Bjl Startet 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2016 Jeg bytter forbruksbatterier og har koblet fra. Jeg måler 11,8 volt på polskoa uten batteri. Når jeg kobler fra kabelen på isolatoren er det 0 volt. Jeg går utifra at isolatoren da er defekt? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Dette kan du se som enveisventil. Hvis du har batterier tilkoblet B1 eller B2 da skal du ikke kunne måle spenning mellom "+" kontaktene og felles minus.Kobler du nå batteriet til "+" da må du kunne måle batterispenning minus 0,25V (etter beskrivelse på bildet) på B1 og B2 mot minus. Bruk gjerne noe riktig prøvelampe for å teste skilledioder. Jeg liker forresten ikke slik beskrivelse som forteller om "200A" når enheten egentlig bare tåler 100A per kanal.Jørg Redigert 28.Februar.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bjl Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Jeg har 100 ah på b2 og 200 ah på b1. Noe som tydeligvis er for mye. Når batteriene på b1 er koblet fra måler jeg likevel 11,8. Spenningen på B2C er 12,7. Burde ikke b1 være 0 så lenge motoren ikke går? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 (redigert) Nå blander du litt sammen kapasiteten på batteriene dine med strømmen som batteriisolatoren tåler. Kapasiteten i Ah (amperetimer) sier hvor mye strøm A (Ampere) du kan tappe i løpet av en viss tid. Fra et batteri på 200Ah kan du feks. tappe 20A i 10 timer før det er helt tomt eller feks. 5A i 40timer før det er tomt. Når det står 2×200A på isolatoren din, betyr det at den tåler at det går 100A ladestrøm fra hver av dynamoene dine til batteriene. Så her er det altså snakk om at hver av dynamoene ikke må kunne gi mer enn 100A ladestrøm hver. Og det er absolutt maximum. Når det gjelder dine målinger, skal du ikke under noen omstendighet kunne måle spenning mellom minus og noen av de to tilkoblingene på isolatoren som er merket med + (pluss) når ikke motoren går og altså ikke dynamoen gir ut noen spenning. Gjør du det, er det feil på isolatoren. Kobler du fra batteriet til B1, skal du heller ikke måle spenning på B1. Og tilsvarende, kobler du fra batteriet til B2, skal du heller ikke måle spenning på B2. Måler du spenning der sier også det at isolatoren er defekt. Dette var kanskje litt med teskjeer, - håper du ikke tar det negativt opp. Redigert 28.Februar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjl Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Helt topp med klare svar, da har jeg fått bekreftet mistanken om at det ikke stemte. Ut på shopping. Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.