Jump to content

Hvordan legge til og fortøye alene

magnesetre

Recommended Posts

• 8 år senere...

Trenger ikke svare på denne. Brukt 5 ganger. Siste gang til å plukke opp en fender som prøvde å stikke av. Nå var elokseringen innvendig borte i ene enden. Jeg ble møtt av minst en spiseskje hvitt pulver.  Fikk gjort den ren, så kanskje den holder en stund til, men makan til dårlig design. På det innerste røret er det laget 4 nylon avstandstykker i den bakre endensom sikrer at rørene ikke gnisser mot hverandre. I det ytre røret burde det vært tilsvarende isolasjon, men det var det ikke. Rett og slett en designifeil i produktet.  Dessverre er nok reklamasjonstiden gått ut.

JRK skrev for 5 timer siden:

Og jeg får ikke forlenget den. Sitter bom fast

Skal denne smøres eller vedlikeholdes?

Fikk dette fra fabrikken når jeg sendte inn kroken og fikk ny bør gjøres ofte.

• Senk krokhodet ned i en bøtte med ferskvann og utfør en serie skyve-/trekkoperasjoner under vann.
  • La tørke i utstrakt stilling med krokhodet lavere enn håndtaksenden på kroken.
  • Om nødvendig, smør med standard WD 40.
  • Oppbevares med krokhodet pekende ned.  :headbang:  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

2 hours ago, Gunga Din said:

Har sett flere som fører Signalflagg. » nr 1 «  i akterstaget…..

Det betyr att de seiler alene å kan trenge litt ekstrahjelp ved fortøyning !

image.jpeg.6fa6155e3faa2a3b1111fb9cbc8c3be6.jpeg

Dette er det nok veldig få som skjønner betydingen av, om de i heletatt ser det de som er i båtene eller er på brygga fra før! Ide fleste tilfeller går det greit å legge til alene. Men ved spessielle forhold som kraftig strøm eller sikkelig dårlig vær! Eller om man er på en ukjendt sted med utfordringer kan det være greit å være to!  Selv har jeg både utestyring og baugpropell så å legge til alene for meg er problemfritt. Kommer sansynligvis aldri til å kjøpe meg så stor og tung båt at vi må være to for å legge til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Lars H. skrev On 24.2.2016 at 10.24:

De blå bøyene i Tanumstrand Sverige har slikt tykt gods. Der klarte ikke min grove karabinkrok å "gape over" ringen.

Bruker en sånn som nedenfor, men den blir også for "spinkel" for de bøyene du sikter til. Suveren i mange andre sammenhenger, dog. De "hokuspokus" variantene andre viser til blir litt for "magiske" for meg 😄

https://www.watski.no/Boeyekrok-Kivikskroken--11eHy?artnr=16117-1&gad_source=1

Billa skrev On 29.2.2016 at 17.56:

Bøye i hekken + alene + sidevind + båt uten kjøl og ror = vankelig. Har så langt styrt unna.

Ja, det besre rådet er vel å inne sin begrensning. Og kanskje spesielt også huske at man skal alene ut igjen også. Det er jo ikke alltid det er så lett om vinden har økt/snudd etc.

For min del ligger jeg supertrangt i bås og lurer litt på hvordan det blir å gå ut i morgen. Siden jeg ligger med nesa N/V og det stort sett er derfra det blåser tror jeg det skal gå fint, men jeg kan risikere å måtte vente på riktige vindforhold ...

Å komme inn til havn er ofte noe av det vanskeligste jeg gjør i båt. Å gå ut igjen er tidvis på nummer to på lista. Ankommer jeg til en fremmed plass sent på kvelden, så er alltid førstevalget å finne en lun bukt hvor jeg bare kan droppe anker og krype til køys. Dette gjelder uansett om jeg er alene ombord eller ikke, men dersom!an har folk ombord som vet hva de skal gjøre, så hjelper det på.

(Her om dagen hadde jeg fem ombord som aldri hadde vært ombord i båt før, og jeg tok det for gitt at de ville greie å løsne fortøyningstauet som var surret rundt pushpit, slenge løkka rundt kryssholt og få slengt en tamp til mannen som ventet på land, men ... nei, jeg måtte springe tre ganger til baugen)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

MajorAndy skrev On 24.2.2016 at 11.27:

Så sejler du mod bøjen og hullet i bådrækken. 

Ja, det blir jo betydelig enklere om man kan "kile fast" båten i et slikt hull. Vanskeligst er det vel i sidevind og uten å kunne "lene" seg på nabo i le. Det pleier ikke jeg å prøve meg på. Kan evt henge på bøya med akterfortøyning og ro iland med line, og så dra båten inntil.

Med vinden aktenifra kan man la seg drive innover og stanse rett før brygga vha akterfortøyningen, feste denne og så gjøre fast foran til slutt. I motvind blir det omvendt, bare få på bøyekroken, la så akterlina "seile sin egen sjø" inntil man har gjort fast framme. 

Gunga Din skrev On 14.7.2024 at 18.13:

Har sett flere som fører Signalflagg. » nr 1 «  i akterstaget…..

Det betyr att de seiler alene å kan trenge litt ekstrahjelp ved fortøyning !

image.jpeg.6fa6155e3faa2a3b1111fb9cbc8c3be6.jpeg

Det der var jeg ikke klar over - kanskje noe jeg skulle hatt om bord! Men som andre allerede har nevnt, kanskje de færreste som er klar over betydningen.

Har for øvrig også hatt en slik "Hook-and-moor", brukte den mye i snekka etter at jeg ble amputert, men så mistet jeg en del i enden slik at jeg ikke fikk brukte den, og med baugpropell på Tresfjorden har jeg klart å få en teknikk som gjør at jeg klarer meg greit alene.

Problemer får jeg imidlertid omtrent alltid hvis jeg må legge til i motvind...det er det verste!

2 hours ago, quantumduck said:

Med vinden aktenifra kan man la seg drive innover og stanse rett før brygga vha akterfortøyningen, feste denne og så gjøre fast foran til slutt.

Så har man kanskje "lazy lines" slik at man må helt inntil før man kan plukke den opp. Jeg oppdaget i allefall én fordel med å gå inn til brygga med hekken først, slik alle gjør det he nede i Middelhavet, man slipper å springe mellom hekk og baug dersom styreposisjonen er akterut.

Uten båter man kan "lene" seg mot er det ofte mulig å gå long side inn mot brygga og eventuelt feste "lazy line" etterpå og dra hekken (eller baugen) vekk fra brygga.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...