Mastiff Startet 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2016 (redigert) Om to uker skal jeg bruke de hummerne jeg fisket i høst til 50-årslaget mitt, og jeg vil jo gjerne at de skal bli best mulig. Jeg har hørt noen si at de må stå i kjøleskapet og tine langsomt, andre snakker om å tine dem i en plastpose i en gryte med vann, der varmen står på det aller laveste (i mitt tilfelle ville det i så fall være i sous viden på 25 grader, eller noe sånt). Er det noen som har god erfaring med dette og kan si noe om det? Jeg har en anelse om at blokkfryst hummer i en drøy liter vann kan ta ganske lang tid å tine i et kjøleskap! Redigert 28.Februar.2016 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Det er helt sikkert like mange meninger om dette som det er hummerfiskere. Min bror og ene naboen (begge pensjonerte kokker)har forklart meg: Hummer (skalldyr)skal fryses så raskt som mulig og tines veldig langsomt. Tines den for raskt har de en lei tendens til å slippe vannet og bli tørr. Å sette på litt varme på pannen med vann har jeg ikke hørt om før, men sikkert andre som har prøvd dette. Derimot har jeg fått beskjed av nevnte kokker at den kan ligge i en panne med kaldt vann(i plastposen som du nevner )og bare flytte denne frem og tilbake mellom platene på komfyren når du henter deg kaffe så du får litt bevegelse i vannet. Men som jeg sa: Sikkert like mange måter å gjøre dette på som det er hummerfiskere. Lykke til! Redigert 28.Februar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Takk for svar! Den med å flytte den fram og tilbake har jeg faktisk lest, ja! Men jeg lurer på om hvis jeg legger dem i kjøleskapet på onsdag, om ikke de er passe tint opp til fredag, så jeg kan koke dem da og få kjølt dem grundig ned etterpå. Jeg vil koke på fredag, for det blir altfor mye pes å skulle koke 10+ hummer på lørdagen, før selskapet. Kanskje det ville vært lurt å fryse en blokk med tilsvarende mengde bare vann og se hvor lang tid den bruker på å tine i kjøleskapet? Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Kan du ikke ta en og teste? -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Jeg har bare akkurat det jeg har beregnet at jeg trenger til gjestene. Fisket ble ikke fullt så godt i år som jeg hadde håpet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.