Framtia Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 selv er jeg veldig forsiktig med å gå av båten dersom det ikke er pålandsvind (og normalt unngår jeg å legge til med vind mot brygga). Kan ikke tenke med noe mer pinlig enn at båten driver avgårde som følge av at jeg ikke klarte å gjøre fast... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Billa Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Prtoblemet er at ligger man til berg så vil man ligge i le, altså fralandsvind. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Elise Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Longside på brygge er dette en god løsning .. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Jeg vil bare i stilhed pege på, at TS spurgte meget specifikt til hvordan man lægger til, når man skal er alene og skal ligge med bøje i hækken og stævn mod kajen. Det fremgår jo ikke af overskriften - kun af TS' første indlæg. Men det skader jo ikke med mere generelle råd også... Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Bøye i hekken + alene + sidevind + båt uten kjøl og ror = vankelig. Har så langt styrt unna. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Mulligan Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Jeg har båtplass med to bøyer akterut, og baugen mot brygga. No' herk. Særlig siden båten ligger på tvers av framherskende vindretning. For å forenkle fortøyning har jeg to liner fra bøyene inn i brygga. Jeg siger inn langs lo line og hekter denne bak senterkryssholt, fisker opp le line og legger den bak senterkryssholt. Nå går ikke båten noen vei. Så er det bare å bruke motoren for å komme på plass, og knyte fast. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Jeg vil bare i stilhed pege på, at TS spurgte meget specifikt til hvordan man lægger til, når man skal er alene og skal ligge med bøje i hækken og stævn mod kajen. Det fremgår jo ikke af overskriften - kun af TS' første indlæg. Men det skader jo ikke med mere generelle råd også... Ser jeg har lest oppgaven for dårlig... I min båt foretrekker jeg å gjøre motsatt, få baugen i bøya og hekken mot kaia. Ganske greit hvis en har fortøyning lagt klar fra baug og helt tilbake til cockpit, kjapt å få fortøyning på plass i bøye når bøya er nærmest mulig styrposisjon, for så å bakke seg inn mot land. Eller er det noen spesiell grunn for at baugen skal mot land og hekken mot bøya? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Grunnen til at jeg har baugen mot land er at et nytt ror koster ca. SEK 30000. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Etter 50 år med agregat og påhenger, kjøpte jeg båt med aksling (30 fot). Og etter å forsøke å 'lukeparkere' mellom to båter longside med st.b. side og fralandsvind, alene ombord i Kr.sund gav jeg opp! Montere nå truster akter i tillegg og proporsjonal styring på begge. Feig? Jess, innrømmer gjerne det! Kostbart? Jess, det også, men det gir kanske et bedre båtliv! (Ligger i trang bås og må bakke inn!) Redigert 29.Februar.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hanto1 Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Prøving og feiling lærer man masse av. Beregning av avdrift og utnytte vind læres best ute i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Jeg har to bekymringer med å fortøye med en handy-duck. Den er for liten for fortøyningsringen, som noen opplever Etter x antall år blir plasten sprø, uten at du legger merke til det. I en kuling, mens du sitter på puben i havna, ryker den Jeg har mer sans for en EasyMoor. Den trekker tauet gjennom ringen automatisk. Da er man ikke avhengig av noen plastdeler https://www.youtube.com/watch?v=CxGfm5L7LcU&feature=youtu.be Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Framtia Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 ja, det føles bedre å henge i tau enn i kompositt, så jeg pleier også å bytte ut handuck-festet om det er grunner til det. Men den store fordelen er at man slipper å fikle med noe tauverk i den fasen man skal inn mot brygga. Jeg legger fortøyningstauet i cockpit, festet til kryssholt i engen, og når båten kommer sigende innover mot bøya huker jeg på kroken. Videre er det å stille seg bak rattet, gå inntil med baugen men lina glir ut, fortøye i front, og så stramme opp lina som går ut til bøya bak. Er man alene ombord skal det lite til for at dette kan kludre seg til, og her er det handyduck har sin store fordel. Forøvrig har jeg flere ganger brukt den også som spring, og til tross for ganske store krefter har den holdt. Hvor mange år den vil fungere aner jeg ikke, og det er nok lurt å ikke ha kroken eksponert for sol over tid. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) handy-duck. er ut Robship er tingen, men husk og smøre. Redigert 2.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Finner Robship tunf og knotete og håndtere. Må bruke begge hender. Med ducken greier man seg med halvparten så mye tau. Kroken tåler mere enn de fleste pullerter så det er ikke noe tema på en liten fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Enig. Ikke bare må man bruke to hender, men i tillegg må man holde i eller feste tauet etter det er dratt gjennom pullerten, og om man er alene ombord er det ikke ideelt etter mitt syn. Da foretrekker jeg å ha fokus på ror og motor. Men ellers er jo dette en fin måte å få festet liner på når man først er på plass. