Jump to content

Folie for tildekking av motorromsisolasjon?

Kaftein ØL

Recommended Posts

Holder på å renovere maskinrommet i båten. Begge maskiner, generator, batteribank og ladere er plukket ut, så nå er det ikke mye igjen i maskinrommet. Hadde i utgangspunktet tenkt å skifte ut all motorromsisolasjonen når jeg først er motorene ute, men isolasjonen som er der er helt fin og da prioriterer jeg nye hydradrive-kopinger til maskinene og litt annet snacks istedet for å svi av masse båtkroner på støyisolasjon. Problemet er at dagens isolasjon er med åpne celler, det gjør at det fort blir møkkete og vanskelig å holde rent, jeg kunne derfor tenkt meg å legge på en aluminiumsfolie-liknende film utenpå slik at det blir enklere å holde rent. Alternativet er å legge på et lag tynne isolasjonsmatter, men det blir også dyrt. Noen som har forslag til en eller anen slags film jeg kan legge på istedet? Det er en gammel båt og det begynner å bli snaut med tid for å få fullført prosjektet til våren, så da hadde det vært utmerket med en slik løsning fremfor å rive ut all isolasjonen  :saint:

Jeg kjøpte en rull 'Thermotech glassfiberduk AL600 FLEXI' 30 kvadratmeter, med frakt kr. 1837,50. Levert av Thermotech AS, 5514 Haugesund, tlf.: 52700080. Dette var september 2011. Dette er samme duken som vi bruker som 'sveiseduk' offshore. Glassfiber på ene siden og aluminiumsfolie på andre siden. Den er nokså tung og egner seg meget godt til støydemping/feste utenpå støydempingsplater. Eksosboksene (tørr eksos) på Hulda er blant annet pakket inn i isolasjon fra samme foretaket og dekket med sveiseduken. Kan holde hånden på boksene under gange.

Jeg kjøpte en rull 'Thermotech glassfiberduk AL600 FLEXI' 30 kvadratmeter, med frakt kr. 1837,50. Levert av Thermotech AS, 5514 Haugesund, tlf.: 52700080. Dette var september 2011. Dette er samme duken som vi bruker som 'sveiseduk' offshore. Glassfiber på ene siden og aluminiumsfolie på andre siden. Den er nokså tung og egner seg meget godt til støydemping/feste utenpå støydempingsplater. Eksosboksene (tørr eksos) på Hulda er blant annet pakket inn i isolasjon fra samme foretaket og dekket med sveiseduken. Kan holde hånden på boksene under gange.

Samme type sveiseduk kledde jeg hele motorrommet på forrige båten med. Etter å ha revet av all løs folie fra porolon, ble denne først mettet med kontaktlim på sprayboks. Lot dette tørke, og påførte så kontaktlim på begge flater med kost. Hadde en til å hjelpe, bør ha fire hender på store areal. Resultatet ble ypperlig, aldri hatt så fint og robust motorrom, og lett å holde rent. Alu tape på alle skjøter. Om jeg nå glemte skrutrekker'n i baklomma når jeg krøp ned, dro ikke denne hull og rift i sveiseduken. Limt opp på rette måten, holder dette "til evig tid".

Hugs det utifrå akustiske omsyn ikkje er det samme kva ein dekker gamal isolasjon med. Ser ein på litt god lydisolasjon, er den gjerne bygd opp lagvis med fleire skikt utifrå kva frekvensområde dei ulike skal ta. Inni isolasjonen finn ein t.d. ofte eit tungt skikt, og aller ytterst eit veldig lett skikt. Og her er fleire skikt. Dette er sjølvsagt ikkje tifeldigt. Difor er det her grunn til å tenkje seg nøye om.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
  • 3 år senere...
Kaftein ØL skrev On 29.2.2016 at 19.50:

Takker for gode tips! Jeg er i ferd med å innsè at det begynner å bli utrolig dårlig tid! Jeg må derfor prioritere knallhardt fremover mot sjøsetting om en drøy måned. Legger derfor isolasjonsprosjektet litt på is til jeg har bedre oversikt  :pray:

Hva endte du opp med?

:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...