Jump to content

Kjøleveske som koagulerer

båtfyren

Recommended Posts

Jeg har tatt ut og renset de fleste deler som tilhører kjølekretsen. Dette er litt tidkrevende ettersom jeg også lakker alle deler på ny.

Nå som tiden er inne for å sette tilbake deler legger jeg merke til at det har lekket ut en seig masse ut ifra røret inn til vann pumpe. Dette er slik jeg forstår det kjøleveske som har koagulert.

Er dette et problem ?

Det kan ikke være mye av dette gule svineriet ettersom det er kun fersk vannpumpa som ikke er tatt ut og renset.  

Vil dette tette til innover eller løse seg opp ?

Tja, det er nok fordi ingen ligger inde med sikker viden. Men, google og internettet ved det meste.

Det kan være et problem at blande kølervæsker baseret på forskellige kemiske substanser, Ethylenglykol, Diethylenglykol og Propylenglykol er anvendt til kølervæsker. Mixes de inbyrdes, kan gelé være resultatet. Farven på produktet skulle være uden betydning, kun basen til produktet.

Ovenstående passer med erfaringer min bror havde i sit solvarmeanlæg, hvor han blandede to forskellige typer antifrostvæske... glykolpropper døbte vi fænomenet.

Og nej, det opløser ikke, men skal renses ud.

Redigert av mthoms (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...