Jump to content

Bytte ut aircondition med...?

evkn

Recommended Posts

Hei

Har en USA-importert Chaparral 270 Signature (daycruiser/cabincruiser type, med overnattingsplass til familie på fire).

Båten er utstyrt med 110v landstrøm. Dette skal bygges om til 230, men air condition enheten tåler kun 110v 60hz. 

Hva er det mest fornuftige å skifte ut ACen med for å få varme i båten? Fortinnsvis noe som skaper varme ved forbrenning, jeg ønsker å ha varme også uten landstrøm. 

Båten har bensinmotor, så Dieselbasert Webasto e.l. vil kreve egen tank. Finnes det mer økonomiske alternativer, som propanbrenner e.l.? 

Har forholdsvis god plass tilgjengelig da AC kan fjernes i sin helhet, Luftekanaler etc kan gjenbrukes til hva enn jeg bytter ut ACen med.

Går vel vanligvis greit, men litt langsommere. Hvilket naturligvis kan gi feil belastning. Men den gangen jeg var gutt, så bodde jeg i et strøk der det krydde av amerikanere importert i forbindelse med Nato etc. Der luktet det 'trafolukt' i alle USA-hjem. Amerikanerene hadde med seg kjøleskap, støvsugere, mixmastere og alskens greier som ikke var så lett tilgjengelig til amerikanske priser her i Norge. Noen av dingsene var vel ikke å få kjøpt her, uansett pris.

Redigert av Hulda (see edit history)

Min båt hadde to stk ac når jeg fikk den fra USA. Den var utstyrt med generator som leverte 110 volt, så jeg kunne bruke begge aircond.

Men de gav aldri noen god lun varme, slik en f.eks dieselvarmer gjør, særlig på kalde dager holdt de ikke mål..

Jeg hadde kastet ut AC, og kjøpt en dieselvarmer, med en ekstern tank, er uslåelig på varme...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Det går sikkert bra med en trafo men det blir nå ikke riktig spenning til motorene. En motor som er lagt ut for 110V 60Hz skal ikke ha mer en ca 90V om den kjøres på 50Hz. Når en benytter frekvensomformere er det ikke bare frekvensen som endres det gjør også spenningen. De enkleste omformerne kjører etter en såkalt V/F kurve der spenningen stiger i takt med frekvensen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...