Mizar Startet 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2016 (redigert) Det er visstnok to slags båtførere: De som HAR gått på et skjær, og de som SKAL gå på et skjær... I dag så jeg på Dagsrevyen at båteiere har rapportert inn over 1000 umerkede skjær som de enten har gått på selv, eller som de mener er en fare for fritidsbåter. Dette er langs hele kysten vår, men svært mange i Oslofjorden ble det sagt. Nå var det nyhetssak på at 100 av disse blir merket i år. Kunne det ikke være en god ekstraoppgave for Redningsselskapet å bidra til å få mer fart i merkingen av disse, som et ledd i Redningsselskapet sin oppgave med å forebygge mot risiko til sjøs? Jeg tenker da at det kunne gjøres utenom feriesesongen, og i perioder da man er i beredskap, men som erfaringsmessig er veldig stille perioder. Det skulle ikke være noe stort problem å ta med seg den enkle undervannsdrillen som ble vist på TV, og eventuelt forlate den i full fart hvis det oppstår et nødstilfelle, bare det legges til rette for den muligheten. Er dette en god eller dårlig ide for Redningsselskapet, si din mening! Redigert 24.Februar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Eureka Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Tja, vil du at NAF skal overta ansvaret for skilting i trafikken? Er vel kystverkets oppgave det der... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Skal nå tros alt mer en en Pioner 360 til for å borre ned en stake. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 24.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 (redigert) Tja, vil du at NAF skal overta ansvaret for skilting i trafikken? Er vel kystverkets oppgave det der... Tja... jeg tenkte mer på at det tar ti år å merke 1000 innmeldte farlige skjær, hvis Kystverket tar 100 pr. år... Ser ikke det samme problemet med veiskilt. Men det er selvsagt lett å finne noen argumenter mot hvis det er det man har fokus på? Ellers forstår jeg at det kanskje er teknisk vanskelig. Boring til sjøs har jeg ikke noe greie på, så... Dårlig ide kanskje. Hvis det hadde vært teknisk gjennomførbart, meed minimal hinder for beredskapen, kan jeg tenkte meg at Redningsselskapet hadde kommet på ideen allerede. Forslaget trekkes herved tilbake.... Redigert 24.Februar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 (redigert) :) men vi har da noen tusen arbeidsledige oljearbeidere og båter som sikkert kunne tatt jobben på ett år. Redigert 25.Februar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Tanken er vel god den, men nå er det nå ikke engang slik at det "bare" er å sette opp nye merker. De skal rapporteres inn, de skal inn på kartene, etc etc. NB - foreslår at man sørger for at man har kartet oppe - papirkartet altså - når man er i ukjent farvann, eller føler seg usikker på området - og at man selvsagt har lært seg å lese kartet. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 :) men vi har da noen tusen arbeidsledige oljearbeidere og båter som sikkert kunne tatt jobben på ett år. Greit det Eureka. Men kan du leve med 2000 sider dokumentasjon pr. merke? Eller bygging av pilotprosjekt før bygging av hvert enkelt merke? Og alle må ha 80 timers obligatorisk kurs før de får lov til å bruke merket. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 :) det skaper sysselsetting det vet du:) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Regner med at det er grunner vi mener her. Skjær er over vannflaten. Synes ikke RS bør bale med dette. Det er Kystverket sin oppgave. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Jeg mener skjær. Det finnes både skvalpeskjær og undervannsskjær, og det skal bare litt feilnavigering til for den som da skulle være så uheldig å få en skikkelig bråstopp, selv om han har sett på kartet. Det er selvsagt båtførers ansvar å unngå dette, men det skjer. Du har litt rett også, fordi jeg omskrev det gamle uttrykket "gå på grunn" for anledningen (men du skjønte det likvel). Egentlig heter jo det ordtaket jeg innledet med: "Det er to slags båtførere: De som HAR gått på grunn, og de som SKAL gå på grunn." Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
BOBO II Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Ja god ide at Redningsselskapet, kystverket kan jo være med i et samarbeid med alle forsikringsselskapene. Det må jo være preventivt for lommeboka til de fleste forsikringselskaper med en slik ordning. Pressen skriver kun om de store utbetalingene som har vært de siste årene og legger all skyld på båtfører, og det er jo riktig at båtfører har ansvar. men hvis kart og terreng ikke stemmer kan det gå galt for alle.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Det er vel TRE slags båførere, det som har gått på grunn, de som skal gå på grunn og de som konsentrerer seg nok om navigasjonen til IKKE å gå på grunn. :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Enig fru Jakobsen.. men selv Severin Suveren kan være uheldig! hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
alfaalfa Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Nei, RS kan ikke gjøre dette. De skal rykke ut og bør ikke drive med slikt vedlikehold. For det vil gjøre responstiden slik at de går bort fra relevans i utrykninger. Ellers stemmer "kart og terreng" om man sjekker de "steinene" elle gunner som nå merkes ligger de på steder som er merket med bøyer og annet. Men ettersom man etterhvert har båtfører som "kjører bil" og tror at alt relevant for dem skal være merket - så oppstår det nye situasjoner. Det er to måter å avhjelpe dette på - kunnskap, - derfor båtførerprøve innført på nye generasjoner og noe mer merking. Men det kommer aldri til å bli slik i viker og fjorder langs vår langstrakte kyst at alle steiner du kan gå på skal ha en jernstake montert... Det må brukes led-merking og staker/bøyer som angir større trygge områder man kan ferdes i og der du må tenke deg om og bruke sjøkart dersom du skal føre et fartøy utenfor de større hovedmerkingene. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Enig fru Jakobsen.. men selv Severin Suveren kan være uheldig! hehe Hehe jada, ta det nå som en spøk :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 :) men vi har da noen tusen arbeidsledige oljearbeidere og båter som sikkert kunne tatt jobben på ett år. Greit det Eureka. Men kan du leve med 2000 sider dokumentasjon pr. merke? Eller bygging av pilotprosjekt før bygging av hvert enkelt merke? Og alle må ha 80 timers obligatorisk kurs før de får lov til å bruke merket. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.