Bårdp Startet 27.Februar.2016 Del på Facebook Startet 27.Februar.2016 Var en tur på sørom Røst i går for å dra meg noen skrei. Det gikk for så vidt greit bra med fisk der. Men mens jeg lå der å fisket begynte plutselig dieselvarmeren å ryke noe helt forferdelig. Og etter en stund sluttet den å ryke men da jeg skulle sjekke se jeg at den var den stoppet. Ryddet vekk fiskekaser og opp med motorromsluken. Det kunne jeg se at det rant diesel fra varmeren viften var stoppet men dieselpumpen gikk fremdeles. Virker ikke helt tillitsvekkende dette opplegget. Hvorfor viften var stoppet aner jeg ikke men trodde alle dieselvarmere hadde noen form for flammevakt som stopper pumpen om varmeren slikker. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Synes det har vært diverse problemer å lese om Mikuni. Byttet selv ut en jeg ikke fikk noe greie på. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Etter dette er det nokk stor sannsynlighet for at den blir byttet ut med en Eberspächer D4. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Trur du kan finna rikeleg med spalteplass som omhandlar problemer med dei fleste typar dieselvarmar... Flammevakta skal stoppa pumpa om brennaren sloknar, dette kan tyda på feil ved sjølve flammevakta eller ein ev. feilaktig samankopling av komponentane til varmaren. Mikuni MY 30 ( viss det er den du har ) er blandt dei enklaste og mest robuste varmarane på marknaden, men dei har ein svakhet, ( som dei fleste andre ) med at bosset for glødeplukken koksar ned. Som ein følgefeil får du hyppige bomstartar og avbrente glødepluggar. Kjører du brennaren hardt,( alltid full pinne i 10 min. før stopp ) kombinert med reingjering av glødeboss ein gong i året, så har du ein robust varmar. Sitér dette innlegget Link to post
1000 alfa Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Hei. Har å en mikuni my 30. Den har gått knirkefritt i 8 sesonger nu og d æ lure på e når man kjøre den for full effekt e d bare vifta som øke turtallet eller er d andre ting som øker effekten ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Pumpen går nok også fortere, eller hadde det bare blitt mer luft og ikke mer varme. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bårdp Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Er ikke sikker på hvilken modell det er som står i båten men har nå ingen effektregulering det jeg har sett. Kun en bryter montert på noe jeg trodde var en termostat hvor en kan velge friskluft eller varme og regulere temperaturen. Får vel skru den ut til uka og ta en vurdering på om det er noe å reparere på eller det bare er å kjøpe ny. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Vifta har kun to hastigheter, men dieselpumpa har "trinnlaus" turtalsregulering, så det blir nok betydeleg meir "bål" som Lars seier.. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 (redigert) Den brytaren du henviser til, er nok effektregulatoren, den fungerer som ein slags termostat, men har ingen referanse til reell temperatur på instillingane. Skru denne opp på fullt så høyrer du nok at varmaren girar seg opp! Legg inn eit bilde av enheten om du ikkje får dette til å stemma.. Redigert 28.Februar.2016 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 (redigert) Joda kan gott tenkes at det bare er en effektregulator har ikke studert systemet. Han jeg kjøpte båten av sa det var en termostat men det kan jo gott være han tok feil. Skal få tatt noen bilder i morgen. Hvor finner man koblingsskjema til disse? Redigert 28.Februar.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
1000 alfa Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Takk for svar Lars H. Hvor i kongeriket bestiller man service deler til denne varmeren?Må vel begynne å tenke på å ta en service på varmeren Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Waeco var importør og hadde verkstad for Mikuni tidlegare, no er eg usikker på kven som har dette agenturet. Sitér dette innlegget Link to post
seaway Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Mikuni er vel i utgangspunktet gamle modeller fra ebersprascher og de fleste verksteder for det kan nok mikuni også. har selv en my 30 og den har gått i 5 sesonger no uten service, røyker mye ved oppstart og stopp men funker og varmer hele tiden . Mvh seaway Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2016 Da har jeg tatt bilder av vidundret. Noen som har koblingskjema til denne eller vet hvor jeg kan finne det? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 1.Mars.2016 Del på Facebook Svart 1.Mars.2016 Google... http://www.solhaug.as/ViewFile.aspx?ItemID=3727 Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Tok tid men endelig fik jeg montert den ut. Feilen var fort å finne det var sikringsholderen til vifta som står på selve varmeren som var gåen. Så nå går den men jeg er fremdeles svert skeptisk til den da flammevakten åpenbart ikke virker. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 (redigert) Her var det mye rust, i hvert fall utenpå. Jeg har sagt det før og sier det igjen, bruk multispray for å unngå korrosjon og sikre god kontakt i elektriske komponenter. Da minker faren for eventuelle feil. Vi har alt utstyr stående i et saltholdig miljø(enten det er ute- eller innenbords) og da må man ta høyde for dette. Selv løper jeg rundt med sprayflaska titt og ofte og spesielt oppmerksom bør man være på ankervinsjer. Her "spruter" det saltvann tett på elektriske koblinger. Redigert 26.Mai.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.