut handuck-festet om det er grunner til det. Men den store fordelen er at man slipper å fikle med noe tauverk i den fasen man skal inn mot brygga. Jeg legger fortøyningstauet i cockpit, festet til kryssholt i engen, og når båten kommer sigende innover mot bøya huker jeg på kroken. Videre er det å stille seg bak rattet, gå inntil med baugen men lina glir ut, fortøye i front, og så stramme opp lina som går ut til bøya bak. Er man alene ombord skal det lite til for at dette kan kludre seg til, og her er det handyduck har sin store fordel.

Forøvrig har jeg flere ganger brukt den også som spring, og til tross for ganske store krefter har den holdt. Hvor mange år den vil fungere aner jeg ikke, og det er nok lurt å ikke ha kroken eksponert for sol over tid.  

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Enig. Ikke bare må man bruke to hender, men i tillegg må man holde i eller feste tauet etter det er dratt gjennom pullerten, og om man er alene ombord er det ikke ideelt etter mitt syn. Da foretrekker jeg å ha fokus på ror og motor. Men ellers er jo dette en fin måte å få festet liner på når man først er på plass.

Framtia på AIS

Jeg har en bøyekrok ala denne:

bilde

Den er ikke noe å bruke for permanent fortøyning, men når man bare skal ha tak i en bøye og kan bytte til permanent fortøyning senere er den veldig grei å bruke. Jeg har ikke funnet noe annet som kan brukes så kjapt og greit (og uten behov for særlig presisjon) - det er bare å hekte på og gli videre mot land.

Tau med karabinkrok har jeg også brukt for å hekte kjapt på inntil mer permanent fortøyningstau kan festes. Alt man bare kan slenge borti ei bøye og så har man feste uten å måtte konsentrere seg eller bruke tid er bra når man er for få hender ombord.

Et eller annet sted ombord har jeg også en Handy Duck, men den har jeg aldri brukt. Den kom med båten, og har bare ligget i et oppbevaringsrom siden.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Når dere skal legge til med bøye i hekken og tau til land, hvordan gjør dere det når dere er alene i båten og det ikke er noen på land til å ta imot tau?

Skjønner ikke hvordan jeg skal få til det.

Takk for svar, hilsen Magne.

Et alternativ som sterkt kan anbefales er å invitere en blondine eller to med på tur. Mange fordeler, men vær forberedt på at forbruket av ankerdram øker merkbart!  

http://www.biltema.no/no/Bat/Boyer-og-fendere/Boye/Karabinkrok-boyekrok-2000018073/

Her er eit alternativ. Har ikkje prøvd det sjølv, men ser ut til å vere eit greit og billig konsept om det funkar. Karabinkrok montert på båtshaka, fest kroken i bøya, karabinkroken sklir av båtshaka. I alle fall billigare enn å ha to blondiner ombord :lol:

Den andre bøyekroken til Biltema (bilete i innlegg 41), er det ikkje ein fare for att denne kan skli ut av holet på bøya om han ikkje blir belasta heile tida? T.d. om ein knotar litt med å fortøye og båten driv litt tilbake mot bøya.

Den andre bøyekroken til Biltema (bilete i innlegg 41), er det ikkje ein fare for att denne kan skli ut av holet på bøya om han ikkje blir belasta heile tida? T.d. om ein knotar litt med å fortøye og båten driv litt tilbake mot bøya.

Lengden og vekten av stang og tau gjør at hodet på stangen naturlig vil peke ned hvis tauet blir slakt, og dermed blir kroken hengende nesten uansett. Og har man hektet seg på en sånn stående bøye som blir mer og mer populær (som på Oscarsborg, f.eks.) så drar man jo den til seg, og hvis båten trekker seg litt utover vil også bøya trekke seg utover bak båten. Ergo blir ikke tauet slakt før bøya ligger rett over forankringspunktet sitt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det stemmer, en slik krok fungerer egentlig veldig godt. Men når det er sagt, har den også noen begresninger jfr Handy Duck. For det første må man være nærmere bøya med denne for å nå frem, man rekker nesten dobbelt så langt med Handy Duck. Handy Duck har også den kjekke fordelen at man kan feste en flaggline rundt utløsermekanismen, og derved kunne frigjøre kroken uten å ta seg ut til bøya. For meg var det også et poeng å slippe ha denne stålklumpen ombord lengre, den tar jo også plass og har sin vekt. Videre kan Handy Duck brukes for å feste seg på en del steder der man normalt ikke vil henge på en slik krok. F.eks kan man i et nødstilfelle koble seg på foten til en rekkestøtte eller pullpit/pushpit på nabobåt om man virkelig trenger å få kontroll på en båt som er på ville veier. Nå virker det kanskje som om jeg selger Handy Duck, men det er altså ikke tilfelle :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

. For meg var det også et poeng å slippe ha denne stålklumpen ombord lengre, den tar jo også plass og har sin vekt.

Derfor har Hulda slanket seg 10 kilo før sesongen. Tar mindre plass og kan ta med mer skrot.

OK, kunne ikke dy meg :-) Fullstendig useriøst av meg. Tar tilbake hvert eneste gram.

Båten din Hulda, er vel ganske ømfinteleg på vekta :lol: 10 kg frå eller til merkast vel godt :smiley:

Får vel skaffe meg ein krok av eit eller anna slag etterkvart, må berre få kjøpt meg ny båt først. Har heldigvis blitt litt meir bevegelse på finn.no, så det er no eit håp :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...