Jump to content

tamd 74Psom ikke yter max

Cam44

Recommended Posts

Hva oppnår du av turtall når begge motorer går for fullt? Hva var turtallet tidligere før du fikk dropp, og hva mener du kan ha foranlediget dette. Skjedda det etter at du hadde gjort noe spesiellt med motoren, bytta deler, overhalt ea.? Har nettopp hatt ut innsatsen til Intercooleren på min, og kan ikke erindre nogen klaff. Vanskelig å montere feil vil jeg tru. Tips, monter turbotrykksmålere og evt. EGT. svært nyttige instrumenter for å spore nettopp slike problemer.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Først: måle turbotrykket. Er det normalt er det noe rart pågang.

For lavt trykk kan bety lekkasje i en overgang, sliten turbo (men den er jo byttet som du sier). Selv om turbo er helt ny, kan den nye (svært sjelden) være defekt. En Herre her på forumet kom it for det. Feilen avslørt ved måling :-)

Mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

turbo og tilbakeslagsventil på diesel var det siste jeg byttet uten at dette gjorde endringer. Jeg har turbomålere hvor bagbord gir mindre trykk. Har også vacumpakke målere på diselgrovfilterne.jeg Når jeg trykker sparkene i bunn er ikke bagbord med på den siste delen. Max turtall 2600 mens babord stopper på 2300 til 400. Det virker som styrbord hjælper babord. Opp til 2200 går de likt, så stikker styrbord fra. Dersom jeg trykker ut synkroniseringen på EDC en er det tydelig at turboen på babord slår senere inn.

Ingen endringer før og etter ny turbo.

Babord ryker mer en styrbord.

Dyser er skiftet og trykkprøvd og hylser er byttet.

Ladeluftkjøler og varmeveksler har jeg demonter og servet selv .Pluss monteret selv.

Kan det være at Wastegaten åpner for tidlig, evt. ikke stenger ordentlig?

Var ny Wastegate ventil inkludert i den nye turboen ?

Du kan sjekke den med trykkluft og måle vandring.

Iht. tabell skal den vistnok åpne ved 2.45 bar +/- 0.02 bar, vandring 3.2 mm +/- 0.2 mm

Side 23 i denne pdf workshop manualen http://kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_tamd61a-72j-a_wm_technicaldata.pdf

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg hadde turtallsproblemer på en motor 63p i fjor sommer, tungt å få over 1500rpm ved turboens innslag - her var rør fra turbo til wastegate tett/rustet og wastegate gåen. Skiftet til nytt og alt ok :-) Vet ikke om det er relevant til ditt problem , men vi sjekket mye før det var dette vi endte med. Raskt å kontrollere.

Redigert av JørgenL (see edit history)

Høres ut som et luft/drivstoffproblem. Sikkert noen med mer enn gjennomsnittlig kjennskap til disse motorene som kan gi noen gode tips.

Om ladeluftkjøleren ikke kjøler har du vel mest sansynlig forstoppelse på sjøvannssiden, noe som vil merkes på temperaturene da denne nok ligger i serie med andre kjølere og isåfall vil forhindre sirkulasjon. Skjelden at luftsiden går så tett at det skal være noen problem her, spesielt om driftsforholdene har vært helt like for begge motorene og det ikke er noen symptomer på dette på den andre.

Intercooler ligger først etter sjøvannspumpa med varmeveksler som neste i rekka. Et termometer med fjernavlesning kan være svært nyttig til å lokalisere tempforskjeller.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Har du mulighet til og kjøre med motorromslukene åpne? Enklere og høre eller se om du har lekasje på intercoolern din..du har jo hatt denne oppe for rens. Skal ikke store lekkasjen før du ikke får opp max turtall. Iom at du sier det ryker mer på BB maskin så mistenker jeg du har en luftlekkasje.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Samma temperatur på båda maskinerna? vet inte om det sitter små lister som loopar kylningen I värmeväxlaren som det gör på min 61:a om dessa sitter snett kan det eventuellt påverka. en annan grej som jag tänkte på är att om avgaskröken där den mixer avgaser och saltvatten om denna är igensatt/rostig så får du sämre circulation på vattent och varmare insugningsluft= sämre verkningsgrad. men jag har fått för mig att dessa krökarna skall vara I rostfritt?

Jag förutsätter att luftfilter m.m är bytt.

wastegate tryckklockan är utbytt? alternativt kontrollerad?

Redigert av Scand29bal (see edit history)

Den ryker mest ved oppsart. Da kan jeg se tydelig forkjell når jeg står bak på hekken og observerer begge. Merker ikke noe spesielt på tunggngsfart

Husk at det er noe kaldt i vannet på denne tiden og da ryker det mer fra motorer, men røyk fra maskiner som ikke ryker normalt kan tyde på lekkasje på luft siden.  

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Har du boret hull for drenering av vann i T-stykket som regulerer fueltilførsel med basis i turbotrykk? Sitter under ECU enhet. Hvis ikke denne dreneres vil vann kunne bygge seg opp helt til boostsensor og ødelegge denne.

ad. planlegging:

Du som er så heldig å ha to motorer kan jo utelukke mange potensielle feilkilder ved å flytte mistenkelige komponenter fra en side til den andre. Koster ingenting bortsett fra tida du selv bruker. Jeg ville starte med boost sensor som sitter inne i ECU på toppen av T-stykket. Denne er kjent for å feile etter noen år i fuktig miljø. Sjekk samtidig overflaten for rust. Rust her er et dårlig tegn.

Tempsensor som sitter inne i innsugsmanifold kan også gi utslag som du beskriver. Vanskelig å bytte fra side til side her, men kan måles med et ohmmeter mener jeg å huske. Verdiene skal stå i shopmanualen.

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

Tja? Kommer jo dryppende inn stadige nye opplysninger her.

Jeg anbefaler deg å kontakte en VP forhandler og be om en Vodia analyse. Men du har vel kanskje gjort det også allerede?

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...