Baard Startet 27.Februar.2016 Del på Facebook Startet 27.Februar.2016 Hei, Noen som kan si hva som er forskjellen på disse panelene utover at det ene er 100w og det andre 75w: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2007&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39 http://www.bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Batteriutstyr-12/24V/Solcellepanel/Fleksibelt-Solcellepanel-75-Watt-107-x-53-cm968849-p0014128185 75w panelet er dyrere enn 100w panelet. De er også omtrent identiske i størrelse.....Jeg skal ha på plass solceller i år, og vil jo gjerne ha best mulig utnyttelse av solstrålene. Er det mulig at man klarer 25w mer på samme areal? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Den ene er monokrystallinsk, den andre oppgir ikke om den er mono eller poly. Hvis den fra best marin er poly kan det forklare hvorfor den har litt mindre output. Til bruk i båt er det ofte viktigere hvordan cellene er koblet: Det kan være vanskelig å unngå at det faller skygge på deler av panelet om panelet ligger på dekk. I de enkleste panelene er cellene seriekoblet på en måte som får effekten til å gå ned dramatisk hvis skyggen fra et tau eller lignende faller på én eller flere celler. Dessverre er det ingen av sidene som opplyser om hvordan cellene er koblet. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Hvis du ser på størrelsen så er begge paneler fysisk like store (drøy meter X drøy halvmeter). Allikevel er det ene oppgitt til 100W mens det andre er oppgitt til 75W. De fleste paneler som oppgis til å være av samme størrelse selges som 100W. Enten er disse veldig optimistiske, eller så er det 75W-panelet veldig pessimistisk med tanke på effekt. Hvis begge er av samme type (mono vs poly) så bør det ikke være 1/3 forskjell i effekten på to fysisk like store paneler. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 (redigert) BestMarin får sine paneler fra flak.no. Der finner jeg ikke 75W panelet, men ser en på et 60W panel de leverer som ser ut til å være av samme type, er det oppgitt til også å være monokrystalinsk. Kan forskjellen i effekt ha noe med at selve cellene er større på 100W panelet iom. at koblingen mellom de enkelte cellene er på baksiden og ikke tar plass på fremsiden? Sammenligner en bildene av de to panelene, er vel plassutnyttelsen på 100W panelet adskillig større, altså større enkeltceller. En viktig ting når en kjøper slike tynne paneler til flushmontering, er styrken på overflaten. Bestmarin skriver at en kan tråkke på panelet, men det sier ikke Sparelys noe om. Men uansett skal en være litt forsiktig med overflaten. For mine Solara sier reklamen: "En kan trå på panelene, - dog ikke med piggsko!" Sand og grus under skoene er heller uansett ikke bra. Redigert 27.Februar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Best Marin sitt bilde er bare et illustrasjonsfoto, ikke et bilde av det aktuelle 75W-panelet. Et vanlig 100W-panel har 4x8 celler, så et 75W-panel bør ha 4x6 celler. Panelet på bildet har bare 2x3 celler, så jeg tipper det er på ca 15-20W. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Baard Svart 27.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Hei. Takk for svar. Jeg lurer jo på hva jeg skal velge her. Panelet fra sparelys.no er både billigere og har høyere oppgitt effekt. Begge er mono krystallinske. Om man følger lenken på Best Marin sin side til flak.no, så finner man 75w panelet i lista, men ikke spesifikasjonene, men man å vel regne med at de er like på alle panelene med unntak av effekten: http://www.flak.no/produkter/Elektronikk/Solcellepanel/Fleksibelt_Solcellepanel Når det kommer til MPPT regulatorer er jo disse også vesentlig rimeligere hos sparelys.no. Hos BestMarin er rimeligste 1499.- og den virker rimelig enkel. Hva mener folket om display er det en nødvendighet? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Popeye70 Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Hvis du ikke kan se displayet på selve regulatoren så ville jeg hatt et eksternt display. Det er veldig greit å se hvor mye man lader,hvordan tilstanden på batteriet er osv... Jeg har et semifleksibelt panel på 100W (fra Alternativ Enegi - http://www.alternativenergi.no)med en MPPT-regulator fra EP Solar (med eksternt panel). Regulatoren kjøpte jeg på eBay. Mitt panel er ikke fastmontert, så jeg flytter det etter hvor sola er. Da er display på regulatoren spesielt bra og ha, så jeg ser om ny plassering er OK. Mitt panel kom uten maljer i hjørnene, så jeg satt inn dette selv fordi jeg bruker tau/strikk i disse for å feste panelet rundt omkring