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Jeg har en bøyekrok ala denne: Den er ikke noe å bruke for permanent fortøyning, men når man bare skal ha tak i en bøye og kan bytte til permanent fortøyning senere er den veldig grei å bruke. Jeg har ikke funnet noe annet som kan brukes så kjapt og greit (og uten behov for særlig presisjon) - det er bare å hekte på og gli videre mot land. Tau med karabinkrok har jeg også brukt for å hekte kjapt på inntil mer permanent fortøyningstau kan festes. Alt man bare kan slenge borti ei bøye og så har man feste uten å måtte konsentrere seg eller bruke tid er bra når man er for få hender ombord. Et eller annet sted ombord har jeg også en Handy Duck, men den har jeg aldri brukt. Den kom med båten, og har bare ligget i et oppbevaringsrom siden. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kronidiot Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Et eller annet sted ombord har jeg også en Handy Duck, men den har jeg aldri brukt. Den kom med båten, og har bare ligget i et oppbevaringsrom siden. Si bare ifra hvis du vil bli kvitt den ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Bøyekroken med flytetau legges klar og er førstevalget når det skal førtøyes til akterbøye. Vi har også en "hook-and-more" ombord.http://www.hookandmoor.com/works/ Den virker fint de gangene den tas i bruk, men det må bare innrømmes at den ikke er helt "inne" i fortøyningsrutinene ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Når dere skal legge til med bøye i hekken og tau til land, hvordan gjør dere det når dere er alene i båten og det ikke er noen på land til å ta imot tau? Skjønner ikke hvordan jeg skal få til det. Takk for svar, hilsen Magne. Et alternativ som sterkt kan anbefales er å invitere en blondine eller to med på tur. Mange fordeler, men vær forberedt på at forbruket av ankerdram øker merkbart! Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 http://www.biltema.no/no/Bat/Boyer-og-fendere/Boye/Karabinkrok-boyekrok-2000018073/ Her er eit alternativ. Har ikkje prøvd det sjølv, men ser ut til å vere eit greit og billig konsept om det funkar. Karabinkrok montert på båtshaka, fest kroken i bøya, karabinkroken sklir av båtshaka. I alle fall billigare enn å ha to blondiner ombord Den andre bøyekroken til Biltema (bilete i innlegg 41), er det ikkje ein fare for att denne kan skli ut av holet på bøya om han ikkje blir belasta heile tida? T.d. om ein knotar litt med å fortøye og båten driv litt tilbake mot bøya. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Den andre bøyekroken til Biltema (bilete i innlegg 41), er det ikkje ein fare for att denne kan skli ut av holet på bøya om han ikkje blir belasta heile tida? T.d. om ein knotar litt med å fortøye og båten driv litt tilbake mot bøya. Lengden og vekten av stang og tau gjør at hodet på stangen naturlig vil peke ned hvis tauet blir slakt, og dermed blir kroken hengende nesten uansett. Og har man hektet seg på en sånn stående bøye som blir mer og mer populær (som på Oscarsborg, f.eks.) så drar man jo den til seg, og hvis båten trekker seg litt utover vil også bøya trekke seg utover bak båten. Ergo blir ikke tauet slakt før bøya ligger rett over forankringspunktet sitt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 (redigert) Det stemmer, en slik krok fungerer egentlig veldig godt. Men når det er sagt, har den også noen begresninger jfr Handy Duck. For det første må man være nærmere bøya med denne for å nå frem, man rekker nesten dobbelt så langt med Handy Duck. Handy Duck har også den kjekke fordelen at man kan feste en flaggline rundt utløsermekanismen, og derved kunne frigjøre kroken uten å ta seg ut til bøya. For meg var det også et poeng å slippe ha denne stålklumpen ombord lengre, den tar jo også plass og har sin vekt. Videre kan Handy Duck brukes for å feste seg på en del steder der man normalt ikke vil henge på en slik krok. F.eks kan man i et nødstilfelle koble seg på foten til en rekkestøtte eller pullpit/pushpit på nabobåt om man virkelig trenger å få kontroll på en båt som er på ville veier. Nå virker det kanskje som om jeg selger Handy Duck, men det er altså ikke tilfelle :-) Redigert 3.Mars.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 . For meg var det også et poeng å slippe ha denne stålklumpen ombord lengre, den tar jo også plass og har sin vekt. Derfor har Hulda slanket seg 10 kilo før sesongen. Tar mindre plass og kan ta med mer skrot. OK, kunne ikke dy meg :-) Fullstendig useriøst av meg. Tar tilbake hvert eneste gram. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Båten din Hulda, er vel ganske ømfinteleg på vekta 10 kg frå eller til merkast vel godt Får vel skaffe meg ein krok av eit eller anna slag etterkvart, må berre få kjøpt meg ny båt først. Har heldigvis blitt litt meir bevegelse på finn.no, så det er no eit håp Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Du har vel gjerne tannbørster med skaft også du Hulda... ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.