Kaftein ØL Startet 27.Februar.2016 Del på Facebook Startet 27.Februar.2016 Holder på å renovere maskinrommet i båten. Begge maskiner, generator, batteribank og ladere er plukket ut, så nå er det ikke mye igjen i maskinrommet. Hadde i utgangspunktet tenkt å skifte ut all motorromsisolasjonen når jeg først er motorene ute, men isolasjonen som er der er helt fin og da prioriterer jeg nye hydradrive-kopinger til maskinene og litt annet snacks istedet for å svi av masse båtkroner på støyisolasjon. Problemet er at dagens isolasjon er med åpne celler, det gjør at det fort blir møkkete og vanskelig å holde rent, jeg kunne derfor tenkt meg å legge på en aluminiumsfolie-liknende film utenpå slik at det blir enklere å holde rent. Alternativet er å legge på et lag tynne isolasjonsmatter, men det blir også dyrt. Noen som har forslag til en eller anen slags film jeg kan legge på istedet? Det er en gammel båt og det begynner å bli snaut med tid for å få fullført prosjektet til våren, så da hadde det vært utmerket med en slik løsning fremfor å rive ut all isolasjonen Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Ikke helt sikker på hva du mener med "åpne celler". Stort sett alt som benyttes har jo aluminiumsfolie som finish: https://www.maritim.no/motorromsisolasjon Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 (redigert) No veit eg ikkje kor mykje du skal dekke over men er det mindre områder er det vel best med aluminiumstape. Biltema selger relativt billig aluminiumstape for 45,- for 25 meter. http://www.biltema.no/no/Bygg/Teip/Maskerings--og-Monteringsteip/Aluminiumsteip-2000017580/ Redigert 27.Februar.2016 av Platypus (see edit history) Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
Jakob T Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Legge sveiseduk uten på den gamle isolasjonen,lime den eller skru og stifte om det er treverk.Finnes store plastskiver til å holde isolasjonen med skruer Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 27.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 sveiseduk høres absolutt ut som tingen. Hvordan ligger dette prismessig, og hvor kjøpes slikt? Det er akkurat den blanke overflaten jeg ønsker for å gjøre det enklere å holde rent (og at det skal se litt hyggeligere ut) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Ser ut som en rimelig løsning for å friske opp i kjelleren. Fant én leverandør som oppgir priser. Her et eks for 50 kvm til snaut 1700 kr. http://realmarine.mamutweb.com/Shop/Product/Flammesikker-Aluduk-WG200-1AF-50m2-pr-rl-BA0069605/10712161 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Jeg kjøpte en rull 'Thermotech glassfiberduk AL600 FLEXI' 30 kvadratmeter, med frakt kr. 1837,50. Levert av Thermotech AS, 5514 Haugesund, tlf.: 52700080. Dette var september 2011. Dette er samme duken som vi bruker som 'sveiseduk' offshore. Glassfiber på ene siden og aluminiumsfolie på andre siden. Den er nokså tung og egner seg meget godt til støydemping/feste utenpå støydempingsplater. Eksosboksene (tørr eksos) på Hulda er blant annet pakket inn i isolasjon fra samme foretaket og dekket med sveiseduken. Kan holde hånden på boksene under gange. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 (redigert) Tallisman her på forumet fikk noen meter med folie av meg. Du kan jo høre med ham om den var brukbar, og si fra til meg så kan jeg sende deg det du trenger. Kun mot portokostnaden. Redigert 28.Februar.2016 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Jeg kjøpte en rull 'Thermotech glassfiberduk AL600 FLEXI' 30 kvadratmeter, med frakt kr. 1837,50. Levert av Thermotech AS, 5514 Haugesund, tlf.: 52700080. Dette var september 2011. Dette er samme duken som vi bruker som 'sveiseduk' offshore. Glassfiber på ene siden og aluminiumsfolie på andre siden. Den er nokså tung og egner seg meget godt til støydemping/feste utenpå støydempingsplater. Eksosboksene (tørr eksos) på Hulda er blant annet pakket inn i isolasjon fra samme foretaket og dekket med sveiseduken. Kan holde hånden på boksene under gange. Samme type sveiseduk kledde jeg hele motorrommet på forrige båten med. Etter å ha revet av all løs folie fra porolon, ble denne først mettet med kontaktlim på sprayboks. Lot dette tørke, og påførte så kontaktlim på begge flater med kost. Hadde en til å hjelpe, bør ha fire hender på store areal. Resultatet ble ypperlig, aldri hatt så fint og robust motorrom, og lett å holde rent. Alu tape på alle skjøter. Om jeg nå glemte skrutrekker'n i baklomma når jeg krøp ned, dro ikke denne hull og rift i sveiseduken. Limt opp på rette måten, holder dette "til evig tid". Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 Tenkte å bytte isolasjon pga manglende aluminiumsfolie, men den som er der fra før er jo hel nok så dette høres jo lurt ut! Er gjerne med å spleise på en rull da 50 kvm er litt å ta i for motorrom på en Scand Baltic hvis ingen vet om et sted som selger mindre kvanta... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Fjordgubbe Svart 28.Februar.2016 Del på Facebook Svart 28.Februar.2016 (redigert) Hugs det utifrå akustiske omsyn ikkje er det samme kva ein dekker gamal isolasjon med. Ser ein på litt god lydisolasjon, er den gjerne bygd opp lagvis med fleire skikt utifrå kva frekvensområde dei ulike skal ta. Inni isolasjonen finn ein t.d. ofte eit tungt skikt, og aller ytterst eit veldig lett skikt. Og her er fleire skikt. Dette er sjølvsagt ikkje tifeldigt. Difor er det her grunn til å tenkje seg nøye om. Redigert 28.Februar.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2016 Takker for gode tips! Jeg er i ferd med å innsè at det begynner å bli utrolig dårlig tid! Jeg må derfor prioritere knallhardt fremover mot sjøsetting om en drøy måned. Legger derfor isolasjonsprosjektet litt på is til jeg har bedre oversikt Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Kaftein ØL skrev On 29.2.2016 at 19.50: Takker for gode tips! Jeg er i ferd med å innsè at det begynner å bli utrolig dårlig tid! Jeg må derfor prioritere knallhardt fremover mot sjøsetting om en drøy måned. Legger derfor isolasjonsprosjektet litt på is til jeg har bedre oversikt Hva endte du opp med? :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.