Cam44 Startet 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2016 har to stykk Tamd 74p og problemer med at babord ikke yter max. Har vært igjennom mange gode råd og skiftet til og med turbo. Kan det være ladeluftkjøleren som ikke kjøler . Jeg har hatt denne av og renset. har fått et tips om at jeg kan ha montert denne feil. Det skal være en klaff som må stå i riktig stilling. Noen som kjenner til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Hvis et spjeld står stengt kan du muligens måle ladetrykket og se forskjell? Du skal ha en overløpsventil på returside fra dieselpumpe, den kan være defekt. Er det røykbegrenser på denne dieselpumpen? Den kan feks ha defekt membran.... Sitér dette innlegget Link to post
Cam44 Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Denne ventilen er ny. Har også hatt service på dieselpumpe. Skiftet Dynamo. Trykktestet dyser. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Hva oppnår du av turtall når begge motorer går for fullt? Hva var turtallet tidligere før du fikk dropp, og hva mener du kan ha foranlediget dette. Skjedda det etter at du hadde gjort noe spesiellt med motoren, bytta deler, overhalt ea.? Har nettopp hatt ut innsatsen til Intercooleren på min, og kan ikke erindre nogen klaff. Vanskelig å montere feil vil jeg tru. Tips, monter turbotrykksmålere og evt. EGT. svært nyttige instrumenter for å spore nettopp slike problemer. Redigert 28.Februar.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Windy37GM Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Først: måle turbotrykket. Er det normalt er det noe rart pågang. For lavt trykk kan bety lekkasje i en overgang, sliten turbo (men den er jo byttet som du sier). Selv om turbo er helt ny, kan den nye (svært sjelden) være defekt. En Herre her på forumet kom it for det. Feilen avslørt ved måling :-) Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Cam44 Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 turbo og tilbakeslagsventil på diesel var det siste jeg byttet uten at dette gjorde endringer. Jeg har turbomålere hvor bagbord gir mindre trykk. Har også vacumpakke målere på diselgrovfilterne.jeg Når jeg trykker sparkene i bunn er ikke bagbord med på den siste delen. Max turtall 2600 mens babord stopper på 2300 til 400. Det virker som styrbord hjælper babord. Opp til 2200 går de likt, så stikker styrbord fra. Dersom jeg trykker ut synkroniseringen på EDC en er det tydelig at turboen på babord slår senere inn. Ingen endringer før og etter ny turbo. Babord ryker mer en styrbord. Dyser er skiftet og trykkprøvd og hylser er byttet. Ladeluftkjøler og varmeveksler har jeg demonter og servet selv .Pluss monteret selv. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Kan det være at Wastegaten åpner for tidlig, evt. ikke stenger ordentlig? Var ny Wastegate ventil inkludert i den nye turboen ? Du kan sjekke den med trykkluft og måle vandring. Iht. tabell skal den vistnok åpne ved 2.45 bar +/- 0.02 bar, vandring 3.2 mm +/- 0.2 mm Side 23 i denne pdf workshop manualen http://kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_tamd61a-72j-a_wm_technicaldata.pdf Lykke til ! Bjørn Redigert 28.Februar.2016 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
JørgenL Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Jeg hadde turtallsproblemer på en motor 63p i fjor sommer, tungt å få over 1500rpm ved turboens innslag - her var rør fra turbo til wastegate tett/rustet og wastegate gåen. Skiftet til nytt og alt ok :-) Vet ikke om det er relevant til ditt problem , men vi sjekket mye før det var dette vi endte med. Raskt å kontrollere. Redigert 28.Februar.2016 av JørgenL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Høres ut som et luft/drivstoffproblem. Sikkert noen med mer enn gjennomsnittlig kjennskap til disse motorene som kan gi noen gode tips. Om ladeluftkjøleren ikke kjøler har du vel mest sansynlig forstoppelse på sjøvannssiden, noe som vil merkes på temperaturene da denne nok ligger i serie med andre kjølere og isåfall vil forhindre sirkulasjon. Skjelden at luftsiden går så tett at det skal være noen problem her, spesielt om driftsforholdene har vært helt like for begge motorene og det ikke er noen symptomer på dette på den andre. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Intercooler ligger først etter sjøvannspumpa med varmeveksler som neste i rekka. Et termometer med fjernavlesning kan være svært nyttig til å lokalisere tempforskjeller. