Jump to content

Merking av skjær - noe for Redningsselskapet?

Mizar

Recommended Posts

Det er visstnok to slags båtførere:

De som HAR gått på et skjær, og de som SKAL gå på et skjær...

I dag så jeg på Dagsrevyen at båteiere har rapportert inn over 1000 umerkede skjær som de enten har gått på selv, eller som de mener er en fare for fritidsbåter. Dette er langs hele kysten vår, men svært mange i Oslofjorden ble det sagt.

Nå var det nyhetssak på at 100 av disse blir merket i år.

Kunne det ikke være en god ekstraoppgave for Redningsselskapet å bidra til å få mer fart i merkingen av disse, som et ledd i Redningsselskapet sin oppgave med å forebygge mot risiko til sjøs?

Jeg tenker da at det kunne gjøres utenom feriesesongen, og i perioder da man er i beredskap, men som erfaringsmessig er veldig stille perioder. Det skulle ikke være noe stort problem å ta med seg den enkle undervannsdrillen som ble vist på TV, og eventuelt forlate den i full fart hvis det oppstår et nødstilfelle, bare det legges til rette for den muligheten.

Er dette en god eller dårlig ide for Redningsselskapet, si din mening!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Tja, vil du at NAF skal overta ansvaret for skilting i trafikken?

Er vel kystverkets oppgave det der...

Tja... jeg tenkte mer på at det tar ti år å merke 1000 innmeldte farlige skjær, hvis Kystverket tar 100 pr. år... Ser ikke det samme problemet med veiskilt.

Men det er selvsagt lett å finne noen argumenter mot hvis det er det man har fokus på?

Ellers forstår jeg at det kanskje er teknisk vanskelig. Boring til sjøs har jeg ikke noe greie på, så... Dårlig ide kanskje.

Hvis det hadde vært teknisk gjennomførbart, meed minimal hinder for beredskapen, kan jeg tenkte meg at Redningsselskapet hadde kommet på ideen allerede.

Forslaget trekkes herved tilbake....

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Tanken er vel god den, men nå er det nå ikke engang slik at det "bare" er å sette opp nye merker.

De skal rapporteres inn, de skal inn på kartene, etc etc.

NB - foreslår at man sørger for at man har kartet oppe - papirkartet altså - når man er i ukjent farvann, eller føler seg usikker på området - og at man selvsagt har lært seg å lese kartet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg mener skjær. Det finnes både skvalpeskjær og undervannsskjær, og det skal bare litt feilnavigering til for den som da skulle være så uheldig å få en skikkelig bråstopp, selv om han har sett på kartet. Det er selvsagt båtførers ansvar å unngå dette, men det skjer.

Du har litt rett også, fordi jeg omskrev det gamle uttrykket "gå på grunn" for anledningen (men du skjønte det likvel). Egentlig heter jo det ordtaket jeg innledet med:

"Det er to slags båtførere: De som HAR gått på grunn, og de som SKAL gå på grunn."

Ja god ide at Redningsselskapet, kystverket kan jo være med  i et samarbeid med alle forsikringsselskapene. Det må jo være preventivt for lommeboka til de fleste forsikringselskaper  med en slik ordning. Pressen skriver kun om de store utbetalingene som har vært de siste årene og legger all skyld på båtfører, og det er jo riktig at båtfører har ansvar. men hvis kart og terreng ikke stemmer kan det gå galt for alle..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P

Nei, RS kan ikke gjøre dette. De skal rykke ut og bør ikke drive med slikt vedlikehold. For det vil gjøre responstiden slik at de går bort fra relevans i utrykninger.

Ellers stemmer "kart og terreng" om man sjekker de "steinene" elle gunner som nå merkes ligger de på steder som er merket med bøyer og annet. Men ettersom man etterhvert har båtfører som "kjører bil" og tror at alt relevant for dem skal være merket - så oppstår det nye situasjoner. Det er to måter å avhjelpe dette på - kunnskap, - derfor båtførerprøve innført på nye generasjoner og noe mer merking.

Men det kommer aldri til å bli slik i viker og fjorder langs vår langstrakte kyst at alle steiner du kan gå på skal ha en jernstake montert... Det må brukes led-merking og staker/bøyer som angir større trygge områder man kan ferdes i og der du må tenke deg om og bruke sjøkart dersom du skal føre et fartøy utenfor de større hovedmerkingene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...