Andreas Isaksen Startet 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2016 Byttet akkurat olje og filter på min Yanmar 6ly-ute gått ca 3200 timer. Synes oljetrykket ble litt høyt med tanke på at det er helt nytt filter. Ca 5.5 bar på 80% ved varm olje. Felleskjøpet Super Turbo Pluss 15W-40 olje og WIX 51825 oljefilter Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 (redigert) Helt normalt, ingen ting å være bekymret for. Dette beviser at motoren din er veldig frisk. Edit: Tempen din er ikkje skalert i prosent, men grader. Din motor holder i følge indikatoren 80 grader Celsius Redigert 25.Februar.2016 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 25.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Forklarte meg litt dårlig, men mente 80% belastning på motoren. (lå på marsfart når bildet ble tatt, rundt 2600 o/min) =) Yanmarforhandleren synes det var unormalt på en motor som var gått over 3000 timer, å mente noe kunne være galt. Så tenkte bare å høre om noen andre har ca samme trykket på oljen etter filter og olje skift. Er akkurat samme typen oljefilter jeg byttet til (WIX) som var på motoren før, men har gått fra Mobil1 15-40 som var på før til FK 15-40 super turbo. Ser flere sir dem har brukt FK oljen uten problem så det bør ikke være derfor. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 - Unormalt.., tja, kva oljetrykk har du på kald motor då? Dei fleste dieselmotorar går med tannhjulspumpe på smøreolja, denne har normalt ein påmontert overtrykksventil som skal forhindra skade som fylgje av utilsikta høgt oljetrykk. Men dette vil vel normalt vera "verst" på kald olje. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Kva oljetrykk hadde du ved varm motor på 80% belastning før oljebytte, da? 5,5 bar er helt normalt oljetrykk på dei aller fleste motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 25.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Hadde ca samme på kald motor, men kjørte den pent da så hadde mye mindre pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Dette er et elektrisk instr, ofte er de ikke til å stole på. Ikke minst Yanmar har mye tull med oljetrykkgiveren, snakker av erfaring. Ellers er det førsteklasses motorer. Jeg har montert et mekanisk manometer som står permanent på motoren. Det lyver ikke, hos meg viser det 4,8 bar ved marsjfart. ( Yanmar 165 hk ) Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 25.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Okey, får følge med at det ikke blir høyere så er nok alt ok =) Kan også teste det som du sir med et mekanisk manometer. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Ikke stol blindt på et elektrisk oljetrykk instr. Det er ikke ofte oljetrykket stiger. For lavt trykk derimot kan ha flere årsaker. Mest sannsynlig er det giveren din som fusker litt. Jeg hadde en gang 4 bar trykk ved stopp motor !!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.