Cruiseliner Startet 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2016 Sliter med mye dritt på drivstofftanken og skulle gjerne ha tømt denne helt. Noen som er kjent med om det finnes tappemulighet på Bayliner 2655 og hvor denne er plassert? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Du må oppi tanken å vaske ut evt belegg som sitter langs veggene. Hopp i det ! Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Cruiseliner Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Du må oppi tanken å vaske ut evt belegg som sitter langs veggene. Hadde jeg bare kommet meg inn i tanken, skal det nok gå greit med vaskingen. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 (redigert) Belegg er ikke enkelt å få ut, men alt løst grums, bunnfall etc får du ut med en pumpe og et rør i enden på slangen. Du har vel en tankmåler på toppen av tanken. Den kan du demontere. Da kommer du til i alle kroker i tanken med passende langt sugerør. Lykke til! Redigert 26.Februar.2016 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Takk for tips. Hvilken type pumpe vil du anbefale? Hvor kommer jeg til toppen av tanken for demontering av tankmåler? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Jeg har ikke noen spesiell pumpe å anbefale, da jeg fikk et firma til å gjøre jobben. Vil jo tro at Biltema har en pumpe som suger, og som tåler diesel. Tømmepumpe, beregnet for oljeskift går sikkert bra. Når det gjelder tankene, vet jeg ikke hvordan de er montert hos deg. Er de montert helt oppe under dekket, er det gjerne en luke i dekket for tilkomst til nivåmåler. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Ett lite tips til. Dette er selvfølgelig en jobb som det lønner seg å ta når du har lite diesel på tanken. All dieselen du pumper ut må du sile/rense før du har den på tanken igjen. Utrolig mye grums som blander seg med dieselen slik sett når dy begynner å pumpe. Du må også ha reservefiltre til pumpen klar, da disse tetter seg fort når grumset begynner å suges inn, alternativt er at man kjører uten filter får alt på dunker også renser den dieselen (eller kasserer den). Som de de andre sier, du får opp mye grums på dette settet. Er du heldig er det "mannehull" i tanken, slik at du kan få en arm ned. Da kan du begynne med filler å vaske innsiden av tanken. Dette gjøres da med den dieselen du har på tanken, så den dieselen kan du bare kassere etterpå, den vil bli helt svart av oljerester, bruke dager på at grumset skal synke til bunns, når du skal starte å helle over på tanker så blander det seg i dieselen igjen. Er egentlig en grei jobb å tømme for dritt på tanken, men tar tid. Har du to filtere før motor? Ett grovfilter og ett fin filter? en bra måte å sikre på at grums ikke kommer inn. Grovfilteret vil plukke opp 90%, så dette bør skiftes årlig. Etter jeg renset mine tanker, ser jeg at det er i grovfilteret ting stopper nå. Finfiltrene er like bra, men bytter begge deler for sikkerhet. Så selv med rensede tanker kommer det litt grums, tydelig ikke til å unngå at man får med når man fyller, ikke fikk ut 100% ved rensingen etc. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 På min 2655 var tank måler synlig i motor rom, rett foran rems skive på motoren er det en skot og på andre side er den plast bensin tank med all luft og påfyll slanger og i midten er den tank måler montert, hvis båten ligger med baugen litt opp i luften så skal alle bensin renner akter. Da kan du suger den ut og spyller tanken med ren bensin så at alle grums renner bak og du kan fjerne den. Det er ikke noe mannlokk på denne tank uten at du skjære et hul i midtkabin gulv og montere en selv, men det er mye arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Denne hevertpumpen fra Biltema kan kombineres med en "Drillpumpe" om du har mye diesel på tanken. Drillpumpen er vel egentlig ikke godkjent for diesel, men funket som fy når jeg tømte 100 liter fra snekka en del år tilbake i tid. Skrudde den fast på en planke og seriekoblet den med hevertpumpen. Stakk hevertpumpen ned i tanken via tankmålerhullet. pumpet for hånd til det var diesel frem til drillpumpen og startet drillen. Fort gjort når det er rigget ferdig. Skylte mange ganger ved å spyle med vannslange, pumpe ut... spyle igjen osv til det ikke kom mere grums. Så var det på med 10-15 liter av den dieselen jeg hadde pumpet ut uten synlig grums og så tømme igjen før jeg helte på ren diesel. Drittjobb, men verd tiden det tar. RSL Redigert 28.Februar.2016 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gew77 Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Akkurat gjort denne jobben på to tanker. Ordentlig drittjobb men god følelse når du vet at tankene er rene. Noen bilder ligger her www.Facebook.com/scand29 Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Cruiseliner Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 