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BOBO II Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Har du mulighet til og kjøre med motorromslukene åpne? Enklere og høre eller se om du har lekasje på intercoolern din..du har jo hatt denne oppe for rens. Skal ikke store lekkasjen før du ikke får opp max turtall. Iom at du sier det ryker mer på BB maskin så mistenker jeg du har en luftlekkasje. Redigert 28.Februar.2016 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Glemte å spørre i hvilket turtallsregister motor ryker mer☺ Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Cam44 Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Den ryker mest ved oppsart. Da kan jeg se tydelig forkjell når jeg står bak på hekken og observerer begge. Merker ikke noe spesielt på tunggngsfart Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Kompresjonstrykk? Eksosmottrykk? Matepumpetrykk? Forskjell på dette mellom motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Samma temperatur på båda maskinerna? vet inte om det sitter små lister som loopar kylningen I värmeväxlaren som det gör på min 61:a om dessa sitter snett kan det eventuellt påverka. en annan grej som jag tänkte på är att om avgaskröken där den mixer avgaser och saltvatten om denna är igensatt/rostig så får du sämre circulation på vattent och varmare insugningsluft= sämre verkningsgrad. men jag har fått för mig att dessa krökarna skall vara I rostfritt? Jag förutsätter att luftfilter m.m är bytt. wastegate tryckklockan är utbytt? alternativt kontrollerad? Redigert 29.Februar.2016 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Den ryker mest ved oppsart. Da kan jeg se tydelig forkjell når jeg står bak på hekken og observerer begge. Merker ikke noe spesielt på tunggngsfart Husk at det er noe kaldt i vannet på denne tiden og da ryker det mer fra motorer, men røyk fra maskiner som ikke ryker normalt kan tyde på lekkasje på luft siden. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
REM Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Har du boret hull for drenering av vann i T-stykket som regulerer fueltilførsel med basis i turbotrykk? Sitter under ECU enhet. Hvis ikke denne dreneres vil vann kunne bygge seg opp helt til boostsensor og ødelegge denne. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Cam44 Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Byttet T stykker på begge motorene og boret.Ingen endring etter denne øvelsen.Båten står på land om vinteren så det er sommerrøyk. Begge motorene har samme temp ved belastning. Batteriladetrykk det samme. Oljetrykk noe lavere på babord hvor problemet er. I.M.S dette er ikke gjort som sammenlikning Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Hei! Du skriver at du har hatt service på dieselpumpa. Om du ikke alt har gjort det så bør du dobbeltsjekke at du har satt innsprøytningstidspunktet korrekt. For sein "tenning" medfører mer (oppstarts)røyk og dårligere ytelse. Forøvrig er det interessant å vite om endringen i ytelse har skjedd over tid - eller om det oppsto plutselig? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Du som er så heldig å ha to motorer kan jo utelukke mange potensielle feilkilder ved å flytte mistenkelige komponenter fra en side til den andre. Koster ingenting bortsett fra tida du selv bruker. Jeg ville starte med boost sensor som sitter inne i ECU på toppen av T-stykket. Denne er kjent for å feile etter noen år i fuktig miljø. Sjekk samtidig overflaten for rust. Rust her er et dårlig tegn. Tempsensor som sitter inne i innsugsmanifold kan også gi utslag som du beskriver. Vanskelig å bytte fra side til side her, men kan måles med et ohmmeter mener jeg å huske. Verdiene skal stå i shopmanualen. Redigert 29.Februar.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
navid Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Når du trykker spaken i bånn uten belastning på motoren, har du da sjekket max rpm med tachometer, samtidig at fuel lever fysisk går mot stop skruen? Redigert 29.Februar.2016 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cam44 Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Har byttet om hele EDC systemet og spakene i håb om at problemet skulle flytte seg til styrbord, men ingen endringer. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Tja? Kommer jo dryppende inn stadige nye opplysninger her. Jeg anbefaler deg å kontakte en VP forhandler og be om en Vodia analyse. Men du har vel kanskje gjort det også allerede? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Windy37GM Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Ny turbo er ikke alltid god turbo: https://baatplassen.no/i/topic/87062-volvo-penta-ad-31pa-f%C3%A5r-ikke-opp-turtallet-p%C3%A5-babord-motor/page-2 Innlegg #36 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.