på båten. Hvis jeg skulle skrudd panelet i dekk ville jeg ikke hatt maljer, men heller skrudd rett gjennom panelet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 (redigert) Best Marin sitt bilde er bare et illustrasjonsfoto, ikke et bilde av det aktuelle 75W-panelet. Et vanlig 100W-panel har 4x8 celler, så et 75W-panel bør ha 4x6 celler. Panelet på bildet har bare 2x3 celler, så jeg tipper det er på ca 15-20W. Her gikk du nok litt fort i svingene Popeye70. Bildet kan nok kanskje være av et 30W panel likeså som av et 100W panel, det har du rett i. Teller du cellene på bildet nøye, finner du 32 celler på begge panelene. Og det må det være for et panel som er beregnet for å lade et 12V system. Alle slike paneler har en spenning på ca. 20V ubelastet (og gir max effekt belastet ved 16 - 18V inn til regulator). Med standard cellespenning på ca. 0,5V (litt avhengig av teknologi) stemmer dette med 32 celler (20V ÷ 32 = 0,56V). Skulle panelet ha 4×6 =24 eller 2×3 celler som du skriver ville det ha 13 eller 3,3V tomgangsspenning. Så, antall watt har normalt ingenting med antall celler på panelet å gjøre. Jeg sier normalt, da det også forekommer konstruksjoner med enkeltceller i parallell for å øke effekten. Men altså: minimum 32 celler i serie for 12V systemer. Er det store celler, får en fler watt enn ved små celler. Solcellepaneler for lading av 5V utstyr, har selvfølgelig færre celler. På samme måte for lading av 48V systemer. Da må en ha dobbelt så mange celler som som for et 12V system, eller to 32 cellers paneler i serie. Redigert 27.Februar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Flak har solcellepanel på 75 watt. Skal montere ett bare dagene blir varme nok. Det heter art, nr. 1011114, Fleksibelt Solcellepanel 75w 107x53. Det skal monteres sammen med art. nr. 1011118, regulator 10A, 12V. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Euklid Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Panelet fra Sparelys ligner såpass på det jeg kjøpte fra Alternativ Energi at jeg tar sjanse på at mine erfaringer med dette er overførbare. Har ikke noe å si på evnen til å generere strøm. Kontaktene som satt på var ikke spesielt tillittvekkende, og ble byttet ut. Jeg har ikke montert det så vi tråkker på det, og det tror jeg nok er like greit. Har vært greit å ha et panel jeg kan flytte mellom forskjellige steder på båten, avhengig av hvor sola står, om vi ligger for anker eller er underveis. For de som primært ønsker å få batteriene ladet opp mens en ligger i fast plass i hjemmehavn blir formodentlig ikke dette like viktig. Rett vinkling er selvsagt viktig, støtter ideen om å få montert et ladeopplegg som gjør det mulig å se hva panelet klarer å dytte inn. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 En liten rettelse til mitt siste innlegg ovenfor: Bytt ut tallet 32 med tallet 36! Dette er en ren skrivefeil for selve tallet. Dermed er 36 antallet celler i serie for vanlige paneler for lading av 12V systemer. Sorry! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alidal Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Virkning av skygge på solcellepanel Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Flak har solcellepanel på 75 watt. Skal montere ett bare dagene blir varme nok. Det heter art, nr. 1011114, Fleksibelt Solcellepanel 75w 107x53. Det skal monteres sammen med art. nr. 1011118, regulator 10A, 12V. Men hvorfor er Flak sine paneler så store relatert til wattstyrken de leverer? Den størrelsen Flak oppgir på sitt 75W-panel er like stor som andre produsenter sine 100W-paneler. I tillegg er Flak sitt 75W-panel 40-50% dyrere enn andre produsenters 100W-paneler. Så de tar mer plass og koster mer, og da er vel det begrunnet i noe...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Erik Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Vær obs på at det første panelet har koblingen bak. Dumt hvis du skal montere flatt, men bra (bla på arealutnyttelsen i panelet) hvis du skal henge det på rekka. Ligner veldig på det jeg sliter på minst tredje sesongen, og jeg er fornøyd med mitt så langt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Baard Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Hei, og igjen takk for svar. Jeg skal ha en dekksplugg i targabøylen, og ta frem panelet når jeg ligger lenge i uthavn. Jeg har slitt med at vi kun klarer 2, maks 3 døgn på 2 stk.varta 115amp fritids batteriene som står i båten i dag. Jeg har bestilt 2 stk. 140amp AGM batterier som skal inn som erstatning, og skal ha på plass solceller for å forsøke å i hvertfall holde kjøleskapet igang. Så vil jo jeg som de fleste andre ha mest mulig "bang for the buck"... den lokale pusheren her anbefaler Flak panelet og hadde kun en MPPT regulator i sortementet. (Jeg har aggregat, men det vil jeg helst ikke bruke, og vi ligger sjelden lenger enn 5-6 dager for da er dassen full....) Det spiller altså ingen rolle for meg om koblingen er bak eller foran eller under eller over :-) Jeg kommer til å feste panelet med strikk. Men som det skrives under her. Hvorfor er flak panelet dyrere, og har lavere effekt? Er kvaliteten bedre eller tjener de bare mer penger? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Chris284 Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 (redigert) Det er forskjell på mono og polykrystall sol celler. Mono gir litt høyere spenning og effekt enn poly. Mono krystall er noe mer fleksible pga det er en sammenhengende krystall struktur som er dyrket/laget, poly består av en litt annen konstruksjon og er også lettere å ødelegge, de knekker for et godt ord. Derfor blir mono celler brukt i fleksible paneler med plast PET i front og div kapsling materiale i plast, kan og fåes med en tynn aluminiums bakplate for bedre stabilitet. Poly krystall celler blir montert med aluminiums profil og glass på 1/8" eller 3,1mm i fronten. De blir normalt satt sammen med 9 x 4 = 36 celler som gir 18-21 volt.. Effekten avhenger av størrelsen på cellen enten det er mono eller poly krystall. De største cellene er 6 x 6 " som er ca 15 x 15 cm (6" er 15,24cm for å være nøyaktig). Effekten fra en celle på 6 x 6" er fra 3,5 til litt over 4 watt. Ett 140 w panel med poly celler er ca 150 cm langt med ramme rundt.. Ett mono panel med 32 celler har en celle rad mindre og blir derfor kortere, men pga høyere effekt og spenning pr celle tilsvarer det det samme som 36 poly celle panel. Sol celler leveres i forskjellige størrelser, mest vanlig for 12 volt system er f.eks 5" x 3 ", 5" x 5 " og 6" x 6". Og 32 eller 36 stk celler pr panel. Effekten på en 5 x 3 celle er ca 2,5 watt, på 6 x 6 er det 3,75 - 4 w. Så det betyr at ut effekten på panelet bestemmes ut i fra antallet celler. 32 stk 6x6 celler på f.eks hver 4 w, blir 128 w panel. Hver celle gir rundt 0,5 volt siden det er silisium krystall det er snakk om. Håper dette er med på å bidra med litt bedre forståelse av sol celle problematikken, så dere slipper å synse og tro. Så da er det bare å velge panel ut i fra ens eget behov og bank kort. Prisene vil selvsagt variere ut i fra forhandlers innkjøps pris og deres fortjeneste. Redigert 28.Februar.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Fantino Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Jeg tenker at fleksible paneler er alt for dyre i Norge uansett. Jeg kjøpte 4 x 150W fleksible på Aliexpress. Totalpris inklusive frakt og mva var vel rundt 900 USD. Og da kan du spesifisere utførelse selv (plugger, kun ledning, loddeboks, montert på bakside/fremside osv. De med ramme koster noenlunde det samme, bla fordi frakt blir dyr vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 For fast montering ville jeg valgt panel med alu ramme (har det selv), er mer solid utført og blir gjerne enklere å få festet godt. Fleksible panel er bedre egnet for å ha midlertidig montert og flytte rundt. Er ikke anbefalt å tråkke på noen av panelene, selv om noen skriver at panelet tåler det. Og bruk en bra MPPT regulator, f.eks Epsolar har flere modeller fra 10-40A, bl.a en modell Tracer 1210A (10A) har riktigige MPPT regulatorer, fåes med eksternt display (MT50) man kan feste mer synlig. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kronidiot Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Selv har jeg kjøpt denne pakken fra sparelys.no: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2008&category_id=115&option=com_virtuemart&Itemid=39 Samme panelet som du linker til. Kvaliteten vet jeg ingenting om, men regner med det er bra nok til mitt bruk. Det klør i fingrene, blir stas og montere! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 og skal ha på plass solceller for å forsøke å i hvertfall holde kjøleskapet igang. Mitt 100w (som liknet veldig på det første i linken) holder kjøleskapet i gang døgnet rundt samt har overskudd til å lade litt i tillegg. Lader ganske mye ekstra faktisk på en god solrik dag. Og det lader en amp eller to når det er grått også. Vi pleier handle på Torsdag og gå i båten og sette på kjøleskapet, og pakke klar for helg, og Fredag etter jobb tar vi avsted med fulle batterier og kald pils Mitt er montert loddrett på rekka. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.