Jump to content

Mikuni dieselvarmer skummel oppførsel


Bårdp

Recommended Posts

Var en tur på sørom Røst i går for å dra meg noen skrei. Det gikk for så vidt greit bra med fisk der. Men mens jeg lå der å fisket begynte plutselig dieselvarmeren å ryke noe helt forferdelig. Og etter en stund sluttet den å ryke men da jeg skulle sjekke se jeg at den var den stoppet. Ryddet vekk fiskekaser og opp med motorromsluken. Det kunne jeg se at det rant diesel fra varmeren viften var stoppet men dieselpumpen gikk fremdeles. Virker ikke helt tillitsvekkende dette opplegget. Hvorfor viften var stoppet aner jeg ikke men trodde alle dieselvarmere hadde noen form for flammevakt som stopper pumpen om varmeren slikker.

Link to post

Trur du kan finna rikeleg med spalteplass som omhandlar problemer med dei fleste typar dieselvarmar... :wink:

 

Flammevakta skal stoppa pumpa om brennaren sloknar, dette kan tyda på feil ved sjølve flammevakta eller ein ev. feilaktig samankopling av komponentane til varmaren.

Mikuni MY 30 ( viss det er den du har ) er blandt dei enklaste og mest robuste varmarane på marknaden, men dei har ein svakhet, ( som dei fleste andre ) med at bosset for glødeplukken koksar ned. Som ein følgefeil får du hyppige bomstartar og avbrente glødepluggar.

Kjører du brennaren hardt,( alltid full pinne i 10 min. før stopp ) kombinert med reingjering av glødeboss ein gong i året, så har du ein robust varmar.

Link to post

Er ikke sikker på hvilken modell det er som står i båten men har nå ingen effektregulering det jeg har sett. Kun en bryter montert på noe jeg trodde var en termostat hvor en kan velge friskluft eller varme og regulere temperaturen. Får vel skru den ut til uka og ta en vurdering på om det er noe å reparere på eller det bare er å kjøpe ny.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Her var det mye rust, i hvert fall utenpå. Jeg har sagt det før og sier det igjen, bruk multispray for å unngå korrosjon og sikre god kontakt i elektriske komponenter. Da minker faren for eventuelle feil.

Vi har alt utstyr stående i et saltholdig miljø(enten det er ute- eller innenbords) og da må man ta høyde for dette. Selv løper jeg rundt med sprayflaska titt og ofte og spesielt oppmerksom bør man være på ankervinsjer. Her "spruter" det saltvann tett på elektriske koblinger.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...