På min 2655 var tank måler synlig i motor rom, rett foran rems skive på motoren er det en skot og på andre side er den plast bensin tank med all luft og påfyll slanger og i midten er den tank måler montert, hvis båten ligger med baugen litt opp i luften så skal alle bensin renner akter. Da kan du suger den ut og spyller tanken med ren bensin så at alle grums renner bak og du kan fjerne den. Det er ikke noe mannlokk på denne tank uten at du skjære et hul i midtkabin gulv og montere en selv, men det er mye arbeid. Ja, bensinslanger etc. går inn i skroget på den siden av motor. Tror tankmåler befinner seg der også hos meg - da vet jeg hvor jeg skal lete, takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Er egentlig en grei jobb å tømme for dritt på tanken, men tar tid. Har du to filtere før motor? Ett grovfilter og ett fin filter? en bra måte å sikre på at grums ikke kommer inn. Grovfilteret vil plukke opp 90%, så dette bør skiftes årlig. Etter jeg renset mine tanker, ser jeg at det er i grovfilteret ting stopper nå. Finfiltrene er like bra, men bytter begge deler for sikkerhet. Så selv med rensede tanker kommer det litt grums, tydelig ikke til å unngå at man får med når man fyller, ikke fikk ut 100% ved rensingen etc. Jeg har så vidt jeg vet kun ett filter. Høres fornuftig ut å montere et grovfilter i tillegg når jeg først er i gang. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Denne hevertpumpen fra Biltema kan kombineres med en "Drillpumpe" om du har mye diesel på tanken. Drillpumpen er vel egentlig ikke godkjent for diesel, men funket som fy når jeg tømte 100 liter fra snekka en del år tilbake i tid. Skrudde den fast på en planke og seriekoblet den med hevertpumpen. Stakk hevertpumpen ned i tanken via tankmålerhullet. pumpet for hånd til det var diesel frem til drillpumpen og startet drillen. Fort gjort når det er rigget ferdig. Skylte mange ganger ved å spyle med vannslange, pumpe ut... spyle igjen osv til det ikke kom mere grums. Så var det på med 10-15 liter av den dieselen jeg hadde pumpet ut uten synlig grums og så tømme igjen før jeg helte på ren diesel. Drittjobb, men verd tiden det tar. RSL Høres ut som en smart metode. Vil anta at man strengt tatt ikke trenger hevertpumpen, men kan greie seg med drillpumpen alene? Ser at pumpen ikke skal brukes for diesel eller bensin, men det er tilstrekkelig at den holder den ene gangen jeg har tenkt å gjøre denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Akkurat gjort denne jobben på to tanker. Ordentlig drittjobb men god følelse når du vet at tankene er rene. Noen bilder ligger her www.Facebook.com/scand29 Takk for fine illustrasjonsbilder. Helt klart verdt å ta jobben med å få grumset ut. Sliter med plutselig driftsstans av og til, for deretter å oppleve at motor starter og går som ingenting har skjedd etter en stund. Trolig grums/vann på tanken som er skyld i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Cruiseliner, har du bensin eller diesel? Jeg tok for gitt at det var diesel i mitt svar. Bakgrunnen er at dieselmotorer kommer nesten alltid med ett grovfilter, bensinmotorer mangler veldig ofte disse. Disse grovfiltrene har jo også vannoppsamlende funksjon, så har du ikke det i din båt vil jeg anbefale deg å anskaffe dette uansett før eller etter rensing av tank. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Cruiseliner, har du bensin eller diesel? Jeg tok for gitt at det var diesel i mitt svar. Bakgrunnen er at dieselmotorer kommer nesten alltid med ett grovfilter, bensinmotorer mangler veldig ofte disse. Disse grovfiltrene har jo også vannoppsamlende funksjon, så har du ikke det i din båt vil jeg anbefale deg å anskaffe dette uansett før eller etter rensing av tank. Jeg har bensin. Filteret mitt har vannutskiller. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Da burde du se i filteret om det er vann, når du får disse stoppene du nevner. Evt. om det ikke er glassfilter, kunne tappe ut en desiliter, se om det er vann i bensinen. Er det mye grums som kommer med i slangen vil du også se ved avtapping om det er grums i bunnen av glasset. Noe grums vil alltid ramle til bunns i filteret, og bli med ut når du tapper. Men bra du har skikkelig filter i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Høres ut som en smart metode. Vil anta at man strengt tatt ikke trenger hevertpumpen, men kan greie seg med drillpumpen alene? Ser at pumpen ikke skal brukes for diesel eller bensin, men det er tilstrekkelig at den holder den ene gangen jeg har tenkt å gjøre denne jobben. Drillpumpen funker dårlig før den får "tak" i dieselen, Derfor hevertpumpen til kr. 49,- som kan brukes manuelt på andre ting senere. Med den kan du pumpe diesel inn i drillpumpen. Jeg synes dette var en enkel måte å få diesel inn i drillpumpa uten for mye søl. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.