tmoltsendk Startet 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2016 Hei Jeg har kjøpt mig båt uten noensinde at have ført en båt på egen hånd. Mange af jer vil forhåpentlig mene at dette er dumt. Men gjort er gjort og jeg gleder mig som et lille barn til båtsesongen. Mit spørsmål går på, hvordan man på den tryggeste måde lærer sig at kjøre båt? Inden diverse svar om uansvarlighed osv. vælter ind, vil jeg lige påpege, at jeg har brugt det meste af vinteren på at gennemgå pensum til båtførerprøven samt en bok om vedlikehold og reperationer af motor og båt. Min båt er kjøpt 4 timers båttur fra hvor jeg har båtplass - her har jeg en erfaren båtfører med, som kan lære mig lidt på turen. Men jeg vil gerne være bedst muligt forberedt og vil derfor gerne vide om nogle af jer kender til bøker, artikler, film eller lignende som vil forberede mig på båtlivet på en mere sikker måde. Og så er jeg selvfølgelig klar over at det kræver masser af trening under ulike forhold. Her ses et bilde af den båttype, jeg har kjøpt: https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61815/17_1876773417.jpg Håper i vil være hjelpsomme. Jeg finner ikke så mye, når jeg søker på dette på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Gratulerer med ny båt, fikk ikke åpnet linken men ser det står Hanto, og da regner jeg med det er en 24. Når det gjelder å lære seg å kjøre båt, så vil jeg si det er trening trening og atter trening som gjelder. Alt kommer med erfaring. Kom gjerne med spørsmål, her er det mye kompetanse, og du vil få råd og vink. Men aller best lærer ved egne erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Gratulerer med båt! Dette kommer til å gå helt fint. Det som kan være litt kinkig i begynnelsen er å legge til eller komme riktig inn i båsen. Men med et par timer trening går nok dette også helt fint Finn en brygge med godt med bryggefendere og lite annet å komme borti og øv fra alle mulige retninger, legg merke til strøm og vind og bli vant til båten rett og slett. Og ikke vær redd for å spørre andre. Båtfolk er stort sett hjelpsomme og liker å lære bort egen opparbeidede kunnskap. Alle har vært nybegynnere en gang og de aller fleste roter det til fortsatt ☺ bare søk etter feks dødssyndene-tråden her på forumet... Jeg har akkurat byttet båt og skal øve litt selv tenkte jeg... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
dennrick Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Grattis:-) Trening er bra-gjør alt sakte, både ut fra havn og når du legger til. Tenk at de som ser på deg, som du ikke skal bry deg om, skal syntes at det er mer gøy å se maling tørke enn å se på at du skal ut eller inn med båten din. Litt planlegging ift mannskapets oppgaver er sikkert også greit:-) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Vilma Benita Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Hei Jeg har kjøpt mig båt uten noensinde at have ført en båt på egen hånd. Mange af jer vil forhåpentlig mene at dette er dumt. Nei tvert i mot, å kjøpe seg båt er noe av det smarteste man kan gjøre :) Båtførerprøven som du nevner er en god start. Den lærer deg ikke å håndtere båten, men du får bedre forutsetning for å vurdere ulike situasjoner, og kanskje unngå trøbbel. Og du får litt trygghet på kart og regler og staker og slikt, slik at dette blir mindre stress og du kan konsentrere deg mer om å lære å håndtere båten. Å invitere med seg båtvante folk på tur er også lurt. Siden du skal ha med deg en kompis på henteturen regner jeg med at du kan ha tilgang andre ganger også. Det siste rådet jeg vil gi er å ta det med ro, og holde utfordringene i forhold til hva du selv er komfortabel med. Start i godt vær med lite vind og bølger, og så kan du øke utfordringene etterhvert. Lykke til, og aller viktigst, kos deg på fjorden! Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Windy37GM Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Hei Jeg har kjøpt mig båt uten noensinde at have ført en båt på egen hånd. Mange af jer vil forhåpentlig mene at dette er dumt. Absolutt ikke, noe av det smarteste du har gjort. Etthervt når du får kontroll kommer du ikke til å forstå hvordan du klarte deg uten før :-) velkommen som båteier! mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
RSL Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Å føre båt helt i starten, er litt som å rygge med bil. Du har "Svingen" bak og ikke foran som på bil. Dette går veldig fint med trening. Bare ta det heeelt rolig og ikke gjør noe i panikk. Dunker du i brygga, så dunker du i brygga. Du fører nå noe som tåler en støyt og ikke en bil med 2mm blikkplater. Grattis med båt... kos deg masse i sommer. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Trond123 Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Beste måten å lære, er trening og mer trening. Tren på å legge til kai fra forskjellige retninger og både med styrbord og babord side mot kaien. Tren på å kjøre med bølgene inn forfra, på skrå, bakfra osv. Alt for å bli kjent med hvordan båten oppfører seg i forskjellige forhold, slik at du blir trygg på at du mestrer båten. Utenom å mestre selve båten, er det vel så viktig å lære seg betydningen av de forskjellige sjømerkene, og de viktigste sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Hvordan skulle du ellers lært deg å føre båt, hvis du ikke hadde båt? På hente turen lærer du nok til å være selvhjulpen. For å trene mer, dra utpå, kast ut en fender. Plukk den opp, gjenta... Det spm kan være lurt i tillegg, er å lære seg navigasjon og regler. De kan du lese deg til. Navigasjon kan du bruke kartplotter som støttehjul. Redigert 29.Februar.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.